کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
هفدهم مهرماه، باشگاه آجودانیه از ساعت ۱۴ تا ۱۹ میزبان فعالان، ذینفعان و مخاطبان اکوسیستم لجستیک خواهد بود. هدف کارخانه نوآوری رسانه راهکار از برگزاری این رویداد، همزمان با روز جهانی پست، برجسته کردن نقش صنعت لجستیک در تجارت و اقتصاد کشور است.
در این رویداد علاوهبر کسبوکارهای لجستیکی، فعالان و چهرههای حوزهها و بازارهای نوظهور همچون فینتک، لندتک، تجارت الکترونیک، سلامت و خردهفروشی نیز شرکت میکنند تا از ارتباط این صنایع و لجستیک بگویند. هدف از این رویداد فراهم آوردن بستری برای ارتباط بیشتر و شبکهسازی است. چنین بستری میتواند به اکوسیستم لجستیک کمک کند فرصتها، چالشها و نقاط ضعف و قوت صنعت لجستیک را بهتر شناسایی کنند و برای ارتقای سطح صنعت لجستیک کشور بکوشند.
به همین منظور با رضا مقصودی، مدیرعامل «پردازش دادهنگار پارس» گفتوگو کردهایم که در حوزه نرمافزارهای مدیریتی مثل پنلهای جامع و کارآمد و دیتابیسهای انبوه فعالیت میکند.
ازجمله وبسایتهای زیرشاخه این شرکت، نرمافزار شرکتی لجستیک جامع پست، زنجیره تأمین و مدیریت ناوگان چابک (Chabok.app) در حوزه حملونقل و انبارداری لجستیک است.
مردم عادی افرادی را که در صنعت لجستیک فعالیت میکنند نمیشناسد؛ درحالیکه قسمت زیادی از صنایع متکی به این صنعتاند؛ بهویژه قسمت عملیاتی و نرمافزاری این حوزه. مقصودی معتقد است یکی از اهداف رویدادهایی چون رویداد نوآوران لجستیک ایران اطلاعرسانی و آگاهیبخشی است. فعالان صنعت لجستیک همیشه در پشت صحنه فعالیت میکنند و دیده نمیشوند؛ خوب است مردم بدانند بازیگران این صنعت چه کسانی هستند.
مقصودی در اینباره میگوید: «این رویداد برای اینکه مردم دور هم جمع شده و با هم آشنا شوند، لازم است. اغلب حوزههای کسبوکاری همایشهای سالانه به این شکل دارند که در کنار هم مشکلات را مطرح کرده و سعی میکنند راهحلی ارائه دهند. برای صنعت لجستیک چنین همایشی وجود نداشت و این تلاش راهکار برای برگزاری این رویداد شایسته قدردانی است.»
در ادامه مقصودی طرح مشکلات این حوزه توسط صاحبان کسبوکار و فعالان مرتبط با این حوزه و پیگیری این مشکلات مثل مجوزها و مشکلات دولتی را از دیگر مزایای این رویداد برشمرد.
علاوهبر کسبوکارهایی که مستقیم راهحلهای لجستیکی را ارائه میدهند، بسیاری از کسبوکارها مثل تولیدکنندگان، فروشگاههای آنلاین، تجارت الکترونیکی و پرداختی در زنجیره تأمین فعالیت میکنند. به گفته مقصودی حضور این کسبوکارها در کنار بازیگران اصلی مثل اپراتورهای پستی در این رویداد برای تقویت این صنعت کمککننده است.
بسیاری از کارشناسان معتقدند لجستیک در ایران اکوسیستم واحد و جریان اکوسیستمی ندارد، بلکه بازیگران به شکل جزیرهای عمل میکنند. بهزعم رضا مقصودی، افراد فعال در لجستیک برخلاف دیگر صنایع با هم ارتباطی ندارند و این رویدادها که اولین آن را راهکار برگزار میکند، کمک میکنند با ایجاد ارتباطات، این اکوسیستم بهمرور شکل بگیرد.
در این سالها رویدادهای لجستیکی متفاوتی با اهداف و جامعه هدف متفاوت برگزار شدهاند. مقصودی درباره این رویدادها بیان کرد: «قبل از همهگیری کرونا در چند رویداد لجستیکی شرکت کردم و با شروع کرونا دیگر در رویدادی شرکت نداشتم تا همین اواخر که در نمایشگاه پستی شرکت کردم. مسئله این رویدادها ابتدا این است که اطلاعرسانی مناسبی انجام نمیشود و فعالان این حوزه بهخوبی مطلع نمیشوند.»
کارخانه رسانه راهکار در چهار سال گذشته در کارنگ، استودیو راهکار و انتشارات راه پرداخت تمرکز ویژهای روی حوزه لجستیک داشته و سعی کرده با طراحی، تولید و انتشار مستمر صفحات ویژه لجستیک در کارنگ تا راهاندازی برنامه استودیویی «لجستیکشو» و در نهایت انتشار اولین کتاب نوآوری در صنعت لجستیک، به بزرگ شدن این اکوسیستم کمک کند.