کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سه راهکار برای شناختن دنیای زنانه / برای کاهش شکاف جنسیتی چه کنیم؟

شاید این سؤال که برای کاهش شکاف جنسیتی چه اقداماتی لازم است، ساده به ‌نظر برسد، اما در مورد کمک به افرادی که مورد تبعیض قرار می‌گیرند، همیشه یک ترس و ابهام وجود دارد. آیا آن فرد به کمک ما احتیاج دارد؟ آیا موقعیت او را به‌درستی درک کرده‌ایم و او مورد تبعیض قرار گرفته ‌است؟ آیا حمایت ما به عزت نفس او ضربه می‌زند؟ آیا این رفتار ما در جهت کاهش شکاف جنسیتی، موجب سوء‌برداشت می‌شود؟ آیا همکاران زن ما از ما انتظار کمک دارند یا این حمایت را حمل بر ناتوانی خود می‌کنند؟ اصلاً آیا رفتار حمایتی ما خود تشدیدکننده‌ شکاف جنسیتی است؟

مشاهده کردید که سؤال‌های راحتی نبودند. برای افراد متوسط جامعه که نگران اثرگذاری رفتارهایشان هستند، همیشه این سؤال‌ها و تردیدها وجود دارد؛ برعکس افرادی که رفتارهایشان دستخوش ترندهای جامعه است و اهمیت خاصی به اثر رفتارشان نمی‌دهند.

همین وسواس و ابهام موجب کند شدن مسیر حل تبعیض‌های جنسیتی می‌شود، اما واقعاً راه‌حل چیست؟ بی‌محابا و تحت تأثیر تب حمایت‌های جنسیتی به هر خانمی در محل کار کمک کنیم و از رفتارش دفاع کنیم؛ فقط به همین دلیل که یک خانم است؟ یا اینکه برای جلوگیری از سوءبرداشت یا سوءاثر نتیجه‌ رفتارمان بر مسیر شغلی آن زن یا سایر زنان، دست روی دست بگذاریم و هیچ حرکتی نکنیم؟

«دیوید گلاسکو»، مدیر مرکز تنوع و برابری دانشکده‌ حقوق دانشگاه نیویورک در مقاله‌ای که هاروارد بیزینس‌ریویو منتشر کرده، سه پیشنهاد برای رفع ابهام و حرکت عملی برای پرکردن شکاف جنسیتی ارائه می‌دهد.

در ابتدا این مثال را مطرح می‌کند که افرادی که دارای محدودیت هستند، معمولاً از رفتار سایرین خوشحال نمی‌شوند؛ چراکه ممکن است در موقعیتی باشند که به کمک احتیاج نداشته باشند و این حمایت‌های بیهوده آنان را می‌رنجاند. در مورد زنان و گروه‌های خاص نیز همین امر اتفاق می‌افتد.

گلاسکو می‌گوید برای از بین بردن شکاف جنسیتی این سه اصل را مد‌ نظر داشته باشید:

1. یاد بگیرید: ما برای کشف دنیای اطراف خودمان به مطالعه، تحقیق و شنیدن و بررسی احتیاج داریم، چه برسد زمانی که می‌خواهیم دنیای یک فرد دیگر و با جنسیتی دیگر را بشناسیم و در آن دنیا زیست کرده و از او حمایت کنیم. خواندن مطلب پیرامون شرایط زنان، گوش‌دادن پادکست یا مطالعه‌ مقاله می‌تواند به‌صورت ناخودآگاه جهان ما را شفاف کند و وسواس ما را به نسبت رفتارهای جنسیت‌زده بالاتر ببرد. درست است که ما هرگز نمی‌توانیم موقعیت و جهان افراد دیگر را درک کنیم و تبعیض‌ها همیشه وجود دارند، اما همین یادگیری‌ها باعث می‌شود نسبت به جهان جنسیت‌زده‌ اطراف‌مان دید درست‌تری داشته باشیم و رفتار درست‌تری بروز دهیم. حتی خواندن یک جمله در روز یا گوش‌دادن یک پادکست در هفته می‌تواند رفتار ما را به سمت دنیای بدون تبعیض سوق دهد.

2. سؤال کنید: برای حمایت و کمک به همکار خانم خود از او سؤال کنید. گاهی پیش می‌آید که ما بدون اینکه خواسته‌ واقعی طرف مقابل را بدانیم، به او کمک می‌کنیم؛ در حالی که کمک ما اصلاً در راستای هدف او نبوده است. گلاسکو می‌گوید همیشه برای کمک‌کردن از طرف مقابل بخواهید که خواسته و نیازش را مطرح کند و از سؤالاتی که به حریم شخصی او تجاوز می‌کند، بپرهیزید و از سؤالات کلی پیرامون ناشناخته‌های دسته‌ای که فرد به آن تعلق دارد، دوری کنید.

3. قیاس کنید: قیاس‌کردن می‌تواند راه بسیار مناسبی برای یافتن مسیر درست باشد. هر لحظه در فضاهای جنسیت‌زده از خود بپرسید که اگر این اتفاق برای مردان می‌افتاد، با همین عکس‌العمل مواجه می‌شد؟ برای قیاس‌کردن به مطالعه و پادکست و تحقیق زیادی احتیاج نیست، فقط قیاس کنید تا بتوانید مطمئن‌تر در مسیر کاهش شکاف جنسیتی گام بردارید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/p2pg
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.