کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

الزام استاندارد‌سازی آموزش در زمینه رمزارزها

برای آموزش به همکاری نهادهای متولی و بخش خصوصی نیازمندیم

حوزه بلاکچین و رمزارزها در سال‌های گذشته از نظر آموزش وضعیت غریبی داشته است؛ بر خلاف جهان که دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به‌صورت جدی وارد عمل شدند و تکست‌های قوی دانشگاهی و محتواهای آموزشی جدی تولید کردند، در ایران این افراد و برخی کسب‌وکارها بودند که بار آموزش را بر دوش کشیدند.

کسب‌وکارهای رمزارزی در ایران برای توسعه کسب‌وکارهایشان آموزش مردم و حتی در مواردی مسئولان را در دستور کار قرار دادند و برای آن هزینه کردند. بسیاری از افراد هم با زمینه‌های دانشی متفاوت دست به طراحی دوره‌های آموزشی زدند و اگر به پلتفرم‌های وبینار مراجعه کنیم، می‌بینیم که انبوه دوره‌های آموزشی در زمینه‌های گوناگون بلاکچین قابل مشاهده و رصد است.

در همه این سال‌ها نهادهای متولی آموزش در ایران غایب بزرگ این عرصه بودند. در دانشگاه‌ها هم به‌جز چند مورد خاص، هیچ فعالیت آموزشی آکادمیکی در زمینه بلاکچین انجام نشده و این در حالی است که عناوین شغلی مانند توسعه‌دهنده بلاکچین به یکی از جذاب‌ترین عنوان‌های شغلی در سال‌های اخیر تبدیل شده است.

اگر کسی بخواهد از پوسته دنیای رمزارز بگذرد و به درون این دنیای هیجان‌انگیز شیرجه بزند، به‌ناچار باید دوره‌های آموزشی را پشت سر بگذارد؛ بسیاری از افراد از طریق دوره‌های آموزشی دانشگاه‌های خارجی و مؤسسات گوناگون سعی کردند دانش خود را توسعه دهند. در ایران هم دوره‌های آموزشی زیادی طراحی و اجرا شده که همه آنها در یک حد نیستند و حتی مقایسه آنها کاری ساده و آسان نیست.

به نظر می‌رسد حالا زمان آن رسیده که استانداردسازی آموزش در حوزه بلاکچین و رمزارزها را جدی بگیریم. نهادهای متولی آموزش در ایران در تعامل با بخش خصوصی می‌توانند علاوه بر تدوین استانداردهای آموزشی و سرفصل‌های استاندارد نسبت به تعریف گواهینامه‌های استاندارد اقدام کنند. مشابه آنچه در بازار سرمایه رخ داده، لازم است در فضای رمزارز نیز رخ دهد.

همان‌گونه که برای فعالیت حرفه‌ای در بازار سرمایه افراد نیاز به گذراندن دوره‌های آموزشی مشخص و قبولی در آزمون‌ها دارند، در دنیای بلاکچین و رمزارز نیز می‌توان این مسیر را طی کرد.

دنیای بلاکچین و دنیای رسمی آموزش باید جایی به هم برسند؛ در صورتی که شاهد واگرایی این دو دنیا باشیم و استانداردهای مناسب تعریف نشود، در آینده نزدیک بلبشوی آموزش در حوزه بلاکچین و رمزارز بیشتر خواهد شد. بنابراین مهم است که با گفت‌وگو و تعامل زمینه تدوین استانداردهای مناسب را فراهم کرد.

در پایان لازم است تأکید کنم که در هیچ موردی لازم نیست چرخ را از اول اختراع کنیم؛ همان‌گونه که بیت‌کوین، رمزارز و بلاکچین محصولات دنیای دیگری هستند، استانداردهای آموزشی نیز در همان دنیا خلق شده است؛ کافی است آن استانداردها را بگیریم و مورد استفاده قرار دهیم. برای بخش‌هایی که مربوط به جغرافیاست هم می‌توان زمان گذاشت و آنچه با شرایط ما متناسب است را تدوین کرد. امیدوارم این موضوع مهم در میان انبوه چالش‌ها و مسائل روزمره به فراموشی سپرده نشود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/hejn
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.