کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
پریمارک یک برند پوشاک بینالمللی در بریتانیاست که اخیراً سرویس آنلاینی به نام BOPIS راهاندازی کرده است. در این خدمات شما خرید خود را آنلاین انجام میدهید و جنس را در فروشگاه تحویل میگیرید. این خدمات آخرین اقدام شرکت پریمارک در تجارت الکترونیک است.
راهاندازی این خدمات طولی نکشید و وبسایت پریمارک در روز دوشنبه از دسترس خارج شد، آن هم در حالی که فقط چند ساعت از اعلام راهاندازی این خدمات میگذشت. به گفته شرکت پریمارک این ویژگی تنها در ۲۵ شعبه در سراسر انگلستان و ولز در دسترس است و این فروشگاهها در حال آزمایش این خدمات قبل از فروشگاههای دیگر هستند. اکنون این خدمات پریمارک فقط برای لباسها و اقلام مربوط به کودک راهاندازی شده است.
راهاندازی این برنامه آزمایشی نشان داد که حتی برنامهای به این کوچکی برای یک خردهفروشی قدیمی و سنتی، زیادی بزرگ است. شرکت پریمارک حتی در دوره کرونا نیز در زمینه تجارت الکترونیک محتاط بود. سال گذشته، این شرکت سرانجام اعلام کرد که میخواهد دیجیتالی شود و دیجیتالیشدن فعلاً شامل خدمات BOPIS و برخی ویژگیهای دیگر بود؛ این ویژگیها شامل خدماتی در زمینه اطلاعات فروشگاههای محلی است، یعنی در فروشگاههای محلی موجودی لباس چقدر است و چه سایزهایی از لباس در دسترس هستند.
برنامه آزمایشی BOPIS اولین ویژگیای بود که راهاندازی شد و قرار بود سایر ویژگیها نیز راهاندازی شوند. پریمارک هنوز خدمات ارسال آنلاین را ارائه نمیدهد و میگوید که به این زودی نیز آن را راهاندازی نمیکند. بنابراین این شرکت امیدوار است که در خدمات BOPIS (که به مشتری این امکان را میدهد که خرید را آنلاین انجام دهد و سپس کالا را بهصورت حضوری تحویل بگیرد)، بتواند نسخه کوچکی از تجارت الکترونیک را به مخاطب خود عرضه کند.
بعضی از کارشناسان تجارت الکترونیک در رسانههای اجتماعی گفتهاند که خرابی سایت هنگام راهاندازی این خدمات موجب میشود که این ویژگی جدید پریمارک در بازار سروصدا کند؛ اما بعضی دیگر میگویند که از دسترس خارجشدن سایت شرکت به این معنی است که هماکنون نیز پریمارک در میان مشتریانش محبوبیت دارد.
سخنگوی شرکت پریمارک در بیانهای درباره خرابی وبسایت گفت: «دیدن این همه علاقه مخاطبان برای راهاندازی آزمایشی این برنامه بسیار عالی بود.» او گفت: «ما میدانیم برخی افراد امروز صبح با مشکلاتی در دسترسی به وبسایت مواجه شدهاند، اما سخت تلاش میکنیم که این مسئله را برطرف کنیم تا مطمئن شویم مشتریان بهراحتی به سایت دسترسی پیدا میکنند.»
از صبح سهشنبه چند مشتری آنلاین پریمارک در رسانههای اجتماعی نوشتند که این وبسایت هنوز تا حد زیادی در دسترس نیست.
«برد هولدزورث»، رئیس پلتفرم تجاری «ریمارکبل کامرس» (Remarkable Commerce) گفت که خرابی وبسایت نشان میدهد که این سایت برای هجوم ترافیک بازدیدکنندگان آماده نشده است. هولدزورث توضیح داد که افزایش ترافیک سایت را کُند کرد و در نهایت باعث خطای سایت شد.
به نظر او این حادثه فرصتی برای پریمارک است که برنامه را بهبود بخشد و خود را به سایر رقبا مثل زارا برساند. هالدزورث گفت: «برای پلتفرمهای تجارت الکترونیک کاملاً حیاتی است که راهحلهای خود را آزمایش کنند و بهصورت مستمر کاراییشان را بهبود بخشند تا بتوانند بدون نگرانی از خرابشدن سایت رشد کنند.»
تجارت الکترونیک بهطور کلی ثابت کرده که برای برندهای فستفشن یا مد سریع، از جمله رقبای پریمارک، گران است. طی پنج سال گذشته، زارا بهتدریج ویژگیهایی مثل اومنیچنل را به خدمات خود افزوده است. این رویکرد زارا با حملونقل آنلاین در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و به این برند اسپانیایی فرصت داد تا در اوج پاندمی رقابت کند.
برند H&M نیز فروشگاه آنلاین خود را در سال ۲۰۱۳ در آمریکا افتتاح کرد، اما هنوز خدمات BOPIS را به خریداران محلی ارائه نمیدهد. گزارشها نشان میدهد که نداشتن تجارت الکترونیکی در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بر پریمارک تأثیر منفی زیادی گذاشت. با وجود آنکه مشتریان هنوز از این فروشگاه خرید میکردند، اما سود عملیاتی شرکت در سال ۲۰۲۱ به ۳۲۱ میلیون پوند کاهش یافت. البته امسال پریمارک توانست سودش را دوبرابر کند و به ۷۵۶ میلیون پوند برساند.