کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
امسال قرار است اولین دوره رویداد بینالمللی تأمین مالی نوآوری و فناوری در ایران با نام «فینوتکس» برگزار شود تا بستری برای آشنایی بیشتر سرمایهگذاران با اکوسیستم نوآوری کشور فراهم آورد. در دورههای پیشین «اینوتکس» بخشهایی مانند «کافهسرمایه» سعی در ایجاد چنین فضایی داشتند، اما امسال با توجه به اهمیتی که موضوع جذب سرمایه برای کسبوکارهای نوآور پیدا کرده، فینوتکس بهعنوان رویدادی اختصاصی در این حوزه همزمان با اینوتکس کار خود را آغاز خواهد کرد.
جمع کردن بازیگران یک اکوسیستم
امیرحسین صادقی عضو تیم اجرایی رویداد «فینوتکس» به کارنگ میگوید: «با توجه به شعاری که اینوتکس دارد؛ «اکوسیستم نوآوری زیر یک سقف»، ما نیز در فینوتکس به دنبال این هستیم که تمام بازیگران حوزه تأمین سرمایه نوآوری و فناوری را زیر یک سقف گرد هم بیاوریم و هر سال این رویداد را بزرگتر و مؤثرتر برگزار کنیم.»
امیرحسین صادقی ادامه میدهد: «پیش از این هم یکی از بخشهای رویداد اینوتکس، موضوع سرمایه بوده است. ما با توجه به چالشهایی که اکوسیستم نوآوری در حوزه تأمین مالی با آن مواجه است، نیاز به رویدادی تخصصی در این زمینه را احساس میکردیم. در حوزه تأمین مالی شاهد شکافی بزرگ میان عرضه و تقاضا هستیم؛ به این معنا که تعداد افراد، تیمها و مجموعههایی که نیاز به تأمین سرمایه دارند، بیشتر از افراد و نهادهایی است که به سرمایهگذاری علاقهمند هستند؛ بنابراین دوست داشتیم شرایط را به نحوی فراهم آوریم که بازیگران تأمین سرمایه در حوزه نوآوری و فناوری دور هم جمع شوند. بازیگران عمده این حوزه بازارهای پولی و بانکی، بازار بیمه و بازار سرمایه (بورس و فرابورس) هستند که هر سه در رویداد فینوتکس حضور خواهند داشت.»
او ایجاد همافزایی در حوزه تأمین مالی را از اهداف رویداد فینوتکس برمیشمارد و میافزاید: «یکی دیگر از اهداف ما این است که جریانهای جدید مالی را به اکوسیستم وارد کنیم و همچنین بتوانیم آنهایی را که از قبل با این حوزه آشنایی دارند، بیشتر تشویق کنیم. در همین راستا بخشی به نام «جشنواره تأثیرگذاران حوزه تأمین مالی نوآوری و فناوری» در نظر گرفتیم تا در آن با هدف تجلیل و تشویق بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که این عزیزان معرفی شوند؛ در این جشنواره بحث رتبهبندی مطرح نیست. هدف بیشتر همان انگیزهبخشی به این عزیزان است تا موجب شود در این حوزه بیشتر فعالیت کنند و همچنین بخشهایی از این حوزه را که کمتر شناخته شدهاند، معرفی کنیم تا شاهد حضور پررنگتر ایشان در فضای تأمین مالی اکوسیستم نوآوری باشیم. زمان برگزاری این جشنواره، روز افتتاحیه رویداد اینوتکس در نوزدهم اردیبهشت خواهد بود.»
برگزاری نشستهای گوناگون
به گفته او بخش جشنواره فینوتکس برای اولینبار است که به این شکل برگزار میشود. فینوتکس همچنین یک بخش نمایشگاهی دارد که در آن از نهادهای سرمایهگذار در سطوح مختلف مانند ویسیها، شرکتهای سرمایهگذاری و نهادهای مالی اثرگذار برای حضور در آن دعوت شده است. برای این نمایشگاه فضایی در کنار فضای اینوتکس در نظر گرفته شده که مخصوص حوزههای تأمین مالی است.
این کارشناس حوزه سرمایهگذاری و توسعه کسبوکار بینالملل میگوید: «بخش دیگری که در این رویداد بهدنبال آن بودهایم، بررسی چالشها و ظرفیتهایی است که در این حوزه وجود دارد و میتوان از آن استفاده کرد. در این راستا سه نشست داریم که روز آخر رویداد برگزار میشوند و در آنها به موضوعهای مختلفی مانند «IPO» و «PIPO» پرداخته خواهد شد. در این نشستها نهادهای مختلف، شرکتها، کارآفرینان، نهادهای ناظر، رگولاتور و افراد کارشناس حضور خواهند داشت. موضوع دیگری که در نشستهای فینوتکس به آن پرداختهایم، قانون جهش دانشبنیان است که ظرفیتهایی را برای تأمین مالی داشته و میتوانسته در این حوزه کمککننده باشد. همچنین نشست دیگری داریم که در آن نهادهای گوناگون پولی، بانکی و بیمهای را در کنار هم خواهیم داشت تا بتوانیم نوعی همافزایی را در آنجا شکل دهیم.»
به گفته صادقی کارگاههایی که در فینوتکس برگزار میشود، بر اساس نیازهای احصاشده از اکوسیستم نوآوری و فناوری در حوزه تأمین سرمایه است و برگزارکنندگان سعی کردهاند موضوعاتی در این کارگاهها مطرح شود که مخاطبان ویژه خود را دارند. یکی از موضوعاتی که در این کارگاهها به آن پرداخته میشود، مالکیت معنوی در حوزه سرمایهگذاری است که با مخاطبان متفاوت طی روزهای رویداد برگزار خواهد شد.
کافهسرمایه؛ پررنگتر از همیشه
این عضو تیم اجرایی فینوتکس درباره بخش «کافهسرمایه» که برای جذب سرمایه در نظر گرفته شده، میگوید: «این بخش در سالهای گذشته نیز با همین نام کافهسرمایه در اینوتکس برگزار میشده است. امسال اما در فینوتکس سعی کردیم در این بخش علاوه بر افزایش تعداد سرمایهگذاران، حجم سرمایهگذاری هم بیشتر از گذشته باشد و امیدواریم با برگزاری این رویداد شاهد نتایج خوبی در این بخش باشیم.»
بر اساس گفتههای امیرحسین صادقی بخش دیگری که همراه با پاویون منتورها و مشاوران اینوتکس برگزار میشود، به حوزه سرمایهگذاری و تأمین مالی اختصاص خواهد داشت که سرمایهگذاران و سرمایهپذیران میتوانند در آن حضور داشته باشند. همچنین بخشی ویژه برای بازیهای حوزه مالی طراحی شده که در آن مخاطبان نمایشگاه و سرمایهگذاران میتوانند با مفاهیم این حوزه آشنا شوند. این بازیها از سویی میتوانند مسیر را به سرمایهگذاران نشان دهند یا روی طرز تفکر آنها تأثیر بگذارند و همچنین افراد را با اجزای گوناگون حوزه اکوسیستم تأمین سرمایه آشنا کنند.
امیرحسین صادقی میگوید: «در حال حاضر حدود ۱۱۰ تیم و شرکت به کافهسرمایه ما ورود کردهاند و تقریباً حدود ۶۰ سرمایهگذار برای حضور درخواست دادهاند که این آمار در حال بهروزرسانی و افزایش است. در این میان تیمهایی که بررسی کردیم و حضورشان در کافهسرمایه قطعی شده، حدود ۷۰ تیم است که البته این آمار بهروز خواهد شد.»
تمرکز بر افزایش سهم شرکتهای نوآور از تولید ناخالص داخلی
بر اساس گفتههای صادقی، تیمهای شرکتکننده در این رویداد از ۲۰ استان کشور هستند که مانند همیشه بیشترین حضور مربوط به استان تهران است. همچنین تیمهایی از استانهای اصفهان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان و… در فینوتکس شرکت دارند. بهطور کلی این تیمها از پارکهای علم و فناوری، مراکز توسعه کسبوکار، کارخانههای نوآوری، شتابدهندهها، مراکز نوآوری و فضای کار اشتراکی میآیند و همچنین شاهد حضور تعدادی از تیمهای استارتاپ استودیویی در این رویداد خواهیم بود.
آموزش، آیتی و نرمافزار، تجهیزات پزشکی، فناوری مالی، گردشگری و حملونقل، فناوریهای زیستی، حوزه ماشینآلات و تجهیزات پیشرفته، حوزه محیط زیست و کشاورزی، هنر و رسانه و… نیز از جمله حوزههایی است که این تیمها در آن فعالیت دارند که نشاندهنده تنوع در فضاهای ارائهشده در این رویداد است. صادقی تأکید میکند حوزه هنر و رسانه از موضوعاتی است که دوست داریم بیشتر روی آن کار کنیم.
او اضافه میکند: «۲۰ الی ۲۵ درصد از این تیمها نمونه اولیه دارند، ۴۰ درصد دارای کاربر و درآمد هستند و به عبارتی وارد بازار شدهاند و ۴۰ درصد از این تیمها هم روند راهاندازی را پشت سر گذاشته و در مراحل اولیه کار هستند.»
این کارشناس حوزه سرمایه تأکید میکند که موضوع تأمین مالی یکی از موضوعات جدی کشور است و باید به آن نگاه جدیتری داشت. با توجه به اتفاقاتی که در فضای اکوسیستم افتاده و ظرفیتی که برای توسعه اقتصاد دانشبنیان شکل گرفته، بهمنظور اینکه سهم شرکتهای نوآور در تولید ناخالص داخلی افزایش یابد، باید نهادهای سرمایهگذار و بازیگران این حوزه بیشتر وارد این فضا شوند.
صادقی باور دارد: «باید شرایطی را فراهم آورد که سرمایهگذاران بتوانند به این فضا برای سرمایهگذاری اعتماد کنند؛ چراکه شاهد اتفاقات و تغییرات بزرگی در کشور بودهایم. شاید ۱۰ سال پیش کسی فکر نمیکرد کسبوکارهایی راهاندازی شوند که بتوانند هزار نفر یا حتی چند هزار نفر را ذیل خودشان در فضای اکوسیستم نوآوری به کار بگیرند، اما امروز شاهد اتفاقاتی از این دست هستیم. شرایط باید به گونهای باشد که ما بتوانیم در این سیستم خروج موفق داشته باشیم و سرمایهگذاران نگاه جدیتری به این فضا داشته باشند. همچنین باید بتوانیم فضاهای جدید در حوزه سرمایهگذاری مانند معدن، فناوریهای دارویی، امنیت غذایی و غذا و در مجموع حوزههایی را که بازارهای جدیدی دارند و کسبوکارها کمتر به سراغشان رفتهاند، پررنگتر کنیم.»
عضو هیئتمدیره شرکت مبنا توسعه بازار، شفافیت را یکی از نیازهای امروز حوزه تأمین مالی عنوان میکند و معتقد است: «باید بتوانیم اطلاعات فضای تأمین سرمایه را شفاف کنیم تا هم کسبوکارها برای ورود به این فضا انگیزه بگیرند و هم سرمایهگذارانی که هنوز وارد این حوزه نشدهاند و آن را بسیار پرریسک میبینند، با دیدن نمونههای موفق، تشویق شوند. هرچند رشد این فضا خوب بوده، اما باید ارزشافزودهای را که بهدنبال آن هستیم، برای سرمایهگذاران داخلی و خارجی جذاب کنیم. ما به دنبال این هستیم که فضا را برای ورود کسبوکارهای دانشبنیان خودمان به بازارهای جدید خارج از کشور و همچنین ورود سرمایهگذاران خارجی به کسبوکارهای ایرانی مهیا کنیم.»