رویداد ۱۰۰ مدیرعامل به میزبانی کارخانه نوآری راهکار و با حمایت شرکت زیبال و پارت، برای پنجمین ماه متوالی برگزار شد و مدیران عامل و ارشد شرکتها و صنایع مختلف ایران در فضایی صمیمانه به معرفی فعالیتها و خدمات شرکت خود پرداختند و تجربیات خود را در زمینه مدیریت و توسعه کسبوکار در شرایط کنونی کشور به اشتراک گذاشتند.
سخنرانهای این رویداد شامل مهدی معصومی، بنیانگذار و مدیرعامل تلاونگ، غلامرضا سلیمانیان معاون مالی هلدینگ آذین خودرو، مهدی خلج مدیرعامل شرکت آبمعدنی دیدی، علی مسعودی، رئیس کمیسیون فاوای اتاق ایران، مهدی فاطمیان، مدیرعامل زیبال، یاسر مرادی، عضو هیئتمدیره بانک صادرات، وحید رحیمیان، مدیرعامل مایکت، سارا حلمزاده، مدیرعامل فوربیکس، مریم بهبهانی، مدیرعامل درج، سهند عقدایی سهند مدیرعامل و بنیانگذار اسپیلت البرز، حسین جوشقانی، بنیانگذار صاب ملک، مسعود ملک محمدی، بنیانگذار و مدیرعامل تبدیل بودند.
رویداد ۱۰۰ مدیرعامل که هر ماه برگزار میشود با تمرکز بر موضوعاتی چون نوآوری، تغییروتحول دیجیتال طراحی شده تا بستری برای تبادل تجربه میان مدیرانی فراهم کند که در سطحی متفاوت از مدیریت و تصمیمگیری با مسائل روز اقتصاد کشور مواجه هستند.
تمرکز رویداد ۱۰۰ مدیرعامل، بر نوآوری، تحول دیجیتال و آیندهنگری در کسبوکارها
در ابتدای رویداد، رضا جمیلی، مدیر توسعه کسبوکار راهکار، با اشاره به اهداف و رویکردهای این برنامه توضیح داد که این رویداد از ابتدای سال جاری و باانگیزه پرداختن به مسائل و چالشهایی که مدیران عامل و مدیران ارشد اجرایی در شرکتها با آن روبهرو هستند طراحی شده است. او در ادامه اشاره کرد که این رویداد حتی از پیش از جنگ و در حین جنگ نیز برگزار شد و اکنون با این امید ادامه دارد که هم فضایی صمیمانه برای مدیرانی ایجاد شود که دغدغهها و مسائلشان در سطحی متفاوت از کسبوکارها تعریف میشود و هم در گذر زمان، شبکهای از مدیران ارشد اجرایی شکل بگیرد که بتواند ارزشآفرینی کند؛ چه برای شرکتهای فعال در این فضا و چه برای مدیرانی که در اکوسیستمهای مختلف اقتصادی کشور فعالیت دارند.
او تأکید کرد که برخلاف بسیاری از فعالیتهای سالهای گذشته راهکار که بیشتر در حوزه تکنولوژی و اکوسیستم اقتصاد دیجیتال متمرکز بوده، در رویداد ۱۰۰ مدیرعامل تلاش شده تا مدیران بخشهای مختلف اقتصادی گرد هم آیند. به گفته او، هرچند نوآوری همچنان کلیدواژه اصلی این برنامه است، اما هدف گردهم آوردن مدیرانی بوده که تغییر، تحول دیجیتال و آیندهنگری جایگاهی مهم در ذهن و چشمانداز کسبوکارشان دارد. جمیلی با اشاره به برگزاری چهارتا پنج رویداد تاکنون، بازخوردها را مثبت دانست و هدف اصلی را شکلگیری یک باشگاه از مدیران ارشد اجرایی معرفی کرد. او بیان کرد که این باشگاه میتواند هم به مدیران برای کمک به یکدیگر یاری رساند و هم به رشد کسبوکارها کمک کند. او همچنین تأکید کرد که هدف نهایی راهکار همواره توسعه ایران از مسیر نوآوری بوده و تجربه ۱۰ تا ۱۵ساله این مجموعه در فضای نوآوری نشان میدهد که این مسیر میتواند نقش مؤثری ایفا کند.
مدیر توسعه کسبوکار راهکار ابراز امیدواری کرد که مفهوم باشگاه مدیران از دل رویداد ۱۰۰ مدیرعامل شکل گیرد و در کنار سایر بیزینس لاینهای مجموعه از جمله رسانهها و رویدادهای تخصصی، و همچنین انتشارات راه پرداخت که بیش از یک دهه در حوزه تکنولوژی و نوآوری فعال است، بتواند به توسعه زیستبومهای تخصصی اقتصاد کشور کمک کند. او در پایان بیان کرد که راهکار با همراهی کسبوکارهایی که در این سالها در ساخت و تقویت اکوسیستمها مشارکت داشتهاند، همچنان باوجود چالشها و موانع، برای تحقق توسعه ایران از رهگذر نوآوری تلاش خواهد کرد.
روایت درست تجربیات کسبوکارها
در ادامه رضا قربانی، مدیرعامل راهکار، با مرور مسیر فعالیتهای این مجموعه گفت که راهکار در سالهای گذشته دو مسیر را برای ساختن روایت در دنیای اقتصاد و کسبوکار دنبال کرده است؛ نخست مسیر رسانهای که از طریق پایگاه خبری، هفتهنامه و ماهنامه در ۱۴ سال گذشته به طور مستمر پیش رفته و دوم برگزاری رویدادها که در سه تا چهار سال اخیر پنج رویداد اصلی در این حوزه برگزار شده است. او توضیح داد که سومین رویداد ۱۰۰ مدیرعامل درست پس از جنگ ۱۲ روزه برگزار شد، درحالیکه فضای ناامیدی و ابهام سنگینی بر جامعه حاکم بود. قربانی تأکید کرد که هدف اصلی، گرد هم آوردن افراد اثرگذار در سه حوزه کلیدی یعنی کسبوکار، تکنولوژی و نوآوری است؛ سه کلیدواژهای که نخ تسبیح تمام فعالیتهای راهکار طی این سالها بودهاند. مدیرعامل راهکار توضیح داد که مأموریت مجموعه ساختن روایت درست است؛ روایتی نه اشتباه و نه تحریفشده، بلکه بازگوکردن تجربهها و تاریخ بهصورت زنده و سینهبهسینه، برایآنکه آینده مبهم پیشرو روشنتر شود. او تأکید کرد که در شرایط سخت و توصیه به سکون، مدیران کسبوکار در کشور همواره در دشوارترین وضعیتها فعالیت کردهاند؛ چه پیش و چه پس از جنگ ۱۲ روزه، با مشکلاتی چون مسائل سازمان تأمین اجتماعی، مالیات، بحرانهای منابع انسانی، نقدینگی و تنظیمگری. قربانی گفت که هر بار انتظار عقلانیت در سیاستگذاری وجود دارد، اما تصمیمهای عجیبتری گرفته میشود. او ادامه داد که همه تلاشها در نهایت برای به گردش درآوردن اقتصاد کشور و افزایش کیفیت زندگی مردم است و هر فردی در این مسیر برای خود سودی داشته، اما منفعت جمعی که ایجاد شده باید روایت شود. او تأکید کرد که این روایت در سالهای اخیر تغییریافته و میتوان با تمرکز بر همان سه مفهوم کلیدی آن را پیش برد.
قربانی همچنین اعلام کرد که از مهرماه، رویدادهای راهکار پس از یک دوره تعطیلی با جدیت ازسرگرفته میشوند؛ برخی با مقیاس بزرگ و تا سه هزار نفر شرکتکننده و برخی کوچکتر با ۵۰۰ نفر. در این میان نیز رویدادهای کوچکتر و جمعوجورتر برگزار خواهد شد. او در پایان تأکید کرد که هدف از برگزاری رویدادها صرفاً اجرای یک برنامه نیست، بلکه گرد هم آوردن افراد برای تکرار یک پیام مشترک است؛ پیامی که بر این اصل استوار است که همه فعالان، چه در دولت و حاکمیت، چه در بخش خصوصی و چه مردم مستقل از این دو، بر یک کشتی مشترک سوار هستند و اگر این کشتی آسیب ببیند، همه متضرر خواهند شد.
زیبال؛ همراه مالی کسبوکارها
مهدی فاطمیان، مدیرعامل زیبال، نیز با معرفی خدمات شرکت خود گفت: «هر سرویسی که بانکها به شما ندادند، هر سرویسی که شرکتهای پرداخت الکترونیک ارائه نکردهاند، ما ارائه میدهیم ارائهدهنده خدمات مالی به کسبوکارها در خدمت شما هستیم.» فاطمیان در پایان ضمن قدردانی از برگزارکنندگان، از حاضران دعوت کرد تا از خدمات زیبال بهرهمند شوند.
رشد دیگران، رشد ماست
وحید رحیمیان، مدیرعامل مایکت، نیز درباره اهمیت همکاری بین کسبوکارها بیان کرد:
«به نظرم شرایط دشوار بوده و دشوارتر هم شده است و این فرایند نیازمند همدلی، همکاری و همراهی بین کسبوکارها است. نوع کسبوکار ما بهگونهای است که با ۲۰ هزار توسعهدهنده همکاری میکنیم و رشد دیگران، رشد ماست؛ اما بسیاری از کسبوکارها ماهیت رقابتی دارند و باید یک طرف برنده و دیگری بازنده باشد. بااینحال، در شرایط کنونی کشور، همدلی و همکاری بسیار کمککننده است.»