کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

آیا پیتر استرن جانشین تیم ‌کوک می‌شود؟

پروفایل یک چهره کسب‌وکاری؛ از مدیر محصول تایم وارنر کیبل تا احتمال جانشینی مدیرعامل اپل

پی‌بردن به برنامه جانشینی اپل و دانستن هویت مدیرعامل بعدی آن درست به ‌اندازه پی‌بردن به جانشین پاپ یا پوتین، سخت است. با این وجود، همه چشم‌ها به سمت پیتر استرن است. پیتر استرن در حال حاضر معاون خدمات شرکت اپل است؛ کسی که در سال 2016 به این مجموعه پیوست. در واقع استرن مسئول اجرای استراتژی و عملیات برای چندین کسب‌وکار در حال رشد در داخل اپل است. اما در حال حاضر استرن به‌عنوان یکی از جانشینان «ادی کویی» (Cue) فعالیت می‌کند که رئیس بخش خدمات محسوب می‌شود. علاوه بر استرن، تعداد انگشت‌شماری از مدیران ارشد از جمله «جنیفر بیلی»، معاون خدمات اینترنتی و همچنین مدیر اپل‌پی نیز گزینه‌های دیگر جانشینی مدیرعامل اپل در آینده هستند.


آیا استرن برای جانشینی مقدر شده است؟


استرن در دانشگاه هاروارد تحصیل کرده و قبلاً مشاور شرکت مک‌کنزی بوده است. وی نوآوری‌های بسیاری برای شرکت اپل به ارمغان آورد. او بخش خدماتی اپل را توسعه داد و هشت واحد جدید از جمله اپل تی‌وی‌پلاس و بسته اشتراکی اپل‌وان را به این بخش اضافه کرد. این سرویس‌ها یک‌چهارم از درآمد کلی شرکت را تشکیل می‌دهند و تنها در سه‌ماهه سوم سال جاری حدود 19.6 میلیارد دلار درآمد برای اپل به ارمغان آوردند.

860 میلیون کاربر از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند و با توجه به اینکه فروش آیفون 14 چندان موفق نیست، احتمالاً شرکت بیشتر بر نحوه رشد خدمات سرگرمی اپل تمرکز کند. افرادی که با سازوکار اپل آشنا هستند، می‌گویند استرن خوب می‌داند چگونه از خدمات و اشتراک کاربران برای شرکت درآمد کسب کند. چنانچه از ماه آگوست 2021، استرن سرویس‌های متعددی را، از ورزش گرفته تا بازی به پورتفولیوی خود افزود و نقش جدیدی را برای خود رقم زد. او به‌عنوان مدیر بازاریابی تمام خدمات از جمله اپل‌استور، موزیک و کیف پول را رهبری می‌کرد.

در واقع ورزش برای اپل به یک قمار جدید تبدیل‌ شده است. به‌طوری‌ که 2.5 میلیارد دلار جهت پخش فوتبال لیگ برتر برای بینندگان و 85 میلیون دلار در قبال کسب امتیاز نمایش لیگ برتر فوتبال در روزهای جمعه متعهد شده است. در همین راستا و در جهت جذاب‌تر کردن پخش ورزش برای بینندگان، اپل در حال ‌توسعه بخش ورزش و جذب نیروهای جدید است. همچنین بر اساس گزارش اینسایدر، استرن مسئولیت تبلیغات را به همکار خود «تاد ترزی»، معاون پلتفرم‌های تبلیغاتی واگذار کرده و به او وعده داده که حوزه فعالیت گسترده‌تری در شرکت داشته باشد.

با وجود تمام این خدمات و حتی اینکه کویی در چند سال گذشته رهبری اپل تی‌وی‌پلاس را در هالیوود داشت، استرن در صنعت سرگرمی چندان شناخته‌شده نیست. همکاران سابق استرن در تایم‌وارنر کیبل گفته‌اند که او بسیار باهوش و دارای هوش سیاسی بالا، جاه‌طلب و آینده‌نگر است.


استرن چگونه از تایم‌وارنر کیبل به اپل صعود کرد؟


استرن می‌دانست چه چیزی انتظار کیبل را می‌کشد. حتی زمانی که کیبل در اوج بود هم او پیش‌بینی می‌کرد که چه اتفاقی برای تجارت کیبل می‌افتد. دو تن از همکاران سابق وی گفته‌اند که استرن عامل عذاب بود؛ زیرا مدام نمودارهایی منتشر می‌کرد که در آنها زمان‌هایی را که اپراتور کابلی منطقه‌ای موفق به کسب درآمد از فروش کانال نمی‌شدند، نمایش می‌داد.

آنها می‌گویند که در اواسط دهه 2000، کیبل پول پارو می‌کرد، چون عملاً هیچ رقیبی در منهتن نداشت، اما استرن بارها با دلیل و مدرک و تحلیل آمارها گفته بود نمی‌توان روی محتوای تصویری سرمایه‌گذاری کرد. او این روزها را می‌دید. استرن در تایم‌وارنر کیبل، مدیر محصول، افراد و رویکردها بود. بر خلاف سایر افراد که فقط روی کار خود متمرکز بودند، او همیشه به آینده نگاه می‌کرد.

استرن در طول این هفت سالی که در اپل مشغول به کار است، هوشمندانه تلاش کرده قطعات پازل کسب‌وکار را در کنار هم بچیند. او قصد داشت با کمک شبکه‌ای که از کاربران تبلیغاتی و سایر محصولات رسانه‌ای ساخته بود، پخش تلویزیونی و تلویزیون کابلی را از صدر خارج و اپل تی‌وی‌پلاس را جایگزین آنها کند.

همکاران سابق استرن در مورد او می‌گویند: «او آخر هفته‌ها کار می‌کرد تا دوشنبه‌ها با برنامه و هدف جدیدی سر کار بیاید. او بسیار باهوش بود و مسائل را خیلی سریع‌تر و بهتر از دیگران می‌فهمید. به‌علاوه او بسیار مسئولیت‌پذیر بود و اهمیت خاصی برای منابع انسانی قائل بود. او به‌دلیل مطالعات زیادی که در مورد منابع انسانی داشت، چنین اهمیتی را برای این حوزه قائل بود.»


رؤیای پیوستن به غول فناوری دنیا


استرن همیشه از زمان خود جلوتر بود و ایده‌هایی را مطرح می‌کرد که در زمان خود انقلابی به نظر می‌رسیدند. برای مثال او ایده کسب حق امتیاز برای انتقال محتوا از تلویزیون به تلفن همراه و لپ‌تاپ را مطرح کرده بود. در حال حاضر این موضوع رایج و پذیرفته‌شده است، اما در زمان طرح ایده مدیران شرکت‌های تلویزیونی با آن مخالفت کردند. به‌علاوه او سرویسی را به نام «شروع دوباره» راه‌اندازی کرد که به تماشاچیان اجازه می‌داد برنامه‌های تلویزیون را از ابتدا مشاهده کنند.

استرن تا جایی که می‌توانست در مورد تجارت برنامه‌نویسی آموخت و مخاطب اصلی اپل باقی ماند. سپس در اواسط دهه 2010 با اپراتور کابلی در مورد ارائه یک سرویس استریم جدید مذاکره کرد. زمانی که اپل فهمید ماهیت بالکانیزه‌شده حقوق محتوا، ایجاد یک پیشنهاد ملی یکنواخت را دشوار می‌کند، مذاکرات شکست خورد.

همکاران سابق استرن در ادامه می‌گویند: «استرن همیشه رؤیای رفتن به اپل را در سر می‌پروراند. او برای این شرکت احترام زیادی قائل بود. حتی اطرافیان می‌دانستند که او چقدر به روابط خود با مدیران اپل اهمیت می‌دهد. استرن همیشه آخرین محصولات اپل را داشت و از آنها در کار بهره می‌برد.»

«دینی جین»، مدیر اجرایی سابق تایم‌وارنر کیبل می‌گوید: «اگر یک نفر باشد که با دل‌وجان برای اپل کار کند، آن استرن است. استرن فردی چندبعدی است و خیلی خوب از چیستی محصول سردرمی‌آورد. او روند تولید محصول را درک می‌کند و می‌داند چگونه یک ایده را به واقعیت زنده تبدیل کند. مغز او، به‌روشنی درخت کریسمس است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/bsrl
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.