کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
اتحادیه ملی خردهفروشی پیشبینی میکند در طول زمان تعطیلات مهم نوامبر و دسامبر، میزان خرید خردهفروشی بین ۶/۹۴۲ تا ۴/۹۶۰ میلیارد دلار باشد که ۶ تا ۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. این برآورد هزینههای فروشندگان خودرو، جایگاههای بنزین و رستورانها را شامل نمیشود.
نظرسنجی اتحادیه ملی خردهفروشی که توسط پراسپر اینسایت اند آنالکتیکس انجام شد، با بررسی خریدهای مربوط به تعطیلات نشان داد که مصرفکنندگان قصد دارند به طور متوسط ۸۳۳ دلار برای هدایا و اقلام غیرهدیه تعطیلات مانند تزئینات و غذا خرج کنند. این رقم همسو با میانگین ۱۰ سال گذشته است.
اتحادیه ملی خردهفروشی با پیشبینی اینکه مصرفکنندگان کمدرآمد ممکن است از هزینه خریدهای اختصاصی مربوط به تعطیلات به نفع کالاهای ضروری در این دوره تورم بالا عقبنشینی کنند، توضیح داد که مصرفکنندگان با درآمد بالاتر این کمبود را جبران خواهند کرد. متیو شای، مدیرعامل اتحادیه ملی خردهفروشی گفت: «خانوارهای با درآمد بالاتر قصد دارند به طور متوسط بیشتر برای هدایای تعطیلات و اقلام فصلی هزینه کنند.»
با این حال، مطالعات دیلویت و IBM این فرض را به چالش میکشد. تحقیقات آنها نشان میدهد مصرفکنندگانی که درآمد بیشتری دارند و از نظر مالی مطمئنتر هستند، امسال هدایای کمتری میخرند و در عین حال مقدار بیشتری برای سفر هزینه میکنند.
دیلویت نزدیک به ۴۰ سال است که از مصرفکنندگان در مورد برنامههای تعطیلات آنها نظرسنجی کرده و بهطور کلی کاهش ۵ درصدی هزینهها را در مورد هدایا و سایر خریدهای تعطیلات مشاهده کرده است. با این حال مطالعه دیلویت همچنین شامل هزینههای برنامهریزیشده برای تجربیاتی از جمله سرگرمی و معاشرت در رستورانها، بلیت کنسرت و سفرهای نزدیک به خانه است.
بهطور کلی هزینههای برنامهریزیشده مربوط به تعطیلات مصرفکنندگان نسبت به سال گذشته ثابت است و در هر دو سال حدود ۱۴۶۰ دلار است. نظرسنجی دیلویت پاسخهای ۴۶۰۰ مصرفکننده آمریکایی را مورد بررسی قرار داده است.
دیلویت با نگاهی دقیقتر به خانوارهای با درآمد بالاتر (درآمد ۱۰۰ هزار دلاری)، متوجه میشود که هزینههای برنامهریزیشده آنها بهطور کلی ۷ درصد کاهش مییابد و از ۲۶۲۴ دلار در سال گذشته به ۲۴۳۸ دلار رسیده است.
میانگین هزینههای خردهفروشی نیز ۱۱ درصد کاهش یافته و از ۱۶۰۷ دلار در سال ۲۰۲۱ به ۱۴۲۴ دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است. بهطور کلی وقتی دیلویت کل هزینههای تعطیلات را بر اساس دستهبندی محصول تقسیم میکند، هر یک از هشت دستهبندی به جز کارتهای هدیه، مشمول افت ۷ درصدی میشوند. بهعنوان مثال هزینه برای حیوانات خانگی ۲۸ درصد، سلامت و آشپزخانه ۱۹ درصد، لوازم الکترونیکی، لباس و لوازم جانبی هر کدام ۱۴ درصد کاهش یافتهاند.
هزینههای مورد انتظار برای غذا و نوشیدنی تنها ۸ درصد کاهش یافته و اسباببازیها کاهش ۵ درصدی داشتهاند.
گزارش IBM از خرید و سفر تعطیلات ۲۰۲۲، دیدگاه دیگری درباره نحوه برخورد مصرفکنندگان با درآمد بالاتر با فصل تعطیلات دارد. این گزارش همچنین شامل نمایی فراتر از نگاه محدود دیلویت به هزینههای مرتبط با سفر در فاصله ۷۵ مایلی از خانه است. به طور کلی IBM دریافته که بودجه سفر نسبت به سال گذشته ۴۹ درصد افزایش یافته است.
یک چیز مسلم است و آن اینکه مردم در این فصل تعطیلات آرزوی بازگشت به حالت عادی را دارند. انعطافپذیری مصرفکنندگان ایالات متحده چیزی است که خردهفروشان روی آن حساب میکنند و آنچه مردم در نظرسنجیها میگویند، لزوماً همان کاری نیست که واقعاً انجام میدهند. خردهفروشان باید در این فصل به مصرفکنندگان با درآمد بالاتر و از نظر مالی مطمئن متمایل شوند تا بتوانند به سطح درآمد مورد نظر خود برسند؛ اینکه آیا آنها که میتوانند بیشتر خرج کنند، خردهفروشان را همراهی میکنند یا خیر، هنوز در هالهای از ابهام است.