کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
معرفی سهیل مظلوم بهعنوان نماینده جدید سازمان نصر در کارگروه انتخاب وزیر فاوا
باتوجهبه رویه و ضوابط اعلام شده از سوی «شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه در دولت چهاردهم»، سهیل مظلوم به عنوان نماینده جدید سازمان نظام صنفی رایانهای کشور جهت عضویت در کارگروه انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی شد.
به گزارش روابطعمومی سازمان نظام صنفی رایانهای کشور، در روزهای قبل علی حکیم جوادی و امیرحسین سعیدی نائینی بهعنوان نمایندگان سازمان نصر کشور جهت حضور در کارگروه انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت چهاردهم معرفی شده بودند.
اما روز چهارشنبه علی حکیمجوادی گزینه سازمان نصر برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شد که باتوجهبه رویه و ضوابط اعلام شده از سوی «شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه در دولت چهاردهم» مبنی بر عدم امکان حضور همزمان نامزدهای تصدی پست وزارت در کارگروههای انتخاب وزرا، با خروج علی حکیمجوادی رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای کشور و استان تهران از کمیته مذکور، سهیل مظلوم از سوی سازمان نصر بهعنوان جایگزین ایشان به کارگروه انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی شد.
این در حالی است که پس از مطرح شدن نام علی حکیمجوادی از سوی سازمان نصر برای تصدی پست وزارت فاوا انتقادات بسیار گستردهای از فعالان این حوزه صورت گرفت. اگر حکیمجوادی به عنوان رئیس نصر و نمایندگی بخش خصوصی به تازگی حکم دریافت نکرده بود این اقدام قابل توجیهتر بود. چرا که اکنون این سیگنال به فعالان صنف فاوا ارسال میشود که حکیمجوادی یا جایگاه نصر را در شأن خود نمیدیده یا اینکه از این جایگاه به عنوان سکوی پرتاب برای وزارتخانه استفاده کرده است.
اما از سوی دیگر در خصوص معرفی سهیل مظلوم به کارگروه نیز باید چند نکته را مد نظر قرار داد. هنگامی که سازمان نظامصنفی رایانهای رئیس خود را به عنوان نامزد تصدی وزارت ارتباطات معرفی میکند به نحوی تبدیل به ذینفع خواهد شد و این بر خلاف ضوابط کارگروهها برای تعیین وزیر پیشنهادی به رئیس جمهور محسوب میشود چرا که نمایندگان این سازمان به شکل جانبدارانه از گزینه خود حمایت خواهند کرد.
نکته دیگری که دراینبین وجود دارد مطرح شدن حضور امیرحسین سعیدی نائینی بهعنوان نماینده نصر در کارگروه هست. این در حالی است که شواهد حاکی از آن است تشکلهای صنفی هر کدام تنها یک نماینده در کارگروه داشتند و آقای نائینی بهعنوان نماینده و فعال بخش خصوصی در این کارگروه حضور پیدا کرده است. حال باید شفاف شود که آیا نصر دو نماینده در کارگروه داشته است یا خیر و حالا عملاً با معرفی علی حکیم جوادی بهعنوان وزیر صنف رئیس خود را در معرض رأی کارگروه و در نهایت نظر رئیسجمهور برای تصدی پست وزارت قرار داده است و اگر کارگروه بخواهد بهدرستی اقدام کند عملاً دیگر نصر نباید نمایندهای برای تعیین پست وزارت در کارگروه داشته باشد و با این تفاسیر نصر قمار خود را بر این مبنا قرار داده تا نماینده معرفی شده خود را وزیر کند تا اینکه در تعیین وزیر آینده نقش ایفا کند.
در حال حاضر شبهات جدی در خصوص نقش نصر برای تعیین وزیر آینده مطرح شده است بهنحویکه یک نهاد صنفی بهعنوان نماینده بخش خصوصی در این شرایط بهعنوان یک بازوی مشورتی عمل کند تا در شرایط ایجاد شده وزیر کارآمد را تعیین کند حالا وسوسه تمامیتخواهی شرایط را به سمتی پیش برده تا با آینده و نقشآفرینی این سازمان در دولت چهاردهم قمار کنند.