کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
قائم مقام پیامرسان بله: اسم پروژه ارتباط پیامرسانها با یکدیگر، تجمیع نیست
قائم مقام پیامرسان بله اعلام میکند بحثی برای تجمیع پیامرسانها با یکدیگر مطرح نیست و قرار است تنها بین آنها یک راه ارتباطی برقرار شود. به گفته امین تجملیان به کارنگ برخی از پیامرسانها ویژگی و امکانات متفاوتی دارند و همین امر باعث میشود امکان تجمیع بین همه پیامرسانها وجود نداشته باشد.
این اظهارات تجملیان در حالی مطرح میشود که انتهای هفته گذشته امیر لاجوردی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت در ویراستی اعلام کرد که ایتا و بله به صورت آزمایشی به هم متصل شدهاند، هرچند که او لحظاتی بعد این متن خود در ویراستی را حذف کرد.
تجمیع پیامسانها به یکدیگر از جمله برنامههایی بوده که با شروع محدودیت اینترنت و فیلترینگ گسترده پلتفرمهای خارجی در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفته و عیسی زارعپور، وزیر ارتباطات در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که تا دهه فجر یا نهایت تا آخر سال تجمیع پیامرسانهای بومی اتفاق میافتد.
آنطور که مقامات وزارت ارتباطات اعلام میکنند در تجمیع یا یکپارچهسازی پیامرسانهای بومی، کاربران میتوانند بدون نصب پیامرسان دیگر با کاربران سایر پیامرسانهای بومی ارتباط داشته باشند و به بیانی دیگر نوعی مرکز تبادل داده برای پیامرسانهای ایرانی ایجاد خواهد شد. پیشتر زمان پیادهسازی این طرح از سوی مدیر کل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات، شش ماه اعلام شده بود که تا به امروز نزدیک به پنج ماه از زمان اعلامشده گذشته است.
حالا اما پیامرسان بله میگوید تنها قرار است یک راه ارتباطی بین پیامرسانهای مختلف مانند اتفاقی که بین تماس در اپراتورهای تلفنهمراه رخ میدهد، اتفاق بیفتد و تجمیع در این زمینه امکانپذیر نیست.
بگویید ارتباط نه تجمیع
امین تجملیان، قائم مقام پیامرسان بله در نشست خبری این پیامرسان که امروز (۱۸ بهمن) برگزار شد به ارائه جزییاتی در مورد تجمیع پیامرسانها بایکدیگر پرداخت. البته او بارها تاکید کرد که نام این پروژه را تجمیع نمیتوان گذاشت و نام آن برقراری ارتباط پیامرسانها با یکدیگر است.
تجملیان در توضیح خبر اتصال پیامرسان بله با ایتا به کارنگ گفت: «یک تست پروتکل ارتباطی به نا م MPX انجام شد که موفقیتآمیز بود، اما این به معنی تجمیع پیامرسانها بایکدیگر نیست و تنها یک راه ارتباطی برای ارسال پیام در فاز اول و در فاز دوم ارسال فایل است.»
او با اعلام اینکه تجمیع پیامرسانها ممکن نیست توضیح داد: «هر پیامرسانی امکانات و ویژگی خاص خودش را دارد و چشمانداز پیامرسانها بایکدیگر متفاوت است و همین باعث میشود مشکل در تجمیع آنها به وجود بیاید. ما تنها تست ارتباط با یک پیامرسان را انجام دادیم که موفقیتآمیز بود و احتمالا تا اسفند ما این ارتباط به صورت کامل با دیگر پیامرسانها هم برقرار خواهد شد.»
امکان استفاده از ریال دیجیتال در بله
قائم مقام بله، اعلام میکند که آنها سعی کردهاند ویژگیهای مختلفی را به پیامرسان بله اضافه کنند. او در پاسخ به این سوال کارنگ که طرح آزمایشی استفاده از ریال دیجیتال در این پیامرسان به کجا رسیده است گفت: «کارفرمای ریال دیجیتال بانک مرکزی است و پس از تایید تستها توسط این نهاد امکان وجود آن در کیف پول بله فراهم میشود. در پایلوت این طرح بانک ملی هم حضور داشت. از آن جایی که عمده سهامدار بله بانک ملی است و بانک ملی، بله را به عنوان یک بازارگاه اجتماعی بزرگ در آینده مد نظر دارد و از سوی دیگر، ریال دیجیتال قرار است ارتباطات مالی را تسهیل کند، بنابراین بانک ملی، بله را به عنوان فضایی که ریال دیجیتال در آن وجود داشته باشد پیشنهاد داده است.»
او ادامه داد: «درواقع تقریبا ریال دیجیتال شبیه چیزی است که به عنوان کیف پول در بله داریم ولی کیف پول حساب پشتش بانک ملی است، ولی ریال دیجیتال عملا هم از نظر بلاکچینی و هم از نظر حسابهای مرتبط متعلق به بانک مرکزی است کارهای آزمایشی پیادهسازی استفاده از ریال دیجیتال در بله انجام شده است، اما رونمایی عمومی در اختیار بانک مرکزی است چرا که این بانک کارفرمای انجام کار است.»
تجملیان در پاسخ به سوال دیگر کارنگ در مورد اینکه استفاده از چک الکترونیکی هم آیا به چرخه خدمات مالی بله اضافه میشود توضیح داد: « چک الکترونیکی و استفاده از سامانه صیاد از برنامههایی است که در نظر داریم تا بهار سال آینده روی بله پیادهسازی کنیم چون این سرویس از سرویسهای پرکاربری است که کاربران نیز از ما درخواست استفاده از آن را داشتهاند.»
تجربه رشد ۳ برابری
تجملیان در این نشست خبری از اضافه شدن قابلیتهای مختلف به پیامرسان بله در مدت گذشته اشاره و اعلام کرد که از ۴ ماه پیش و با قرار گرفتن کشور در شرایط ویژه مجدد استفاده از این پیامرسان مورد توجه کاربران قرار گرفته است هرچند که او تاکید میکند که از سال ۹۵ تا کنون بله رشد طبیعی خود را طی کرده است.
براساس گفتههای او در چند ماه گذشته بله رشد ۳ برابری را تجربه کرده است. او در این مورد به کارنگ گفت: «شهریور سال ۱۴۰۱ دونیم میلیون کاربر فعال ماهانه داشتیم که با ۴ میلیون دستگاه وارد بله شده بودند، این میزان در شهریور سال ۱۴۰۰ نصف بود و تقریبا به ۱.۲ میلیون میرسید. ما از شهریور سال گذشته تا ۳۰ شهریور سال جاری ۱۱۰ درصد رشد ارگانیک را تجربه کردیم.»
او ادامه داد: «با شروع محدودیتهای اینترنتی و فیلترینگ هم مجدد از ۳۰ شهریور شاهد رشد بیشتر از سه برابری بودیم به صورتی که تقریبا ۸ میلیون کاربر ماهانه فعال داشتیک که با ۱۴ میلیون دستگاه وارد بله شدهاند. الان هم روزانه ۴ میلیون کاربر فعال داریم و تعداد کاربران رجیستر شده بله به ۱۷.۵ میلیون کاربر میرسد.