کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
چگونگی دریافت غرامت از پست در صورت بروز مشکل
شرکت ملی پست اعلام کرده برای مرسولاتی که دچار خسارت یا مفقودی شوند یا با تأخیر به دست گیرنده برسند، غرامت پرداخت میکند
مدیرکل دفتر کیفیت و امور مشتریان شرکت ملی پست با بیان اینکه تعهد جبران خسارت در جایی به کار میرود که به مرسوله خسارتی وارد، مفقود، کسر یا با تأخیر به دست گیرنده برسد اعلام کرد که در این شرایط شرکت ملی پست پس از بررسی ارزش اظهار شده از سوی صاحب مرسوله، غرامت را پرداخت می کند.
به گزارش ایسنا، کاوه دولتی درباره بیمه کالاهای پستی میگوید: «ما در پست عنوان بیمه را نه تنها در پست ایران بلکه در پست دنیا بیمه را صرفاً به موضوع بیمه ابلاغ نمیکنیم و با کاری که ما انجام میدهیم متفاوت است.»
به گفته او، بیمه یک کار تخصصی است که توسط بیمهگذارها و شرکتهای بیمه انجام میشود اما ما حق تعهد جبران خسارت را بر اساس شرح خدمات و SLA که با مشتریان داریم، پرداخت میکنیم، بنابراین به آن تعهد جبران خسارت میگوییم که آن هم معنای خاص خود را دارد.
انواع جبران خسارت
مدیرکل دفتر کیفیت و امور مشتریان شرکت ملی پست در ادامه عنوان میکند: «این تعهد در جایی به کار میرود که به مرسوله خسارتی وارد، مفقود، کسر یا با تأخیر به دست گیرنده برسد. تأخیر هم براساس سرویسی که ما به مشتری ارائه میدهد متفاوت است. به طور مثال سرویس مرسولات ویژه ما به این صورت است، روزی که مرسوله تحویل پست داده میشود یک روز بعد باید توزیع شود و به دست گیرنده برسد. سرویس مرسولات پیشتاز هم به این صورت است از روزی که تحویل پست میشود ظرف مدت سه روز تحویل مرسوله به گیرنده انجام میشود.»
او با اشاره به پیچیدگی SLA سرویسهای سفارشی ادامه میدهد: «این مرسولات براساس زمان و مکان توزیع تفاوت دارند، یعنی از روزی که مرسوله تحویل پست میشود تا روزی که توزیع میشود هفت روز زمان میبرد.»
دولتی با اشاره به اینکه جبران خسارتی که پیشتر به آن اشاره شد در دو نوع انجام میشود؛ میافزاید: «اگر فرستنده کالا مرسولهای به ارزش کمتر از دو میلیون تومان به پست تحویل دهد، در این صورت گیرنده میتواند در شرایطی که به مرسوله او آسیبی وارد شده باشد، تا سقف دو میلیون تومان غرامت دریافت کند. اما اگر مرسولهای که تحویل پست میشود، مانند موبایل ارزشی بیش از دو میلیون تومان داشته باشد، گیرنده یا فرستنده ارزش کالای خود را اظهار میکند، دو دهم درصد از ارزش کالا به عنوان جبران خسارت دریافت میشود و بعد زمانی که اتفاقی رخ دهد، به اندازه جبران خسارتی که مطرح شد، پرداخت خواهد شد.»
چگونه میتوان هزینه خسارت را دریافت کرد؟
او در پایان با اشاره به اینکه مسیرهای متفاوتی برای مشتری جهت اعلام این موضوع در نظر گرفته شده است، اضافه میکند: «یک راه این است که مشتری متضرر به نزدیکترین دفتر پستی مراجعه و مستنداتی را ارائه دهد و شرکت پست هم از زمان اعلام به مدت یک هفته بررسی و پس از این مدت، مبلغ خسارت را به شهروند پرداخت میکند. همچنین شهروندان میتوانند از طریق پرتال شرکت ملی پست و اپلیکیشنهایی امکان پیگیری وجود دارد.»