کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
خیز گلرنگ برای بازار میوه
گروه صنعتی گلرنگ با احداث فروشگاههای باغمیوه ایرانی وارد بازار میوه و ترهبار شد
شهریور ۱۳۹۸ اولین حلقه زنجیره فروشگاههای باغمیوه ایرانی در تهران شکل گرفت و در یک و نیم سال گذشته حلقههای این زنجیره گستردهتر شده است. حالا شرکت صنعت میوه کوروش ۲۴ فروشگاه در تهران، کرج و اصفهان دارد. این شرکت علاوه بر یک فروشگاه اینترنتی، تأمین، توزیع و غرفهداری میوه را در برخی فروشگاههای زنجیرهای مانند افق کوروش، شهروند، هایپر فامیلی و… بر عهده دارد. چنین حضور پررنگی صنعت میوه را با بیم و امیدهایی تازه مواجه کرده است.
گروه صنعتی گلرنگ در سال ۱۳۹۸ تصمیم گرفت در کنار عرصههای مختلفی که به آنها وارد شده است، بازیگری در صنعت میوه و ترهبار را هم تجربه کند و برای تحقق این تصمیم، شرکت صنعت میوه کوروش را تأسیس کرد؛ شرکتی که هدف بلندمدت خود را تبدیل شدن به یکی از سه بازیگر مطرح میوه و ترهبار در خاورمیانه اعلام کرده است. اولین شعبه فیزیکی باغمیوه ایرانی شهریور ۱۳۹۸ در باغ فیض تهران افتتاح شد و بعد از آن در شمال، مرکز، شرق و غرب تهران و نیز در کرج و اصفهان دامنه این شعب گسترش یافت. البته فعلاً در جنوب تهران خبری از این فروشگاههای زنجیرهای نیست.

شرکت صنعت میوه کوروش میگوید هدفش آن است که کسبوکار میوه و ترهبار را در کشور به یک صنعت تبدیل کند و محصولات از باغ با هدف مصرفکننده تولید شود و با حداقل معطلی در زنجیره تأمین به صورت تازه و با قیمت مناسب به دست مصرفکنندگان داخلی و خارجی برسد. همچنین این شرکت با در اختیار گرفتن چند انبار بزرگ و ناوگان تخصصی (مسقف و یخچالدار) و بستهبندی محصولات، قصد بهینهسازی زنجیره تأمین را نیز دارد. شرکت میوه کوروش همزمان در چهار مرحله خرید، پردازش، ارسال و فروش فعالیت میکند و علاوه بر عرضه میوه فله به مشتریان، به عرضه میوه بستهبندیشده، صادارات میوه، همکاری با باغداران، عرضه میوه عمده و همکاری با فروشگاههای زنجیرهای نیز میپردازد.
با پشتوانه گروه صنعتی گلرنگ احتمالاً نقش شرکت میوه کوروش در صنعت میوه پررنگتر هم خواهد شد. گروه گلرنگ در حال حاضر در بازارهای متنوعی از صنایع غذایی و دارویی تا محصولات آرایشی و بهداشتی و حتی سینما، تبلیغات و… حضور دارد. این مجموعه پیشتر فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش را راه انداخته بود که حالا ۲۵۶۹ شعبه در سراسر کشور دارد و این فروشگاهها خود بازویی برای فروش محصولات میوه کوروش نیز هستند و غرفههای میوه در فروشگاههای افق کوروش برای فروش این محصولات ایجاد شده است.
گروهی بر این باورند که حضور این فروشگاهها میتواند دسترسی سریعتر مصرفکنندگان را به میوههای باکیفیت فراهم کند و به دولت هم در کنترل قیمتها کمک میکند، اما از سوی دیگر عدهای نگران آن هستند که با قدرت و پشتوانهای که این شرکت دارد، فروشندگان خردهپا و کشاورزان جزء آسیب ببینند. البته این بیم و امیدها بیشتر گمانهزنی هستند و قضاوتی دقیقتر نیازمند رصد مسیر پیش روی این شرکت است.