کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اتحادیه به جای کدخدامنشی، شفافیت پیشه کند

چرا نباید نقدها را با اتهام‌زنی پاسخ داد و از فرصت ماجرای «وان‌دی‌آف» برای بهبود ساختارهای صنفی بهره برد؟

مسئله چه بود؟ یکی، دو هفته پیش اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در نامه‌ای با امضای رئیسش که حمید محمدی از بنیان‌گذاران دیجی‌کالاست، به سایت 1dayoff اخطار داده بود که اگر عضو این اتحادیه نشود، با آن برخورد خواهد شد. چند روز بعد هم پیرو درخواست اتحادیه، کارگروه رسیدگی به جرائم رایانه‌ای این سایت را فیلتر می‌کند.

مدیر وان‌دی‌آف در توییتر (جایی که دعواها بالا گرفت بر سر این موضوع) نوشت که بعد از این نامه حتی درخواست خودشان برای عضویت در اتحادیه را هم ثبت کرده بودند، اما بر خلاف انتظارشان، آنها فیلتر شده‌اند. واکنش‌ها چه بود؟ اکوسیستم استارتاپی تقریباً یک‌صدا اقدام اتحادیه و البته امضای رئیس آن را محکوم و تقبیح کردند.

از بنیان‌گذار کافه‌بازار و کاموا و ایسمینار گرفته تا کارشناسان و چهره‌های رسانه‌ای و صنفی و… همه یک‌صدا نوشتند که اتحادیه کار خطایی کرده است. آنها نوشتند اینکه اعضای اتحادیه که خود صاحب کسب‌وکار هستند، سلاحی به اسم فیلترینگ را علیه کسب‌وکارهای آنلاین به کار ببرند، بسیار رویه خطرناکی است که می‌تواند به رویه‌های ضدرقابتی دامن بزند و اگر این رویه متوقف نشود، این احتمال وجود دارد که اعضای اتحادیه برای از میدان به در کردن رقبای خود از این سلاح استفاده کنند.

در جبهه مدافعان اتحادیه که غالباً اعضای آن یا کارگزاران روابط عمومی کسب‌وکارهای آنها بودند، استدلال این بود که این کسب‌وکار خاطی بوده (بدون ارائه مدرک البته) و قانون گفته و نوشته که باید «عضو» اتحادیه بود و…

چه باید کرد؟ واقعیت این است که هر نهاد صنفی می‌تواند یاری‌گر توسعه یک اکوسیستم باشد، اگر مسیر درستی را در تعامل با کسب‌وکارها در پیش بگیرد. بزرگ‌ترین ضعف اتحادیه (فارغ از نقدهایی که درباره قانونی‌بودن یا نبودن جایگاهش می‌شود) عدم شفافیت طی این سال‌ها بوده است.

معلوم نیست اعضای اتحادیه ماهی چند بار دور هم جمع می‌شوند و درباره چه موضوعاتی بر اساس چه رویه‌هایی تصمیم می‌گیرند. معلوم نیست تاکنون چند نامه مشابه این نامه روانه کسب‌وکارها شده و بدتر اینکه مشخص نیست چند کسب‌وکار به این دلیل پلمب و کاملاً تعطیل شده‌اند.

اینها مواردی است که باید شفاف درباره‌شان صحبت کرد و از روش‌ها و منش‌های سنتی که دیگر اتحادیه‌ها درگیر آنها هستند، اجتناب ورزید. باید کدخدامنشی را کنار گذاشت و به‌طور شفاف با ذی‌نفعان این فضا حرف زد و نترسید از اینکه پاسخگوی نقدها بود. البته یک راهکار چیزی است که این روزها اتحادیه و اعضایش در پیش گرفته‌اند؛ حمله به رسانه‌ها و منتقدان و متهم‌کردن عالم و آدم به غرض‌ورزی. این البته بیراهه‌ای بیش نیست.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/9o2d
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.