کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اوکراین؛ یک دوره رشد بدون توقف

چرا زیست‌بوم نوآوری اوکراین مورد توجه است؟

کارآفرینی نوآورانه در اوکراین با وجود مشکلات فراوان اقتصادی به شکلی پویا توسعه می‌یابد. در چند سال گذشته تعدادی یونیکورن در زیست‌بوم نوآوری این کشور ظاهر شد و برخی طرح‌های دیگر نیز در آستانه تبدیل شدن به کسب‌وکارهای برتر جهانی هستند. از سال 2015 بازار فناوری اطلاعات اوکراین رشدی دو برابری داشته و آنچه مهم است این است که سرعت رشد کاهش نیافته است. بر پایه داده‌های سال 2018 بخش فناوری اطلاعات اوکراین 19 درصد رشد کرده است. اما چرا زیست‌بوم نوآوری اوکراین تا این اندازه قابل توجه است؟

گزارشی از پایگاه خبری اخبار و تحقیقات دیجیتال شرق و غرب نشان می‌دهد که اوکراین در ابتدای سال 2018 همچنان در فهرست کشورهایی با زیست‌بوم نوظهور قرار داشت. در همین حال روسیه، لهستان و مجارستان در فهرست کشورهایی بودند که زیست‌بوم کسب‌وکارهای نوپا در آنها شکل گرفته و بلاروس به‌عنوان کشوری شناخته می‌شد که زیست‌بوم فعال در حال توسعه داشت.

با این حال در طول سال‌های 2018 – 2019 وضع تغییر کرد. در بهار 2019 کیف در رتبه‌بندی شهرهای دارای اکوسیستم نوآورانه دنیا که توسط شرکت تحقیقاتی استارتاپ بلینک انجام شد، رتبه 34 را در بین بیش از هزار شهر به دست آورد. علاوه بر این اوکراین در رتبه‌بندی کشورها نیز در رتبه 31 قرار گرفت.

اوکراین از نظر تعداد برنامه‌نویسان رتبه چهارم را در جهان دارد. در آغاز سال 2019 حدود 184 هزار نفر در چهار هزار شرکت فناوری اطلاعات کار می‌کردند و بخش فناوری اطلاعات در این کشور سالانه به طور متوسط 20 درصد رشد می‌کند که این رقم برای اروپا 6 درصد است.

بر پایه داده‌های آی‌تی مارکت، بیش از 100 شرکت که در رتبه‌بندی فورچون 500 قرار دارند، از خدمات توسعه‌دهندگان اوکراینی استفاده می‌کنند. اوکراین با استناد به اطلاعات همین منبع، رتبه 24 را در رتبه‌‌‌بندی جذاب‌ترین کشورها برای توسعه نرم‌افزار دارد.

در حالی که بنیانگذاران برای توسعه و راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند، این کشور توانسته است پایگاه علمی قدرتمند خود را حفظ کند و برنامه‌نویسان واجد شرایط زیادی وجود دارند؛ با این حال بسیاری از کسب‌وکارهای اوکراینی مجبور به تمرکز بر غرب و جست‌و‌جوی سرمایه در خارج از کشور هستند، زیرا فرصت‌های جذب سرمایه برای طرح‌ها در این کشور به اندازه غرب نیست. علاوه بر این بسیاری از برنامه‌نویسان اوکراینی در خارج از کشور کار پیدا می‌کنند و در تلاش برای راه‌اندازی و توسعه طرح‌های خود را در خارج از کشور هستند.

اکوسیستم کسب‌وکارهای نوآورانه اوکراین در چند سال گذشته شروع به توسعه فعال کرده است. اکنون اوکراین تعداد زیادی طرح ابتکاری منحصربه‌فرد را راه‌اندازی کرده که بسیاری از آنها موفق بوده و برخی حتی به یونیکورن تبدیل شده‌اند. در حال حاضر این کشور از نظر تعداد افراد شاغل در حوزه فناوری اطلاعات یکی از پیشتازان جهان است و بسیاری از سرمایه‌گذاران آماده سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نوآورانه در مراحل اولیه توسعه هستند.

در سال‌های اخیر، اولین شتاب‌دهنده‌ها و انکوباتورها در اوکراین ظاهر شدند و بسیاری از پروژه‌های فارغ‌التحصیل توانستند نه‌تنها محصولات خود را راه‌اندازی کنند، بلکه سرمایه‌گذاری‌ها را نیز جذب کرده و وارد بازار جهانی شوند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/de1s
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.