کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
یکتانت گزارش سال ۱۴۰۰ خود را منتشر کرد. یکتانت برای تبلیغات آنلاین با صدها وبسایت نمایشدهنده همکاری میکند و تجربه اجرای دهها هزار کمپین تبلیغاتی مختلف را دارد. همین امر باعث میشود امکان ارائه گزارشهای کاربردی را برای کسبوکارها در اختیار داشته باشد. گزارشهایی که به کسبوکارها کمک میکند درک بهتری از تبلیغات آنلاین و رفتار کاربر داشته باشند و از کمپینهای خود نتیجه بیشتری بگیرند.

تنوع سرویسها در یکتانت
طی سالهایی که از فعالیت یکتانت میگذرد، به فراخور نیازهایی که کسبوکارها در حوزه تبلیغات آنلاین داشتهاند، سرویسهای مختلفی را فعال کرده است. «نجوا» در مهرماه ۱۳۹۷ و در پاسخ به یکی از مشکلات کسبوکارها، یعنی کاربران رهاشده شکل گرفت. نجوا با ارائه سرویسهای پوشنوتیفیکیشن، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی پیامکی برای ساختن شبکه مشتریان وفادار به کسبوکارها کمک میکند.
در حال حاضر بیش از هشت هزار وبسایت و کسبوکار از سرویسهای نجوا استفاده میکنند و تاکنون ۹۴ میلیون دستگاه منحصربهفرد به نجوا دسترسی ارسال پوشنوتیفیکیشن دادهاند. همچنین از طریق این سرویس ۱۴۳ میلیون ایمیل و ۱۳ میلیون پیامک ارسال شده است. «تریبون» پلتفرمی برای انتشار رپورتاژ آگهی است که در سال ۱۳۹۷ کار خود را آغاز کرد و سرویسهای «تبلیغات در پادکست»، «تولید محتوا» و «لینکپرومکس» را بهتازگی ارائه داده است.

بیش از ۱۹ هزار کسبوکار از پلتفرم تریبون برای انتشار رپورتاژ آگهی استفاده میکنند و بیش از ۱۴۰۰ رسانه ناشر رپورتاژهای تریبون هستند. «ادیوری» پلتفرم نمایش تبلیغات در اپلیکیشنهای موبایل است. در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰ اپلیکیشن و بازی بهعنوان ناشر تبلیغات با ادیوری همکاری میکنند. این سرویس در سال گذشته ماهانه به طور میانگین بیش از یک میلیارد تبلیغ را نمایش داده است.
«فرست ادز» بهعنوان نماینده رسمی گوگل، انواع مختلف تبلیغات در این بستر را به کسبوکارهای ایرانی ارائه میدهد. این سرویس بیش از ۷۰۰ کمپین برای برندهای بزرگ ایرانی را در سال ۱۴۰۰ مدیریت و اجرا کرده است. همچنین در سالی که گذشت، فرست ادز بیش از یک میلیارد تبلیغ را در سرویسهای گوگل نمایش داده است. پلتفرم «جریان» همراه کسبوکارها برای اجرا و مدیریت کمپینهای تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی است.

این پلتفرم در سال گذشته بیش از ۹۰۰۰ کمپین تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی اجرا کرده است. «یکلینک» سرویس لینکساز بایو اینستاگرام است. قابلیت «پستلینک» انتهای سال ۱۴۰۰ و فروشگاهساز «شاپلینک» در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ توسط یکلینک ارائه شد. یکلینک در سال گذشته بیش از ۵۰ هزار کاربر فعال داشته و روزانه بیش از ۱۰۰ هزار بار از یکلینکها بازدید شده است.
آژانس ۳۶۰ درجه دیجیتال مارکتینگ «هارمونی»، چاوش» (سیستم همکاری در فروش) و آکادمی دیجیتال مارکتینگ «نووا» از دیگر سرویسهای یکتانت هستند.
تبلیغکنندگان، نمایشدهندگان و کاربران
تا پایان سال ۱۴۰۰، ۵۵ هزار کسبوکار برای تبلیغات خود در وبسایتها با یکتانت همکاری کردهاند. در مقایسه با آمار سال ۱۳۹۹ میتوان گفت که سال گذشته ۲۲ هزار کسبوکار جدید همکاری خود را با یکتانت آغاز کردهاند. بیش از ۳۷ هزار کسبوکار علاوه بر یکتانت، حداقل در یکی دیگر از شرکتهای گروه یکتانت خدمات دریافت میکنند.
بیش از ۶۰ درصد تبلیغکنندگان در یکتانت از تهران هستند و خراسان رضوی و اصفهان در رتبههای بعدی قرار دارند. یکتانت در سال ۱۴۰۰، ماهانه به طور میانگین ظرفیت نمایش ۴۰ میلیارد تبلیغ را داشته که ۱۳ میلیارد بیش از میانگین ماهانه سال ۱۳۹۹ است. ۹۰ هزار و ۸۳۷ کمپین تبلیغاتی در سال ۱۴۰۰ در یکتانت ساخته شده است.

بیشترین تبلیغکنندگان از حوزههای آموزشی، فروشگاه اینترنتی (با محصولات متنوع) و زیبایی بودهاند و بیشترین بودجههای تبلیغاتی را کسبوکارهای حوزههای مالی و سرمایهگذاری، زیبایی و سفر و گردشگری داشتهاند. لازم به ذکر است که هدف بیشتر کسبوکارهایی که با یکتانت همکاری کردهاند، فروش آنلاین و افزایش ترافیک ورودی بوده است.
طی سه سال گذشته، تمایل به استفاده از تبلیغات هدفمند افزایش یافته و در سال ۱۴۰۰ تبلیغات هدفمند با در دست داشتن ۵۵ درصد آمار کمپینها، از تبلیغات عمومی پیشی گرفته است. یکتانت در سال گذشته با بیش از ۲۳۰۰ وبسایت نمایشدهنده همکاری داشته و درآمدی که این کسبوکار برای نمایشدهندگان ایجاد کرده، نسبت به سال ۱۳۹۹ با رشد ۷۲ درصدی همراه بوده است.

استانهای تهران، اصفهان و خراسان رضوی بیشترین تعداد نمایشدهندگان را دارند. در یکتانت با استفاده از هوش مصنوعی و توسعه الگوریتمها، کلیکهای تقلبی شناسایی میشود. در سال گذشته شناسایی ۲۰۰ میلیون کلیک تقلبی، باعث شده از کسر مبلغ از پنل تبلیغکنندگان جلوگیری شود.
تبلیغات یکتانت ماهانه در ۱۲۸ میلیون دستگاه موبایل و دسکتاپ نمایش داده شده است.
در اینفوگرافی همین صفحه، بخشی از آمار و اطلاعاتی را که پلتفرم یکتانت در گزارش سال ۱۴۰۰ خود آورده است، مشاهده میکنید.