رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ائتلاف دولتی‌ها و خصوصی‌ها بر سر توسعه فناوری

در پنل تخصصی روز ملی فناوری اطلاعات به بحث گذاشته شد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در مراسم روز فناوری اطلاعات یک پنل با حضور نمایندگانی از نهادها و دستگاه‌های دولتی برگزار شد. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیکی ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک، نماینده وزارت اقتصاد در حوزه فناوری اطلاعات و رئیس اسبق سازمان نصر در این پنل حضور داشتند. رضا قربانی رئیس کمیسیون فین‌تک و عضو هیئت مدیره نصر تهران مدیریت پنل را بر عهده داشت.

امیرحسین سعیدی نائینی، رئیس اسبق سازمان نصر با تبریک روز ملی فناوری اطلاعات عنوان کرد: «مشکلات فعلی ما به شرکت‌های دانش‌بنیان محدود نمی‌شود و در تمامی حوزه‌های مختلف اقتصادی چالش‌ها موجود است. مجلس و دولت هم‌اکنون خود مشکل دارند و در تنگنا هستند. به هرحال این واقعیت را باید بپذیریم که بخشی از بدنه دولت درگیر فساد است و این چرخه تنگناهای مالی مدام تکرار می‌شود. شرایط اقتصادی خوب نیست و صنف و دولت و مجلس باید به کمک یکدیگر بیایند.»

در ادامه این پنل مهران محرمیان، معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی عنوان کرد: «ارتباط حوزه فناوری اطلاعات با بانک مرکزی بسیار بیشتر شده و چالش‌های زیرساختی تا حد زیادی رفع شده است. بسیاری از مشکلات بانکی در این زمینه نیز حل شده و اکنون ما داریم آماده یک پرش می‌شویم.»

محرمیان تأکید کرد:«درحال حاضر ما با نسلی مواجه هستیم که با تلفن هوشمند بزرگ شده و بسیاری از ابعاد این حوزه در ذهن و روزمره او وجود دارد. این اتفاق مهمی است؛ چراکه تاکنون ما در خدمت دیگران بودیم و اکنون باید خود خدمت را طراحی و اجرا کنیم. مشکلات کشور در برخی موارد به جاهایی رسیده که ناچار به تصمیم‌گیری هستیم. توسعه حوزه فناوری اطلاعات بعد از تصمیمات، تازه آغاز می‌شود. فرصت‌های بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد.»

در ادامه تقوایی به عنوان نماینده وزارت اقتصاد در حوزه فناوری اطلاعات به سخنرانی پرداخت و توضیح داد:«آیا حاکمیت شرایط و الگوی توسعه و پیشرفت خود در حوزه فناوری اطلاعات را روشن کرده است؟ کشورها رویکردهای مختلفی در این زمینه دارند و برخی خود را پیشران در این حوزه تعریف کرده‌اند. برخی به‌عنوان مصرف‌کننده شناخته شده‌اند. باید برای ما روشن باشد که در کدام دسته جا می‌گیریم.»

او تأکید کرد: «ما زمانی که از مانع‌زدایی صحبت می‌کنیم، باید توصیف روشنی از وضعیت داشته باشیم. یکی از موضوعاتی که به آن فکر می‌کنیم این است که موانع را شفاف کنیم و تنها منبع اطلاعاتی جدی ما در این زمینه تجربه فعالان این حوزه است که باید از آن استفاده کنیم.»ستار هاشمی، معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیکی ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز از دیگر سخنرانان این پنل بود. او توضیح داد:«هویت‌بخشی به افراد، هویت‌بخشی به املاک و هویت‌بخشی به کسب‌وکارها برای ما بسیار مهم است. حقیقت این است که در هویت افراد توانستیم اقدامات جدی انجام دهیم، اما در دو حوزه دیگر هنوز با تحقق اهداف فاصله داریم و در تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند توسعه این دو بخش نیز اتفاق بیفتد.»

او ادامه داد:« ما دست یاری به سمت فعالان و متخصصان این حوزه دراز کرده‌ایم و طی یکی دو هفته آینده فراخوانی خواهیم داشت تا بسیاری از املاک و سامانه‌ها را برون‌سپاری کنیم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/tf37
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.