کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
اسنپ یکی از بزرگترین کسبوکارهای اینترنتی ایران، در هتل اسپیناس پالاس تهران میزبان رسانهها و خبرنگاران بود تا در یک مهمانی شام، از آمارهای کسبوکارش بگوید.
تأکید روی آمارها و رکوردهای سفر روزانه اسنپ و مقایسه آن با برندهای بزرگ این حوزه همچون اوبر، موتیف این مراسم بود. از جمله محمد خلج، مدیرعامل اسنپ که با اشاره به فشارهای روی این کسبوکار تأکید کرد موفقیتهای رقمخورده، خیرهکننده بوده است. یکی از مهمترین تمایزهای این مراسم رونمایی از دو چهره خارجی اسنپ بود که بهعنوان بنیانگذاران گروه اسنپ معرفی شدند؛ ایاد الکسار و محمود فوز. چهرههایی که در سالهای گذشته همیشه نامشان در میان بود، اما کمتر در رویدادهای اکوسیستم حاضر میشدند.
نکته قابل توجه دیگر این برنامه، جمعشدن تقریباً تمامی چهرههای تأثیرگذار اسنپ در کنار یکدیگر بود. از مدیران اصلی گروه تا چهرههایی چون سعید لطفی و مهراد عبدالرزاق از اسنپفود، مسعود طباطبایی از اسنپاکسپرس، علیرضا صادقیان از اسنپونچرز، مدیران اسنپدکتر و تریپ و تیکت و… . اسنپ با مدیران بخشهای مختلفش یک مانور قدرتمند نیروی انسانی برگزار کرد.
مدیرانی که برخی از آنها در سالهای گذشته در استارتاپهای دیگری مشغول بودند و حالا از چهرههای تأثیرگذار اسنپ محسوب میشوند. آمارهای گزارش جدید این کسبوکار نشان میدهد کماکان اسنپ ماشین و اسنپفود پرمشتریترین خدمات این غول اینترنتی ایران محسوب میشوند.
آمارهای جذاب اسنپ
تعداد کل کاربران اپلیکیشن اسنپ (که ۲۲ سرویس مختلف در آن تعریف شده) بیش از ۵۲ میلیون نفر است. حدود ۱۱ میلیون از این کاربران در سال ۱۴۰۰ اضافه شدهاند. یک سال پربار برای اسنپ! اسنپ روزانه بهطور متوسط سه میلیون سفر درونشهری دارد. رکوردش در این حوزه هم ۳.۲ میلیون سفر بوده است.
به گفته ایاد الکسار، تهران با روزانه یک میلیون سفر، یک رکورد ویژه محسوب میشود که حتی اوبر هم در میان شهرهای پرمسافرش نتوانسته به چنین رکوردی دست یابد. فقط سه درصد رانندههای اسنپ زن هستند و تقریباً نیمی از ۳.۷ میلیون راننده آن هم غیرفعالاند.
با این وجود آمارهای اسنپ را که یکشنبهشب هفته گذشته در هتل اسپیناس پالاس ارائه شد، میتوان یک قدرتنمایی تمامعیار برای رقبای این کسبوکار در حوزههای مختلف؛ از گردشگری گرفته تا صنعت پرداخت، غذا و حملونقل دانست.
اسنپپی؛ سرویس آیندهدار اسنپ
اسنپپی سرویس BNPL را با نام سرویس اعتباری با هدف شمول مالی از سال ۱۳۹۹ آغاز کرد. این سرویس در حال حاضر برای خدمات درخواست خودرو و موتور، سفارش غذا، سفارش از سوپرمارکت و هایپراستار، پزشک و مشاوره و سفارش از داروخانه فعال است. اسنپپی اعلام کرده که در سال ۱۴۰۱ سرویسهای BNPL خود را گسترش خواهد داد.
سرویس اعتباری اسنپ بیش از چهار میلیون کاربر دارد. در تاریخ ۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۹۵ هزار و ۶۲۱ تراکنش با سرویس اعتباری انجام گرفت. سرویس اعتباری در سال ۱۴۰۰ رشد بیش از چهار هزار برابری داشته، همچنین این سرویس در ششمین جشنواره ملی نوآوری برتر ایران بهعنوان نوآوری برتر ایرانی انتخاب شد.
بنیانگذاران اصلی اسنپ
یکی از شاخصترین نکات مهمانی هفته گذشته اسنپ را میتوان سخنرانی دو چهره قدیمی و خارجی این کسبوکار، یعنی ایاد الکسار و محمود فوز دانست. الکسار در سخنرانی کوتاه خود با اشاره به اینکه اسنپ کسبوکاری است که با کمک نیروهای مستعد ایرانی، بهخصوص مهندسانی بنا شده که نمونه آنها در دنیا کمتر پیدا میشود، رشد این کسبوکار را نتیجه یک کار تیمی بزرگ در چند سال گذشته عنوان کرد.
الکسار تأکید کرد با وجود عدم دسترسی اسنپ به بازارهای جهانی، آمارهای آن با آمارهای رقبای بزرگ این بازار همچون اوبر برابری میکند. از جمله رکورد یک میلیون سفر روزانه در شهر تهران که یک رکورد جهانی محسوب میشود و اوبر هم نتوانسته به آن دست یابد.
در سخنرانی دیگری محمود فوز، دیگر بنیانگذار گروه اسنپ با اشاره به حضور این شرکت در بازارهای مختلف، تجربه کار در ایران را یک تجربه جذاب توصیف کرد که سختیهای خاص خودش را داشته، اما دستاوردهای تیم آنها نشان میدهد که نتیجه آن در نهایت یک پیروزی بزرگ بوده است. ورود اسنپ به بازارهای مختلف در سالهای گذشته بخش دیگری از صحبتهای فوز بود که تأکید داشت فرصتهای زیادی در بازار فناوری و نوآوری ایران وجود دارد که تجربه اسنپ نشان از امکانهای بزرگ برای موفقیت در آنهاست.