کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
مسئله چه بود؟ یکی، دو هفته پیش اتحادیه کسبوکارهای مجازی در نامهای با امضای رئیسش که حمید محمدی از بنیانگذاران دیجیکالاست، به سایت 1dayoff اخطار داده بود که اگر عضو این اتحادیه نشود، با آن برخورد خواهد شد. چند روز بعد هم پیرو درخواست اتحادیه، کارگروه رسیدگی به جرائم رایانهای این سایت را فیلتر میکند.
مدیر واندیآف در توییتر (جایی که دعواها بالا گرفت بر سر این موضوع) نوشت که بعد از این نامه حتی درخواست خودشان برای عضویت در اتحادیه را هم ثبت کرده بودند، اما بر خلاف انتظارشان، آنها فیلتر شدهاند. واکنشها چه بود؟ اکوسیستم استارتاپی تقریباً یکصدا اقدام اتحادیه و البته امضای رئیس آن را محکوم و تقبیح کردند.
از بنیانگذار کافهبازار و کاموا و ایسمینار گرفته تا کارشناسان و چهرههای رسانهای و صنفی و… همه یکصدا نوشتند که اتحادیه کار خطایی کرده است. آنها نوشتند اینکه اعضای اتحادیه که خود صاحب کسبوکار هستند، سلاحی به اسم فیلترینگ را علیه کسبوکارهای آنلاین به کار ببرند، بسیار رویه خطرناکی است که میتواند به رویههای ضدرقابتی دامن بزند و اگر این رویه متوقف نشود، این احتمال وجود دارد که اعضای اتحادیه برای از میدان به در کردن رقبای خود از این سلاح استفاده کنند.
در جبهه مدافعان اتحادیه که غالباً اعضای آن یا کارگزاران روابط عمومی کسبوکارهای آنها بودند، استدلال این بود که این کسبوکار خاطی بوده (بدون ارائه مدرک البته) و قانون گفته و نوشته که باید «عضو» اتحادیه بود و…
چه باید کرد؟ واقعیت این است که هر نهاد صنفی میتواند یاریگر توسعه یک اکوسیستم باشد، اگر مسیر درستی را در تعامل با کسبوکارها در پیش بگیرد. بزرگترین ضعف اتحادیه (فارغ از نقدهایی که درباره قانونیبودن یا نبودن جایگاهش میشود) عدم شفافیت طی این سالها بوده است.
معلوم نیست اعضای اتحادیه ماهی چند بار دور هم جمع میشوند و درباره چه موضوعاتی بر اساس چه رویههایی تصمیم میگیرند. معلوم نیست تاکنون چند نامه مشابه این نامه روانه کسبوکارها شده و بدتر اینکه مشخص نیست چند کسبوکار به این دلیل پلمب و کاملاً تعطیل شدهاند.
اینها مواردی است که باید شفاف دربارهشان صحبت کرد و از روشها و منشهای سنتی که دیگر اتحادیهها درگیر آنها هستند، اجتناب ورزید. باید کدخدامنشی را کنار گذاشت و بهطور شفاف با ذینفعان این فضا حرف زد و نترسید از اینکه پاسخگوی نقدها بود. البته یک راهکار چیزی است که این روزها اتحادیه و اعضایش در پیش گرفتهاند؛ حمله به رسانهها و منتقدان و متهمکردن عالم و آدم به غرضورزی. این البته بیراههای بیش نیست.