کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
جوی نازاری، بنیانگذار استارتاپ پراپتک بریتانیایی، شووِر (Showhere)، بهشدت در تلاش است ۱۶ نفر از ترکیب توسعهدهندگان سطح ارشد، مدیران پروژه و طراحان را استخدام کند، اما تعداد نامزدهای او رو به اتمام است. او میگوید: «استخدام افراد جدید هرگز سختتر یا پرهزینهتر از حالا نبوده است. شما همچنین باید از کسانی که در حال حاضر دارید حمایت کنید، زیرا آنها به شما ایمان دارند.»
نازاری یکی از کارفرمایانی است که برای جایگزینی موج کارگرانی که در ماجرای «استعفای بزرگ» سال گذشته دست از کار کشیدهاند، با سختی روبهرو شده است. در ایالات متحده، تعداد کارگرانی که در حال ترک شغل هستند، اکنون از بالاترین حد قبل از همهگیری برای هشت ماه متوالی، فراتر رفته است. داستانی مشابه در بریتانیا رخ داده است.
سانجی راجا، اقتصاددان ارشد بریتانیایی در دویچه بانک، گزارشی را در ژانویه منتشر کرد که نشان میداد مردم با بالاترین نرخ از سال ۲۰۰۹ استعفا میدهند. تعداد زیادی در حال ترک بازار کار هستند و بیش از ۸۰ درصد آنها – بر اساس تحلیل رجا، بالاترین میزان رکورد از سال ۱۹۹۳ به بعد – شغل نمیخواهند.
استعفای بزرگ شکاف بین عرضه و تقاضای کارگران فناوری را افزایش داده و کارفرمایان را وادار کرده است که برای استخدام هرچه بیشتر آنها به انگیزهسازهای شدیدی متوسل شوند. تنها در بخش فناوری اطلاعات، ۳۱ درصد از کارگران به طور فعال بین جولای و سپتامبر سال گذشته به دنبال شغل جدید بودند.
بر اساس تحلیل گارتنر، این بالاترین میزان در بین تمام صنایع است. در همین حال، دادههای شرکت آموزشی گلوبال نالج نشان داد که ۷۶ درصد از تصمیمگیرندگان فناوری اطلاعات جهانی با شکافهای مهارتهای حیاتی در تیمهای خود سروکار دارند. این مشکل در سایر نقشهای فناوری چند برابر است و واضح است که کمبود مهارتها احتمالاً قبل از بهبود، بدتر میشود.
نازاری میگوید پاداشهای ثبتنام شوور مؤثر نبوده است، زیرا نامزدها به دنبال به حداکثر رساندن فرصت برای دریافت حقوق بسیار بالاتر در جاهای دیگر هستند. او اکنون در عوض طیف گستردهتری از تاکتیکها را اتخاذ میکند، مانند پیشنهاد دادن نقشهای ارشد به نامزدها در اولین مصاحبه تلفنیشان. پیش از این، استخدام کارمندان از خارج از کشور و انجام فرایند ویزا برای آنها اصطکاک بیش از حد به نظر میرسید، اما اکنون اجتنابناپذیر است.
مورین کارول، مدیر ارشد جذب استعدادهای جهانی در شرکت آمریکایی ویستا، متخصص خدمات دیجیتال برای کسبوکارهای کوچک و متوسط، توضیح میدهد: «پستهای دائمی از راه دور در ایالات متحده در طول سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱، دو برابر شده و از ۹ درصد به ۱۸ درصد رسیده است و تا سال ۲۰۲۲ میتواند به ۲۵ درصد افزایش یابد.
این اتفاق برای این است که گزینههای استخدام خود را در سطح جهانی گسترش دهیم و به یک مجموعه استعداد در یک زمینه محدود نشویم.» این تغییر به معنای افزایش ۳۰۰ درصدی در درخواستهای شغلی بوده است.
در گزارشهایی که در اوایل فوریه برای سهامداران منتشر شد، آمازون، پیپل، اینتل و پینترست اذعان کردند که نپذیرفتن کار از راه دور در مبارزه برای جذب استعدادها، برای آنها گران تمام میشود، بهویژه که فیسبوک، توییتر و شاپیفای آن را عادی کردهاند.
بر اساس گزارشی از بازار شغلی فناوری دایس، میانگین دستمزد مشاغل فناوری ایالات متحده بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ تقریباً ۷ درصد افزایش یافته است که میانگین آن ۶۷۰۷ دلار برای هر کارمند در ماه است. این گزارش نشان میدهد که میانگین دستمزد «شخصی که کارش شامل اداره یا استفاده از اطلاعات میشود»
(Knowledge Worker) در این صنعت در حال حاضر ۱۰۴ هزار و ۵۶۶ دلار در سال است و توسعهدهندگان وب بیشترین افزایش را پس از افزایش ۳/۲۱ درصدی حقوق سالانهشان نسبت به سال گذشته دریافت میکنند.
میک جردن، مدیر ارشد پلتفرم پروداکتساپ مستقر در برلین، معتقد است که هیچ راه حل سریعی برای شرکتهایی که در حال ازدستدادن بهترین نیروهای کار خود هستند، وجود ندارد. او میگوید: «جذب نامزدها با امتیازات اداری مانند ارائه یک نوشیدنی خنک در آشپزخانه یا سیاستهای انعطافپذیر کار از خانه، قدیمی شده است. مردم از کار زیاد و دستمزد کم خسته شدهاند و کارفرمایی میخواهند که به رفاه کلی و موفقیت آینده آنها اهمیت دهد.»