کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

انقلاب جدید هموطنان گاندی

نگاهی به تجارت سریع در هند؛ نیازها و بازار آن

این روزها دیگر نیازی به طی مسافت طولانی، دغدغه جای پارک، ایستادن در صف صندوق، عمیق شدن در قفسه‌های محصولات و استیصال برای اینکه کدام باکیفیت‌تر است یا اقتصادی، نیست. با کیوکامرس (Q-commerce) یا همان تجارت سریع هر آنچه از یک سوپرمارکت می‌خواهید، می‌توانید در یک چشم به هم زدن داشته باشید. زمان تقریبی رسیدن محصول به دست شما چیزی بین 10 تا 30 دقیقه خواهد بود. تجارت سریع توانسته نقش پرقدرتی در صنعت خرده‌فروشی و توزیع محصولات سوپرمارکتی داشته باشد.


تجارت سریع در هند چه می‌کند؟


کیوکامرس در کشور هند در حال ایجاد انقلابی همچون رشادت‌های ماهاتما گاندی است! فراغت خرید با تجارت سریع به همه ملت‌ها مزه می‌دهد. اما بازار هدف اولیه این تکنیک خانواده‌های پردرآمد و شهرهای بزرگ و مدرن هستند. به‌تدریج آمار ساخت و پرداخت‌های کیوکامرسی افزایش پیدا کرده و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 به رشد 10 تا 15 درصد برسد. این موضوع برای خرده‌فروشان کشور هند با صرف یک‌سوم هزینه سالانه خرید غذا یک فرصت عالی است. حتی استارتاپ‌ها هم در حال هم تراز کردن با استانداردهای Q هستند.

بر اساس گزارش اخیر برنشتاین، هند با نفوذ 13 درصدی در تجارت سریع و کسب درآمد آنلاین در صدر جدول نسبت به سایر کشورها قرار دارد. چین و اروپا به ترتیب با آمار 7 و 3 درصد در مقام‌ پایین‌تر قرار دارند. شرکت‌هایی مانند بلینکیت، سوئیگی، زپتو و دونزو از بازیگران اصلی این نمایش هستند که بودجه خوبی برای این نقش‌آفرینی اختصاص داده‌اند.


کوچک‌ها برای کیوکامرس


کوئیک کامرس هند بیشتر بر خطوط تولید کوچک و مورد نیاز جامعه مثل مواد غذایی، محصولات مراقبت‌های بهداشتی، لوازم‌التحریر، وسایل الکترونیک و غیره تمرکز کرده است. هزینه و زمان کمتر برای دریافت محصول از اولویت‌های مشتریان در این نوع خرید آنلاین است.

با مطالعه تحقیقات RedSeer به این نتیجه رسیدیم که کیوکامرس در حال ریشه دواندن در شهرهای بزرگ هندوستان است و حدود 20 میلیون خانوار از آن استفاده می‌کنند که این تنها 7 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص می‌دهد. کاربران وفادار خرید آنلاین راحتی در خرید را تجربه کرده‌اند که حالا حالاها آن را کنار نخواهند گذاشت! برندها با مشاهده میل مشتری به سفارش اینترنتی که غالباً کمتر از 35 سال سن دارند درصدد جذب بیشتر با اعمال تاکتیک‌های دیجیتال مارکتینگ شدند و همین شد که به افزایش 80 درصدی درآمد ماهیانه رسیدند!


آینده کیوکامرس را چطور می‌بینیم؟


قطعاً حرکت رو به جلو است و سیستم زندگی جهان به این سمت و سو کشیده خواهد شد. شواهد نشان می‌دهد که مردم نسبت به خرید آسان و غالباً ارزان تمایل بیشتری پیدا می‌کنند. شما هم تحویل در درب منزل کمتر از 30 دقیقه را ترجیح می‌دهید. این موضوع به شاخه‌های دیگر مثل داروسازی، مد، لوازم آرایشی-بهداشتی و الکترونیک نیز سرایت پیدا خواهد کرد.

شرکت‌های دارویی 1MG, Pharmeasy در ارائه دارو با کیو کامرس در حال رقابت تنگاتنگی هستند. این مهم را باید در نظر بگیریم که توجه به رشد پایدار با گرم شدن تنور رقابت برای رشد مشتری ضروری است. نکاتی چون تقویت عناصر اقتصادی واحد، بهبود دایره خرید، افزایش تعداد سفارش‌ها، تحویل به‌موقع و ثابت نگه داشتن هزینه‌ها اصولی و حیاتی تلقی می‌شوند.

برای رشد در این حوزه، به سرمایه‌گذاری در فناوری، انبارداری، تدارکات و تربیت تیم تحویل درست‌وحسابی در جهت رشد تجارت سریع نیازمندیم! خب طبیعی است تمام این کارها هزینه هنگفتی را می‌طلبد. حتی ممکن است به ضرر هم ختم شود. اما به اشتراک‌گذاری منابع محصولات و خدمات بیشتر برای بهینه‌سازی هزینه‌ها ممکن است راهی برای دستیابی به موفقیت پایدار باشد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/wpik
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.