اقتصاد سبز در سایه فناوری بلاکچین / مبارزه با تغییرات اقلیمی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ثریا حقی / فناوری بلاکچین که همه ما بیشتر آن را به خاطر حوزه کریپتو می‌شناسیم و کمتر در مورد کاربردهای دیگرش خوانده یا شنیده‌ایم، یکی از فناوری‌های پیشرویی است که به نظر می‌رسد آماده است با هدایت اقتصاد سبز، سرمایه‌گذاری و نوآوری را در بسیاری از بخش‌ها با کره زمین سازگارتر کند. این فناوری انقلابی، پتانسیل آن را دارد که برخورد و سازگاری دولت‌ها، شرکت‌های خصوصی، شرکت‌های چندملیتی و حتی جوامع با بحران‌های زیست‌محیطی و آب‌وهوایی را از نو تعریف کند.

فناوری بلاکچین به سه دلیل فناوری نویدبخش مبارزه با تغییرات اقلیمی معرفی شده است: ۱. می‌تواند بازارهای داوطلبانه کربن را تقویت کند تا میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری به سمت اقتصاد سبز روانه شود. ۲. پذیرش گسترده بیمه‌های پارامتریک برای رویدادهای طبیعی را تسهیل می‌کند. ۳. زیرساخت‌های داده باز مورد نیاز برای هماهنگی، تعامل و همکاری بازیگران جهانی را تأمین می‌کند.

اکنون و با شکوفا شدن پتانسیل‌های فناوری انقلابی بلاکچین، ما در لبه پرتگاه یک تحول شگرف ایستاده‌ایم که اگر عملی شود، ما را به سمت اقتصاد سبز در آینده‌ای نه‌چندان دور هدایت می‌کند.


زیرساخت داده باز


یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در مسیر پرداختن به تغییرات اقلیمی و بحران‌های زیست‌محیطی وجود دارد، عدم دسترسی به منابع اطلاعاتی کافی، با کیفیت بالا و قابل اعتماد است. دسترسی به داده‌های درست، دقیق و قابل اعتماد در مورد آب‌وهوا و تغییرات اقلیمی از جمله مهم‌ترین چالش‌ها برای تصمیم‌گیرندگان – از سیاست‌گذاران گرفته تا سرمایه‌گذاران – است تا بتوانند با تکیه بر همین داده‌ها، انتخاب‌هایی آگاهانه داشته باشند و برای پایداری اکوسیستم قدم بردارند. فناوری بلاکچین می‌تواند با عملکرد خود در قالب مبنایی برای زیرساخت داده باز، امکان به اشتراک‌گذاری ایمن، قابل اعتماد و شفاف داده‌های آب‌وهوا را در اختیار این تصمیم‌گیرندگان قرار دهد.


توسعه بازارهای داوطلبانه کربن


بازار داوطلبانه کربن (VCM)، به‌عنوان مکانیسمی حیاتی به منظور تأمین مالی پروژه‌های کاهش و حذف کربن ظهور کرده است. با این حال، به رغم گرمایش زمین طی سال‌های اخیر و اهمیت دوچندان این بازارها، در حال حاضر محدودیت‌هایی در قیمت‌گذاری و غیرشفاف بودن فرایندهای تأیید، باعث شده تا رشد بازارهای کربن با مشکل مواجه شود. فناوری بلاکچین این قابلیت و قدرت را دارد که شفافیت، کارایی و مقیاس‌پذیری مورد نیاز بازارهای کربن را تأمین کند و برای حل چالش تأمین مالی آن نیز این بازارها را برای کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران جذاب‌تر کند تا بودجه‌های بیشتری به این بازارها اختصاص دهند.


بیمه پارامتریک


افزایش فراوانی، شدت و تنوع رویدادهای آب‌وهوایی، مانند سیل و طوفان و غیره، باعث شده تا محدودیت‌های بیمه‌های سنتی ارائه‌شده تا به این لحظه، بیش از پیش نمود پیدا کند. بیمه‌های پارامتریک که بر مبنای فناوری غیرمتمرکز و شفاف بلاکچین ارائه می‌شوند، یک نوآوری جدید است که می‌تواند مقیاس‌پذیرتر، کارآمدتر و شفاف‌تر از بیمه‌های سنتی عمل کند و هزینه‌های رویدادهای مربوط به آب‌وهوا و تغییرات اقلیمی را خیلی بهتر پوشش دهد. فناوری بلاکچین و قابلیت‌ها و پتانسیل‌هایی که دارد، کارایی و پذیرش این بیمه‌ها را ارتقا داده و کمک می‌کند تا هم بیمه‌گران و هم بیمه‌گذاران، نفع بیشتری از بیمه‌های پارامتریک خود ببرند.

با این حال، درک این نکته بسیار حیاتی است که فناوری بلاکچین تنها یکی از ده‌ها ابزار مورد نیاز برای تسریع اقدامات آب‌وهوایی است. شبکه‌های به اشتراک‌گذاری داده‌های آب‌وهوایی دقیق و قوی، زیرساخت‌های سبزی، مشارکت و یکپارچگی ذینفعان و مواردی از این دست نیز برای عملی شدن این آرمان بزرگ الزامی هستند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/l3dm
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.