کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

شرکت‌های دانش‌بنیان چگونه خدمت یا محصول خود را به بازار عرضه کنند؟

بررسی نحوه اجرای ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان توسط علی مسعودی، عضو هیئت‌مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان

ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان با هدف جهت‌دهی حمایت‌های مالیاتی به سمت توسعه نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است. علی مسعودی، عضو هیئت‌مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان، در رابطه با نحوه اجرای ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، باور دارد: «اگر بخواهیم از یک منظر کلی‌تر به آن نگاه کنیم، باید بگوییم درست است که این حوزه با چالش‌هایی مواجه است، اما همان‌‌طور که در برنامه هفتم هم دیده شده، این موضوع که به حوزه دانش‌بنیان‌ها بیشتر توجه شود و یا n تعداد شرکت به دانش‌بنیان‌ها اضافه شود، موضوعی است که جای بحث بسیار دارد، چراکه، مطلوب این است که صرفاً ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان ملاک نباشد.» او همچنین تأکید دارد که توجه به اهمیت هم‌افزایی میان بخش خصوصی و دولت موجب رونق اقتصادی می‌شود.


هماهنگی و پیوستن به شرکت‌های بزرگ


به گزارش روابط عمومی مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، علی مسعودی با بیان اینکه، کیفیت شرکت‌های دانش‌بنیان از این نظر که چه اتفاقاتی را در کشور و برای اقتصاد رقم می‌زنند، مهم است، گفت: «آیا شرکت‌های دانش‌بنیان آسیب‌شناسی شدند که در چه مرحله از عمق شرکت خود می‌توانند دوام بیاورند و فعالیت کنند؟ آیا این بررسی شده که نیاز این شرکت‌هاست که از شرکت‌های بزرگتر کمک بگیرند و عملاً بتوانند با شرکت‌های بزرگ‌تر موضوعات متنابه جامعه و حوزه کسب‌و‌کار را پیش ببرند و نه اینکه در آنها ادغام شوند؟»

او ادامه داد: «اصولاً هر شرکت دانش‌بنیانی شاید در بازاریابی و فروش محصول خود موفق نباشد و ممکن است یک شرکت دانش‌بنیان فقط یک ایده داشته و نهایتاً به یک نمونه محصول رسیده باشد و برای تجاری‌سازی و تولید در تیراژ بالا و عرضه محصول نیازمند همراهی و حمایت‌های معنوی است.»

مسعودی در ادامه عنوان کرد: «در این حوزه فارغ از مسائل قانونی و حمایت‌های مادی که از سوی معاونت علمی و صندوق نوآوری صورت می‌گیرد، واقعاً باید از این منظر بررسی شود که چکار کنیم شرکت‌های دانش‌بنیان به این تشویق شده و در حیطه فعالیت‌های خودشان در مسیر تحقیق و توسعه گام بردارند اما وقتی که به تولید می‌رسند بتوانند خدمت یا محصول خود را به بازار عرضه کنند.»

بنا به گفته این فعال اقتصادی، این مهم با هماهنگی و پیوستن به شرکت‌های بزرگ و صاحب تخصص به صورت موفق انجام خواهد شد.

مسعودی تصریح کرد: «در چنین شرایطی دیگر شرکت‌هایی که تصمیم بگیرند همه مراحل را خودشان تجربه کنند، وجود نخواهند داشت. چراکه، مطمئناً شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش تحقیق و توسعه و ارائه محصول خود موفقند اما دلیلی ندارد که حتما در حوزه فروش، بازاریابی و بازارسازی محصول خودشان هم بتوانند موفق باشند.»

او افزود: «البته که مشاوره‌های میز خدمت مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان به ویژه در مقوله اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری که در تمام این سال‌ها با جدیت پیگیری شده و موجب بهبود شرایط کسب‌وکارها شده، باعث اتصال آنها به مجموعه‌های بزرگ‌تر که در نقش مشاوران آنها در این حوزه‌ها هستند، شده است.»


توجه به استانداردهای جهانی


مسعودی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرد: «نکته دیگر اینکه دانش‌بنیان‌هایی که بخواهند محصولات و خدمات صادراتی داشته باشند، حتماً باید به استانداردهای جهانی توجه کنند و در اینجا مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان به عنوان مجموعه تشکل واسط میان تشکل‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف و حتی نهادهای دولتی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری، سازمان توسعه تجارت و حتی سازمان استاندارد می‌تواند نقش هاب را ایفا کنند.»

او اضافه کرد: «لازم است شرکت‌‌ها هم بتواند از راهنمایی‌ها و مشاوره‌هایی که در این حوزه‌ها وجود دارد، استفاده کنند و طبق جلساتی که با معاونت در این حوزه برگزار می‌شود هم عملاً این نقش واسط به مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان اعطا شود. البته، لازم است سازوکار و ساختاری برای آن تعریف شود. مانند مشاوره‌های اعتبار مالیاتی که با دید کارشناسی در مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان پیش رفته و برخی از مسائل و چالش‌های دانش‌بنیان‌ها و سایر کسب‌وکارها را حل کرده است.»

مسعودی ادامه داد: «من فکر می‌کنم سالیان سال است که حلقه مفقوده‌ای در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان کشور وجود دارد که با این تفکر و دید می‌توانیم اتفاقات خوبی رقم بزنیم.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرد: «بنا به نام سال وقتی از مشارکت مردم صحبت می‌شود باید متوجه باشیم تشکل‌ها همه مردمی هستند و عملاً بخش خصوصی متعلق به مردم است. بنابراین، باید این مشارکت را از همه تشکل‌ها و شرکت‌ها بگیریم. اما لازم است به حکمرانان اقتصادی کشور و دولت تأکید شود که با مردم همکاری کرده و آنها را در این موضوع دخیل کنند تا مشارکت مردم معنا پیدا کند.»

این فعال بخش اقتصادی با بیان اینکه مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان به عنوان یک تشکل بالادستی می‌تواند در این مورد نقش بسزایی داشته باشد، افزود: «با در نظر گرفتن همه جوانب و در کنار هم قرار دادن همه مجموعه‌های فعال در این حوزه که از آنها نام برده شد، می‌توان این هم افزایی را پیش برد و فرآیندها را آسان کرد، نه اینکه ساز و کاری بچینیم که نتوانیم آن را اجرا کنیم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5nm2
منبع مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.