کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
آپ و دیگر پلتفرمهای فروش بلیت اتوبوس شاکی شدند
یک اتحادیه سنتی در حوزه حملونقل، کارمزد آنلاینها را نصف کرد
به نظر میرسد ورود اتحادیههای سنتی به سازوکار و بیزینسمدل استارتاپها صرفاً محدود به حوزه املاک و آگهیهای آنلاین نیست. درست در روزهایی که رئیس اتحادیه مشاوران املاک برای درج قیمت در سایتهای دیوار و شیپور خط و نشان کشیده، خبر آمده که انجمن صنفی شرکتهای اتوبوسرانی اعلام کرده کارمزد فروش بلیت اتوبوس در سایتها و پلتفرمهای گردشگری باید نصف شود.
در پی این اقدام هم جمعی از کسبوکارهای آنلاین سفر اعلام کردهاند در اعتراض به کاهش دستوری کارمزد از شرکتهای آنلاین فعال در فروش بلیت اتوبوس و ایجاد انحصار و محدود و مسدودسازی خدمات، فروش آنلاین بلیت اتوبوس از مبداء تهران را تا اطلاع ثانوی متوقف خواهند کرد. این کسبوکارها از جمله علیبابا و مستربلیت و اسنپتریپ و آپ، در دو بیانیه جداگانه اعلام کردهاند با دخالت صنف این حوزه در کارمزد شرکتهای اینترنتی و کاهش آن عملاً امکان فعالیت آنها در این حوزه وجود ندارد.
کسبوکارهای آنلاین معتقدند این اقدام انجمن صنفی شرکتهای مسافربری، نوعی انحصارگری و بازی در زمین واسطههاست، اما احمد نوذری، رئیس کانون انجمنهای صنفی شرکتهای حملو نقل مسافر، گفته که شرکتهای فروش آنلاین از هر بلیت اتوبوس، تا پنج درصد سود دریافت میکنند که فشار زیادی را به شرکتهای حملونقل وارد میکند و برای همین در ابلاغیه جدید، تصمیم گرفته شد این کارمزد به دو درصد کاهش پیدا کند.
کاهش دستوری کارمزد
سه کسبوکار آنلاین سفر، یعنی علیبابا، اسنپتریپ و مستربلیت که مدعیاند بیش از ۷۰ درصد بازار فروش آنلاین بلیت اتوبوس را در اختیار دارند، با انتشار بیانیهای در اعتراض به این تصمیم، اعلام کردند: «در روزگار سخت اقتصادی و شرایط نگرانکننده همهگیری کرونا، کسبوکارهای آنلاین نقشی جدی در تسهیل و تسریع ارائه خدمات و کاهش دغدغه مردم عزیز کشورمان داشتهاند و در این سالها با ارائه راهکارهای ابتکاری و کمهزینه، پیشران توسعه صنعت حملونقل بودهاند.
حال، اما اقلیتی بار دیگر نقشآفرین شده و در اقدامی بیسابقه، با ترجیح منافع سنتی-صنفی بر منافع جامعه، تصمیم به محدودکردن فروش اینترنتی بلیت اتوبوسهای بینشهری گرفتهاند تا در آستانه سفرهای نوروزی منتظر بازگشت به روزگار بازار سیاه بلیت اتوبوس و سردرگمی مردم باشیم.
تصمیمی که این روزها به نام «حمایت از حقوق مسافران و شرکتهای مسافربری» از سوی «انجمن صنفی شرکتهای اتوبوسرانی» ابلاغ شده، ما کسبوکارهای آنلاین را در کنار عموم جامعه و شرکتهای ارائهدهنده خدمات، بهطور جدی نگران آینده خدمات حملونقل اتوبوسی کرده است.
کاهش دستوری، بدون توجیه و بیش از ۵۰ درصدی کارمزد فروش محصولات از کسبوکارهای آنلاین این حوزه، شامل اشکالات متعددی است که در روزهای اخیر توسط کارشناسان مختلف از زوایای بسیاری بررسی شده، اما دوباره لازم است تأکید کنیم که این اقدام بیهیچ تردیدی، نه به نفع مردم و نه به نفع صنعت حملونقل و تدوینکنندگان آن خواهد بود؛ چراکه صدمات و خسارات این طرح به جامعه و کسبوکارهای بومی، بهمراتب بیشتر از کمک به آنهاست.»
به نظر میرسد در آستانه سفرهای نوروزی و داغشدن سفرهای اتوبوسی در بین مردم، صنف سنتی این بازار نمیخواهد فروش آنلاین روی درآمدهای دفاتر حضوریاش تأثیر بگذارد و بهدنبال از میدان به در کردن این کسبوکارها از بازار بزرگ فروش آنلاین بلیت اتوبوس است.