کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
سالها است مدام میشنویم که فیسبوک مثل سابق محبوب نیست، جذابیت پیشین خود را ندارد، مردم از آن عبور کردهاند یا نوجوانانی که روزگاری اوقات خود را در فیسبوک سپری میکردند، دیگر بزرگ شدهاند و از آن گذشتهاند. اما اکنون در بیستمین تولد فیسبوک همچنان شاهد رشد آن هستیم.
بر اساس آخرین آماری که توسط متا منتشر شده، فیسبوک ۲۰ سالگی خود را در حالی به پایان میرساند که ۳.۰۷ میلیارد کاربر فعال دارد. فیسبوک همچنان به عنوان بزرگترین شبکه اجتماعی در سال ۲۰۲۳ شناخته میشود و تعداد کاربرانش نسبت به سال قبل ۳ درصد یعنی معادل بیش از صد میلیون نفر افزایش داشته است.
جالب است بدانید که تا امروز فیسبوک هرگز شاهد کاهش تعداد کاربران فعال نسبت به سال قبلش نبوده است. البته شرکت متا اعلام کرده از این پس گزارشی از تعداد کاربرانش منتشر نخواهد کرد. در عوض این شرکت میخواهد بیشتر بر تبلیغات تمرکز کند و تغییراتی در این زمینه بدهد؛ برای مثال قیمت تبلیغات و نوع نمایش آنها را تغییر دهد.
لازم به ذکر است این شرکت در سهماهه چهارم ۲۰۲۳، رکورد جدیدی را در درآمد خود ثبت کرد. متا توانست ۴۰.۱ میلیارد دلار در این بازه درآمد داشته باشد که ۹۶ درصد آن از تبلیغات به دست آمده است. در مقایسه با بازه مشابه در سال گذشته، متا توانسته شاهد ۲۵ درصد افزایش در درآمد خود باشد. سود این شرکت نیز نسبت به سال گذشته سه برابر شده و به ۱۴ میلیارد دلار رسیده است.
مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا در تماسی با سرمایهگذاران مطرح کرده است که سال ۲۰۲۳، سال کارآمدی بوده است. او با اشاره به اقداماتی که در جهت کاهش هزینههای شرکت مانند اخراج کارمندان، انجام شده بود، اظهار داشت: «یک شرکت نابتر به ما کمک میکند تا بهتر و سریعتر اجرا کنیم.»
