کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

افزایش دوبرابری دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین

خودپردازهای بیت‌کوین جای ATMها را می‌گیرند؟

شاید تصورش کمی سخت باشد که دستگاه خودپرداز در گوشه‌ای از یک خیابان در ایران در قبال دریافت پول نقد یا از طریق کارت عابربانک، به کیف پول رمزارزی شما بیت‌کوین منتقل کند یا شما با انتقال بیت‌کوین به آن، پول نقد دریافت کنید و حساب بانکی‌تان را شارژ کنید. اما باید بگوییم که امروز ۹ سال از راه‌اندازی نخستین دستگاه ATM بیت‌کوین یا همان BTM می‌گذرد و در کشورهای زیادی این دستگاه نصب‌ شده است.

دوم ماه می ۲۰۱۳ نخستین دستگاه خودپرداز بیت‌کوین در سانتیاگوی کالیفرنیا نصب شد و چند ماه بعد در اکتبر همان سال، یک دستگاه روبوکوین در کافه‌ای در مرکز شهر ونکوور کانادا افتتاح شد. گرچه این دستگاه دو سال بعد تعطیل شد، اما این آغاز راه بود.

بعد از آن، دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین در ایالت‌های دیگر آمریکا و همچنین در اروپا راه‌اندازی شدند و حالا BTM در انگلیس، آمریکا، کانادا، اسپانیا، هلند، سوئیس، فنلاند، بلژیک، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی، فیلیپین، السالوادور، مکزیک، هندوراس، کلمبیا، دانمارک، نیجریه و… هم راه‌اندازی شده است.

هرچند تعداد دستگاه‌های خودپرداز در برخی از این کشورها از تعداد انگشت‌های یک دست بیشتر نمی‌شود، اما بسیاری، پیش‌بینی می‌کنند که با توسعه صنعت بلاکچین و رمزارز، دستگاه‌های BTM در سال‌های آینده، رشد قابل‌ توجهی خواهند داشت، همان‌طور که تعداد این دستگاه‌ها در سال ۲۰۲۱ دوبرابر شده است.

بیشتر این دستگاه‌ها در ایالات‌ متحده آمریکا قرار دارند و تاکنون بیش از ۳۵ هزار BTC ATM در سراسر دنیا نصب‌ شده است. می‌توان گفت رشد فروش دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین در دنیا یکی از نشانه‌های همه‌گیری ارزهای دیجیتال در آینده است. همه‌گیری کرونا هم با افزایش تعداد این دستگاه‌ها در جهان همزمان بود که در این افزایش بی‌تأثیر نبوده است.

استفاده از دستگاه خودپرداز بانک‌ها برای مردم بسیار ساده است، شاید به همین دلیل هم باشد که بسیاری از تازه‌کاران دنیای رمزارز، علاقه زیادی به استفاده از BTM دارند؛ چراکه پیش‌ از این به استفاده از دستگاه‌های خودپرداز عادت کرده بودند. آمارها نشان داده که بسیاری از تازه‌کاران دنیای کریپتو یا همان ارزهای دیجیتال، علاقه بیشتری به استفاده از BTM دارند.

همین سادگی و راحتی در خریدوفروش بیت‌کوین یکی از مزیت‌های این دستگاه‌هاست. مزیت دیگر آنها خریدوفروش مستقیم از طریق پول نقد یا کارت‌ بانکی است که کار را برای کاربران ساده می‌کند. دستگاه BTM بسیار شبیه به ATM است. ممکن است دستگاه از کاربر شماره تلفن همراه بخواهد و پس از ثبت، رمز عبور یک‌بارمصرف ارائه دهد.

در بعضی از دستگاه‌ها نیاز است که با اسکنر دستگاه، پاسپورت یا گواهینامه خود را اسکن کنید. پس‌ از این مراحل و انتقال پول به دستگاه، خودپرداز به کاربر یک کیوآرکد ارائه می‌دهد که از طریق آن می‌تواند مقدار بیت‌کوینی را که در ازای ارائه پول خریداری کرده، به کیف پول شخصی‌اش منتقل کند. همه این مراحل بسیار ساده و آسان است.

در حال حاضر ایالت متحده، به‌تنهایی ۲۹ هزار دستگاه خودپرداز بیت‌کوین دارد و تقریباً بیشتر دستگاه‌ها در این کشور ساخته می‌شوند و به فروش می‌رسند. دبی هم که حالا در حال تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین قطب صنعت رمزارز در جهان است، نخستین دستگاه خودپرداز بیت‌کوین را در سال ۲۰۲۰ نصب و امتحان کرد.

البته دستگاه‌های ابتدایی، یک‌طرفه بودند و تنها در قبال دریافت پول، بیت‌کوین را به آدرس مورد نظر منتقل می‌کردند، اما از سال ۲۰۱۹، دستگاه‌های دوطرفه راه‌اندازی شدند که در قبال ارائه بیت‌کوین به آنها، پول را به‌ حساب بانکی کاربر منتقل می‌کنند.

سال ۲۰۲۱ سال اوج‌گیری BTMها بود. فکر می‌کنید در سال ۲۰۲۲ چه روزهایی در انتظار دنیای ارزهای دیجیتال باشد؟ آیا به همین زودی در ایران هم می‌توانیم دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین را ببینیم؟ در حال حاضر می‌توانید برای خریدوفروش امن بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال در نوبیتکس، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال ایران ثبت‌نام کنید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/cna5
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.