انقلاب بزرگی به نام تجارت اجتماعی

یک فرصت ۱/۲ تریلیون دلاری در پیش است

اینترنت در شرف یک انقلاب اجتماعی است. تقریباً تمام ۸/۴ میلیارد کاربر اینترنت در سراسر جهان در رسانه‌های اجتماعی حضور دارند؛ رقمی معادل ۵/۴ میلیارد نفر. این یعنی ۵۷ درصد از کل مردم جهان از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

طبق آمارها، تا جولای ۲۰۲۱ حدود ۹۶ درصد کاربران جهانی اینترنت، از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کردند. پلتفرم‌های چت و پیام‌رسان با ۹۵ درصد در رتبه دوم و موتورهای جست‌و‌جو با ۸۴ درصد در رتبه سوم قرار دارند. آن‌طور که آمارهای وب‌سایت استاتیستا نشان می‌دهد، کاربران معمولی رسانه‌های اجتماعی حدود ۵/۲ ساعت در روز را صرف گشتن در این شبکه‌ها می‌کنند.

با وجود اینکه برندها اهمیت این انقلاب را درک کرده‌اند، اما گاهی مفاهیم آن را به‌درستی درک نمی‌کنند. کمااینکه در مجموع رقم ۵۳۷ میلیارد دلار در سراسر جهان برای تبلیغات هزینه شده، اما تنها یک‌سوم آن مربوط به تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی است.

تجارت در شبکه‌های اجتماعی در واقع دومین انقلاب خرید دیجیتال خواهد بود که رفتار مردم را به همان شدت خرید اینترنتی دستخوش تغییر می‌کند. باید توجه داشت که این انقلاب هم مانند هر انقلاب دیجیتال دیگری، آسیب‌هایی جانبی در پی دارد و تغییرات پیش‌بینی‌‌نشده‌ای را از سر می‌گذراند.

در سال ۲۰۲۱، تجارت در شبکه‌های اجتماعی جهانی به ۴۹۲ میلیارد دلار رسید، اما طبق یک مطالعه جدید باید انتظار داشت که تا سال ۲۰۲۵ تقریباً سه‌برابر شود و به ۲/۱ تریلیون دلار برسد. امروزه تجارت در شبکه‌های اجتماعی ۱۰ درصد از فروش تجارت الکترونیک را تشکیل می‌دهد، اما سهم آن تنها در سه سال به ۱۷ درصد رسیده است.

این نکته هم جای تأمل بسیار دارد که برندهای خرده‌فروشی در بازارهای توسعه‌یافته، مانند ایالات متحده، بریتانیا و اروپا، در بهره‌برداری از فرصت‌های مربوط به تجارت در شبکه‌های اجتماعی از بازارهای در حال توسعه عقب‌تر هستند. برندهایی که قدم‌های اولیه در تجارت اجتماعی را برداشته‌اند، قدرت این شبکه‌ها را به‌خوبی می‌دانند.

اما برندها چطور می‌توانند در این رقابت پیروز شوند؟ یک تکنیک مهم در این میان می‌تواند به صاحبان برندها کمک کند تا از فرصت ایجادشده برای تجارت در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند.

اولین تکنیک، توجه به مسئله تولید محتوا در این شبکه‌هاست. این تکنیک، آسان‌ترین و مؤثرترین راه برای ماندگاری برند در ذهن مخاطب است. تولید محتوا در این میان می‌تواند به برندها کمک کند تا مخاطبان به سمت یک خرید مطمئن حرکت کنند.

تکنیک دیگر، استفاده از تجربه خرید مشتریان است. به‌عنوان مثال برخی اینفلوئنسرهای زیبایی با حضور در پخش زنده، از تجربه خرید خود می‌گویند و از این طریق برندهای مشخصی را به مخاطبان معرفی می‌کنند.

تکنیک دیگر استفاده از یک مدل شبکه‌ای است که می‌تواند مخاطبان را به فعالیت ترغیب کند و قدرت بیشتری به آنها بدهد. تجارت در شبکه‌های اجتماعی با ترفندهای بسیاری که هرروزه در حال گسترش است، فضای رقابتی جدی را میان برندها ایجاد کرده است. این درست همان انقلابی است که ابتدای مطلب از آن صحبت کردیم. آیا شما و برندتان آماده این انقلاب هستید؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.