کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اوپن‌سی ایرانیان را تحریم کرد!

بزرگ‌ترین بازارگاه خریدوفروش ان‌اف‌تی در جهان در خود را به روی هنرمندان ایرانی بست

دنیای عجیبی است. در حالی که با وجود تحریم‌های خردکننده جامعه جهانی علیه روسیه، شهروندان این کشور هنوز قادرند به‌راحتی از صرافی‌های بین‌المللی رمزارزی استفاده کنند، خبر آمده که بزرگ‌ترین پلتفرم و مارکت‌پلیس خریدوفروش ان‌اف‌تی به روی کاربران ایرانی بسته شده است. راست است که می‌گویند هر کسی هر جای دنیا یقه شخص دیگری را بگیرد، تهش یک ایرانی متضرر می‌شود!


داستان از چه قرار است؟


اوپن‌سی (OpenSea)، بزرگ‌ترین بازار توکن غیرمثلی (NFT) جهان، اعلام کرده کاربرانی را که کشورهایشان در فهرست تحریم‌های ایالات متحده است، مسدود می‌کند. این اقدام اوپن‌سی اعتراضات فعالان این حوزه را در پی داشته است. پس از این اقدام، بحث‌های پیرامون تمرکززدایی از سر گرفته شد‌ه‌اند.

به گزارش کوین‌تلگراف، اوپن‌سی بازار ان‌اف‌تی مستقر در ایالات متحده، فرایند قطع دسترسی کاربران ایرانی از این پلتفرم را آغاز کرده است. این اقدام اعتراض فعالان این حوزه را برانگیخته و بحث‌های جدیدی درباره تمرکززدایی از حوزه ارزها و دارایی‌های دیجیتال به راه افتاده است.

بامداد پنجشنبه، کاربران ایرانی اوپن‌سی در توییتر، خبر از غیرفعال یا حذف‌شدن اکانت‌های خود بدون هیچ هشدار قبلی دادند. «بورنوسور» (Bornosor) هنرمند ایرانی که در توییتر ۴,۷۰۰ دنبال‌کننده دارد، در توییتی که به‌سرعت مورد توجه قرار گرفته و در عرض چند ساعت ۳۷۸ بار ری‌توییت و بیش از ۱,۴۰۰ بار پسندیده شد، درباره وضع موجود ابراز ناامیدی کرد و نوشت: «از خواب بیدار شدم و متوجه شدم که حساب تجاری من در اوپن‌سی بدون اطلاع قبلی یا هیچ توضیحی غیرفعال/حذف شده است.»

گزارش‌های این‌چنینی دیگری نیز از سایر ایرانیان هنرمند و مجموعه‌دار به‌ گوش رسیده است. آیا اوپن‌سی کاربران را بر اساس کشورشان مسدود می‌کند؟ در پاسخ یکی از سخنگویان اوپن‌سی گفته‌ که آنها حق مسدود‌سازی کاربران بر اساس تحریم‌ها را دارند.

او گفته است: «در قسمت شرایط خدمات ما صراحتاً گفته ‌شده که می‌توانیم کاربران تحریم‌شده یا کاربرانی را که در مناطق تحریم‌شده ساکن‌اند، مسدود کنیم. ما به هیچ‌وجه به کاربران یا نهادهای تحریم‌شده و ساکنان کشورهای تحت تحریم اجازه استفاده از خدمات‌‌مان را نمی‌دهیم. اگر متوجه شویم کاربرانی هستند که خط‌مشی تحریم‌‌های ما را نقض می‌کنند، سریعاً برای مسدود‌کردن حساب‌های مرتبط با آنان اقدام می‌کنیم.»


تحریم‌ها در بازار رمزارزها؟


تحریم‌های فعلی ایالات متحده نشان می‌دهد که شرکت‌های آمریکایی مجوز ارائه کالا یا خدمات به هیچ کاربر ساکن در کشورهای تحریمی، از جمله ایران، کره ‌شمالی، سوریه و به‌تازگی روسیه را ندارند. اوپن‌سی یک شرکت آمریکایی است که دفتر مرکزی آن در نیویورک قرار دارد.

اقدام اخیر اوپن‌سی باعث ازسرگیری بحث‌هایی پیرامون حد غیرمتمرکز بودن شرکت‌ها و سرویس‌دهندگان خدمات مبتنی بر بلاکچین شده است.

اخیراً گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه کیف‌ پول متاماسک (MetaMask) نیز به بهانه این تحریم‌ها به محدودسازی کاربرانش پرداخته است، اما چندی بعد مسئولان متاماسک اعلام کردند که این مشکل مربوط به اشتباه یکی از ارائه‌دهندگان خدمات مرتبط با نودهای اتریوم بوده است. ظاهراً تحت ‌تأثیر این اشتباه برای مدتی دسترسی برخی کاربران ونزوئلایی به متاماسک مسدود شده بود.

حساب توییتری متاماسک هم در این‌باره بیانیه‌ای منتشر کرد و افزود که کاربران تصادفاً از دسترسی به کیف ‌پول متاماسک خود منع شدند و در حال حاضر این مشکل رفع شده است. این اشتباه پس از آن رخ داد که شرکت توسعه خدمات بلاکچینی «اینفیورا» (Infura) به‌طور اتفاقی و به‌اشتباه دامنه‌ تحریم‌های خود را گسترش داد.


آینده رمزارزها و موضوع تحریم


ارزهای دیجیتال و دارایی‌های دیجیتالی مثل ان‌اف‌تی‌ها همچنان تحت نظارت فزاینده دولت ایالات متحده قرار دارند. با افزایش شدت تحریم‌ها علیه روسیه، این نظارت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

اوپن‌سی بزرگ‌ترین بازار ان‌اف‌تی جهان است و از زمان آغاز به ‌کار تاکنون میزبان‌ ان‌اف‌تی‌هایی بوده که در مجموع بیش از ۲۲ میلیارد دلار فروش رفته‌اند.

این نخستین باری نیست که صنعت ارزهای دیجیتال با پیچیدگی‌های حاصل از تحریم‌های بین‌المللی دست‌وپنجه نرم می‌کند. صرافی‌های ارزهای دیجیتال متعددی درگیر بحث مسدودسازی دارایی‌های دیجیتال مردم روسیه شده‌اند. البته بزرگ‌ترین صرافی جهان، بایننس، از مسدودسازی حساب‌های مردم روسیه خودداری کرده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/vypa
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.