کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

چهار غول سفارش آنلاین اقلام دارویی جهان / کاهش چشمگیر هزینه‌ها

خرید به صورت حضوری و از داروخانه‌های محلی، اولین و سریع‌ترین گزینه دسترسی به دارو است اما با وجود پلتفرم‌های آنلاین و داروخانه‌های اینترنتی، بهترین گزینه نیست. با گسترش نسخه‌های الکترونیک و اینترنتی، در دسترس بودن پرونده‌های الکترونیک سلامت، مشاوره و ویزیت‌های آنلاین، داروخانه‌های آنلاین و پلتفرم‌ها به حوزه محصولات پزشکی یا داروهای نسخه‌ای هم وارد شده‌اند.

خرید آنلاین داروهای بدون نسخه (OTC) مدت‌هاست در جهان امری پذیرفته‌شده است، اما با شرایط همه‌گیری و گسترش قرنطینه و محدودیت‌های رفت‌وآمد، حوزه فعالیت پلتفرم‌های آنلاین به خرید دارو نیز رسیده است. در بسیاری از مراکز پزشکی، نسخه‌ها به صورت دیجیتال به داروخانه‌ها ارسال می‌شود و بیشتر افراد نیز این شیوه دریافت نسخه را ترجیح می‌دهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد پلتفرم‌های آنلاین سلامت بین 40 تا 80 درصد هزینه‌های بیماران را کمتر کرده‌اند و در مقایسه با روش سنتی و نسخه‌‌نویسی دستی، میزان اشتباهات کاهش چشمگیری می‌یابد. تخفیف‌های بالایی که داروخانه‌های آنلاین بر داروهای بدون نیاز به نسخه اعمال می‌کنند نیز یکی از دلایل محبوبیت سبک خرید آنلاین داروست. در ادامه به بهترین پلتفرم‌های آنلاین دارویی و مزایای هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.


Blink Health یکی از شناخته شده‌ترین مراکز فروش آنلاین دارو در امریکا و کلمبیاست که خرید از آن تا 80 درصد هزینه دارو را کاهش می‌دهد و محصول را از طریق زنجیره 35 هزار داروخانه محلی که با این پلتفرم همکاری دارند، به دست خریدار می‌رساند. همچنین کاربران در صورت نداشتن نسخه برای برخی داروها، در مواردی چون کلسترول بالا، داروهای مرتبط با اضافه وزن، محصولات بهداشتی، فرآوردهای تقویتی و… با مشاوره تلفنی می‌توانند نسخه و داروی خود را تهیه کنند.

Honeybee Health نیز دیگر پلتفرم آنلاین است که درخواست‌های دارویی مردم را به صورت اقتصادی به دستشان می‌رساند. Honeybee Health بابت ارسال داروها از مشتریان هزینه‌ای دریافت نمی‌کند و در زمانی حدود دو هفته سفارش‌ها را به مقصد می‌رساند. این پلتفرم آنلاین با داروخانه‌هایی طرف قرارداد است که داروهای تأییدشده سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را به فروش می‌رسانند و داروهایی را که نیازمند شرایط خاص نگهداری باشند، از لیست فروش آنلاین خود به‌کلی حذف کرده‌اند.

CanDrugstore یکی دیگر از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های آنلاین فروش داروست که در کانادا ثبت شده اما در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله هند، ترکیه، موریتانی، نیوزیلند، سنگاپور، انگلستان و آمریکا فعالیت می‌کند. از جمله ویژگی‌های جذاب این پلتفرم، علاوه بر تخفیف 40 تا 70 درصدی بر داروهای OTC، اختصاص دادن بن‌های تخفیف برای معرفی این مجموعه به خریداران دیگر است؛ به این معنی که کاربران با معرفی CanDrugstore به دیگران، در اولین خرید خود تا 10 درصد یا 15 دلار تخفیف برای خرید بعدی دریافت می‌کنند.

شرکت آمازون نیز ید طولایی در حوزه فروش آنلاین دارو دارد و برنامه‌‌هایی برای توسعه کسب‌و‌کار خود. از جمله اینکه این شرکت قصد دارد در Apollo که بزرگ‌ترین داروخانه زنجیره‌ای کشور هند است، 100 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند. آمازون چندین و چند پلتفرم و فروشگاه اینترنتی دارد که به صورت تخصصی در زمینه تسهیل ارسال دارو فعالیت می‌کنند. Pill Pack یکی همین پلتفرم‌هاست.

ویژگی منحصربه‌فرد Pill Pack نسبت به دیگر کسب‌و‌کارهای مشابه این است که زمان دقیق (به روز و ساعت) رسیدن دارو به دست مشتریان را اعلام می‌کند و در صورت نیاز، داروهایی را که دوره مصرفی بیش از 30 روز داشته باشند، به طور خودکار پس از سی روز مجدداً برای آن‌ها ارسال می‌کند.

هزینه ارسال در این پلتفرم رایگان است و انواع بیمه‌های درمانی را نیز پوشش می‌دهد. همچنین کاربران می‌توانند به صورت 24 ساعته با دکتر داروساز مشورت کنند. داروخانه آنلاین آمازون با عنوان Amazon Pharmacy نیز در کنار مجموعه قبلی فعالیت دارد و بسیاری از قواعد آن مشابه سایت اصلی فروش آمازون است و تنها کافی است کاربران پیش از سفارش دارو، نسخه پزشکی تأییدشده خود را به صورت آنلاین ارسال کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xx9y
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.