کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
مدیر راهبرد مرکز تحقیق و توسعه همراه اول به بررسی نقشآفرینی اپراتورهای تلکام در توانمندسازی و توسعه اکوسیستم دانشبنیان صنعت ICT در استیج بیستوششمین نمایشگاه بینالمللی الکامپ پرداخت.
محمدمهدی قوچانی اعلام کرد که این شرکت با راهاندازی مرکز نوآوری و بازوهای سرمایهگذاری خود مانند حرکت اول، به حمایت از استارتاپها پرداخته و نتیجه این امر رفع نیازمندیهای شبکه همراه اول مانند تأمین آنتن، مودم 5G و نیز ارائه پلتفرم IOT و ورود به عرصه هوش مصنوعی بوده است.
محمدمهدی قوچانی، مدیر راهبرد مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در الکامپ استیج بیستوششم به بررسی نقشآفرینی اپراتورهای تلکام در توانمندسازی و توسعه اکوسیستم کشور اشاره کرد و در این زمینه گفت: «سهم اپراتورهای تلکام به دلیل عدم ورود به عرصه نوآوری نسبت به غولهای فناوری مانند آمازون، اپل و متا در بازار از ۵۴ درصد به ۲۴ درصد کاهش یافته و به همین خاطر تصمیم بر حضور پررنگ در این عرصه گرفته شد.»
او ادامه داد: «طبق مطالعات انجامشده، غولهای فناوری مانند آمازون با تعریف برنامههای نظاممند ۲۲ میلیارد دلار و اپل ۱۱ میلیارد دلار به حوزه مطالعات در عرصه نوآوری تخصیص دادهاند، به طوری که ابزارهای نوآوری در حوزههای استارتاپها و شتابدهندهها و حتی بخش حمایت از مشتری در حوزه اینترنت اشیا ایجاد کردند تا سهم خود را در بازار افزایش دهند.»
قوچانی در همین رابطه به شرکت بیتی تلکام انگلیس اشاره کرد و گفت: «این شرکت سرمایهگذاری ۲.۵ میلیارد پوندی در زمینه تحقیق و توسعه در پنج سال گذشته داشته و از ۱۵۰ شرکت دانشبنیان حمایت میکند. به همین خاطر توانسته کاملترین زنجیره ایده تا محصول را در بین اپراتورها دارا باشد.»
مدیر راهبرد مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در ادامه به فعالیتهای حمایتی و سرمایهگذاری اپراتورهای فرانسوی، آلمانی و آمریکایی در خصوص اکوسیستم نوآوری و همچنین فعالیت شرکت ترکسل اشاره کرد و گفت: «این شرکت نیز زنجیرهای از فعالیت نوآوری نظاممند ایجاد کرده و در حوزه دیجیتال حرفهای زیادی برای گفتن دارد. بهعنوان مثال نمایشگاه بینالمللی ترکسل که هر سال توسط این شرکت برگزار میشود از بازخورد بسیار خوبی از سوی کارشناسان و اساتید و شرکتهای فعال این حوزه برخوردار است.»
قوچانی با اشاره به اقدامات همراه اول در زمینه نوآوری و تحقیق و توسعه بیان کرد: «این شرکت از سال ۹۰ موضوع نوآوری را در برنامههای راهبردی خود قرار داد و سال ۹۸ مرکز حمایت از استارتاپها ایجاد شد که نتیجه آن رفع نیازمندیهای شبکه مانند تأمین آنتن، مودم 5G و نیز ارائه پلتفرم IOT و ورود به عرصه هوش مصنوعی بوده است.»
او با بیان اینکه همراه اول از بنچمارک جهانی استفاده میکند، ادامه داد: «دو مرکز نوآوری در دانشگاههای شریف و تهران، دو بازوی سرمایهگذاری به نام شرکت حرکت اول با هدف سرمایهگذاری روی استارتاپهای بزرگ و شرکت همراه سرمایه برای حمایت از استارتاپهای کوچک و سه بازوی شتابدهی در دانشگاههای شهید بهشتی، اصفهان و شیراز برای فرایند ایده تا محصول ایجاد شده است.»
مدیر راهبرد مرکز تحقیق و توسعه همراه اول اعلام کرد: «زیرساخت پژوهشی مرکز تحقیق و توسعه همراه اول از ۲۰۰ دانشجوی دکترا و پستدکترا حمایت کرده و نخبگان این حوزه را جذب کرده است. همچنین زیرساخت توسعه محصول نیز راه اندازی شده که از جمله آن می توان به اپلیکیشن اوانو اشاره کرد.»
قوچانی با اشاره به اقدام انجامشده در حوزه زیرساخت آموزشی همراه اول گفت: «فضایی ایجاد شده تا دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا بهعنوان کارآموز در شرکت جذب شوند و پس از ارزیابی و تمایل طرفین در شرکت همراه اول مشغول به کار شوند که تاکنون پس از برگزاری هفت دوره، ۱۵۰ نفر جذب و ۳۰ هزار رزومه دریافت شده است.»
او در ادامه تأکید کرد: «حسن اپراتورهای بزرگ این است که سرشار از نیاز هستند و اگر در زنجیره نوآوری قرار بگیرند با حمایت از استارتاپها و شرکتهای دانشبنیان میتوانند در این زنجیره باقی بمانند.»