کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
خردهفروشی ترانس اندونزی که توسط میلیاردری به نام چیرول تانجونگ مدیریت میشود، با شرکت تجارت الکترونیک بوکالاپاک و شرکت سرمایهگذاری خطرپذیر گروثوم کپیتال پارتنرز مستقر در سنگاپور همکاری میکند تا یک پلتفرم خواربار فروشی آنلاین به نام الوفرش را راهاندازی کند.
جزئیات مربوط به مالکیت الوفرش فاش نشده است. شرکای سرمایهگذاری گفتهاند که الوفرش سرمایه اولیه ۷/۶۹ میلیون دلاری خواهد داشت. این پلتفرم بیش از ۱۵۰ هزار کالا از حدود ۱۰ هزار تأمینکننده را با گزینههای تحویل در سراسر اندونزی ارائه میدهد.
تانجونگ، رئیس سیتی کورپ، در بیانیهای گفت که این سرمایهگذاری مشترک منجر به تغییر الگوی مصرف خواهد شد و جوابگوی نیاز به ارائه یک تجربه آفلاین و آنلاین به صورت توأمان خواهد بود. تانجونگ گفت: «با مشارکت با یک بازیگر فناوری با درک عمیق از رفتار کاربران آنلاین و یک سرمایهگذار مالی که از نزدیک بازار را میشناسد، به آینده با هم خوشبین هستیم؛ بهویژه زمانی که در دهه آینده بخشهای بزرگتری از بازار به صورت آنلاین درمیآیند.»
بوکالاپاک اولین یونیکورن در اندونزی بود که در آگوست ۲۰۲۱، ۵/۱ میلیارد دلار سرمایه جذب کرد. این پلتفرم در حال حاضر به بیش از ۴/۱۰ میلیون شرکت خرد، کوچک و متوسط آفلاین و ۷/۶ میلیون تاجر آنلاین و بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در اندونزی خدمات ارائه میدهد.
اولیویه لگراند، عضو مشاور تراکنش گروثوم کپیتال پارتنرز گفته است در حالی که در سالهای اخیر فعالیت تجارت الکترونیک در اندونزی افزایش قابل توجهی داشته است، مقدار کمی از آن در بازار خواربارفروشی آنلاین بوده است. او گفت که چنین فعالیتی در مقایسه با ۱۴ درصد در کره جنوبی، ۱۱ درصد در چین و ۱۰ درصد در ژاپن، کمتر از ۲ درصد از کل هزینههای خردهفروشی مواد غذایی اندونزی را تشکیل میدهد. لگراند افزود: «در آسیای جنوب شرقی، خواربارفروشی ۵۰ درصد از کل هزینههای خردهفروشی است.»