کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

از گوشی پزشکی تا ام‌آر‌آی / اختراعات پزشکی که بیمارستان‌ها را دگرگون کرد

تصور زندگی بدون پزشکی مدرن و امکانات بهداشتی تقریباً غیرممکن است. با این حال بسیاری از فناوری‌ها و رویه‌هایی که ما بدیهی می‌دانیم، حتی ۱۰۰ سال پیش نیز در دسترس نبودند.

۱۸۱۵؛ گوشی پزشکی (Stethoscope)

پزشکان پیش از اختراع گوشی پزشکی به‌سادگی گوش خود را روی قفسه سینه بیماران‌شان قرار می‌دادند تا به ضربان قلب و صدای ریه‌های وی گوش دهند. در یکی از این موارد رنه لانک، پزشکی فرانسوی با بیماری روبه‌رو شد که چربی بیش از اندازه بدنش را گرفته و شنیدن ضربان قلبش ممکن نبود. این الهام‌بخش او برای اختراع اولین گوشی پزشکی شد که یک لوله چوبی به شکل شیپور برای تقویت صداهای قلب و ریه‌ها بود.

۱۸۴۶؛ بی‌هوشی (Anesthesia)

بسیاری از شکل‌های بی‌هوشی برای قرن‌ها آزموده شده بود، اما در سال ۱۸۴۶ دندان‌پزشکی به نام ویلیام مورتون نخستین کسی بود که کاربرد اتر برای بی‌هوشی حین جراحی را نشان داد. اختراع بی‌هوشی مدرن امکان درمان بدون درد حتی در جریان جراحی‌های پیچیده را فراهم می‌کند.

۱۸۹۵؛ اشعه ایکس (X-ray)

تشخیص و درمان جراحات بدون دستگاه اشعه ایکس بسیار دشوار است، اما پزشکان برای قرن‌ها به انجام آن مجبور بودند تا آن‌گاه که فیزیکدان آلمانی، ویلهلم کنراد رونتگن اشعه ایکس را کشف کرد. این کشف در آن زمان چنان معجزه‌آسا بود که بسیاری از مردم گزارش‌های اولیه را باور نکردند و یک روزنامه‌نگار در نیویورک‌تایمز به‌کنایه از آن به‌عنوان «ادعای کشف چگونگی عکاسی از آنچه ناپیداست» یاد کرد.

۱۹۰۷؛ آنتی‌بیوتیک (Antibiotics)

دوران آنتی‌بیوتیک‌ها با سنتز سالوارسان توسط آلفرد برتیم و پل ارلیش در سال ۱۹۰۷ آغاز شد. این دارو نخستین درمان کارآمد سیفلیس و آغاز درمان ضد باکتریایی بود. الکساندر فلمینگ در سال ۱۹۲۸ به اثر ضد باکتریایی قارچ پنی‌سیلیوم اشاره کرد که نشان‌دهنده آغاز دوران پنی‌سیلین است. کاربرد آنتی‌بیوتیک‌ها تنها پس از سال ۱۹۴۵، زمانی که روش‌های تولید انبوه پنی‌سیلین در دسترس قرار گرفت، آغاز شد.

۱۹۴۴؛ کاتتر یک‌بار‌مصرف (Disposable Catheter)

کاتتر یک‌بار‌مصرف را دیوید اس. شریدان اختراع کرد که تحصیلاتش تنها تا کلاس هشتم بود. شریدان یک لوله پلاستیکی توخالی ایجاد کرد که پس از یک بار استفاده، دور انداخته می‌شد.

۱۹۴۷؛ دفیبریلاتور قلبی (Cardiac Defibrillator)

مفهوم ایده دفیبریلاسیون برای دهه‌ها یکی از معجزه‌آساترین اختراعات بود. در سال ۱۹۴۷ کلود بک، جراح قلب و عروق در کلیولند آمریکا قلب پسر جوانی را در یک عمل جراحی با موفقیت دفیبریل کرد و یک فرد به‌ظاهر مرده را در یک محیط بالینی زنده کرد.

۱۹۷۱ و ۱۹۷۸؛ سی‌تی‌اسکنر (CT Scanner) و ام‌آر‌آی

سی‌تی‌اسکنر لایه‌های مختلف را در چندین عکس اشعه ایکس نمایش می‌دهد. دکتر گادفری هانسفیلد نخستین سی‌تی‌اسکنر تجاری را ساخت. پس از اختراع سی‌تی‌اسکنر با استفاده از تشدید مغناطیسی هسته‌ای، شیوه‌ای برای تشخیص بافت طبیعی از سرطانی توسط دکتر ریموند وی دامادیان به ثبت رسید که پس از آن به ام‌آر‌آی تبدیل شد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/rznb
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.