رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اکووات هســـــتم زاده نور و نوسان

نگاهی به یک برند نوپا اما توانمند که با استراتژی لکسوس، خود را در دل مشتریان جا کرده است

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حتما نام برند لکسوس را شنیده‌اید. خودروساز برجسته ژاپنی که رقیب مرسدس بنز، آئودی، اینفنیتی، کادیلاک، دی‌اس، جگوار و ب‌ام‌و است و تولیداتش در پنج قاره محبوبیت دارند. لکسوسی که امروز می‌بینید اما با لکسوسی که در سال 1989 نخستین محصولش را تولید کرد و آبرویش رفت، زمین تا آسمان فرق دارد. در آن مقطع نسل اول سدان فول‌سایز ال‌اس400 قرار بود رقیب بنز اس کلاس باشد اما یک اشتباه مرگبار در نحوه مونتاژ خودرو موجب شد تا اولین سری از تولیدات لکسوس به یک آبروریزی بزرگ تبدیل شود.

لکسوس اما مستأصل نشد و با پرداخت هزینه بالا، ارسال یک کارت عذرخواهی و مأمور مخصوص، خودروهای معیوب را از سرتاسر آمریکای شمالی جمع کرد و پس از رفع اشکال، همه خریداران را با یک جاسوئیچی با روکش طلا، یک شاخه گل، یک باک پر بنزین و یک عذرخواهی مجدد غافلگیر کرد. به این ترتیب خطایی در خط تولید که می‌رفت در گام نخست کار لکسوس را در رقابتی‌ترین بازار خودرو جهان یکسره کند، به فرصتی برای پرش و رشد فروش تبدیل شد. در گزارش پیش رو با برندی ایرانی روبه‌رو می‌شوید که با همین استراتژی توانسته در بازار پررقابت لامپ، نور و روشنایی به یک بازیگر قابل احترام تبدیل شود.

اکووات از کجا آمد؟
مثل هر شرکت دیگری، ایده اکووات از ذهن خلاق دانشجویی شورشی بیرون آمد که بیش از درس و دانشگاه و آموزش اژدهاکشی به تولید ثروت، تولید و کشتن اژدها به شکل واقعی علاقه داشت. احسان سرداری که فارغ‌التحصیل مهندسی برق دانشگاه تهران است، در گفت‌و‌گویش با کارنگ، روند کار خود را در بازار نور و روشنایی ایران این‌گونه تعریف کرد: «آن اوایل که در دانشگاه تهران درس می‌خواندم، ذهنم اصلا دنبال مهاجرت و ادامه تحصیل در دانشگاه ام‌آی‌تی یا استنفورد نبود. خیلی از دوستان و اساتیدم در این سال‌ها از ایران رفتند اما من دنبال پول درآوردن بودم. خیلی کارها را هم امتحان کردم تا اینکه به سمت تولید کشیده شدم و در اولین تجربه به‌شدت ضربه خوردم. ماشینم را فروختم. با دردسر بسیار تولیداتم را فروختم اما نگذاشتم کار بخوابد. البته از اول هم که وارد کار تولید شدم، می‌خواستم روشی متفاوت از آنچه اهالی بازار می‌گفتند، پیاده کنم. برای همین مدل کاری خودم را ساختم و برند اکووات را تأسیس کردم که کارش تولید محصولاتی برای بازار لامپ و روشنایی ایران در یک بازه قیمتی متعادل است. من اکووات را از دل تحریم و تورم و نوسانات گسترده به اینجا رساندم و الان هم به بسیاری از کشورهای منطقه صادرات دارم.»

نوآوری سازمانی را جدی بگیریم!
داستانی که احسان از توسعه کسب‌وکارش در قالب شرکت اکووات می‌گوید بسیار جالب است. این داستان از یک خطای فاحش شروع می‌شود و به یک استراتژی دائمی تبدیل می‌شود. اینکه حتی اگر خطا کردی، سعی کن اعتماد مشتری را جلب کنی. خودش می‌گوید: «خطایی که در لامپ‌های تولیدی اکووات پیش آمد میلیاردی بود و ما کلی شکایت از عرضه لامپ‌های سوخته به بازار داشتیم. هرکس بود احتمالا کار را کنار می‌گذاشت و تعهداتش را هم فراموش می‌کرد. ما اما بدون کوچک‌ترین بحثی از مشتریان عذرخواهی کردیم و عینا خسارت آن‌ها را پرداخت نمودیم. بعد به خط تولید مراجعه کردیم و ایراداتمان را برطرف کردیم و در کمال تعجب دیدیم همان افرادی که گزارش لامپ سوخته داده بودند و ما به آن‌ها خسارت داده بودیم، برگشتند و به ما سفارش دادند.»

شیوه بدیعشان در جلب رضایت مشتری جواب می‌دهد. او می‌گوید وقتی وارد بازار شده فهمیده برای اینکه زنده بماند اصل این است که باید با یک‌سری از بزرگان بازار لامپ همراه شود تا محصولاتش در انبار نمانند. اما او روش خودش را پیش برده و توانسته با حضور در نمایشگاه‌های معرفی محصولات، سال به سال مراجعان بیشتری را به سمت اکووات جذب کند. البته تنها به فروش سنتی نیز اکتفا نکرده است.

راز جهش اکووات در سالیان اخیر
دیجیتال، فروش آنلاین و اینترنت. این‌ها راز توفیق احسان سرداری و تیم اکووات در مسیر تبدیل شدن به برندی قابل اعتماد است. شرکتی که توانسته با تمرکز روی کیفیت و پاسخگویی، خود را به مشتریان بشناساند. نکته جالب البته استفاده از روندهای دیجیتال برای توسعه کسب‌وکار است. کاری که توانسته دسترسی عموم کشور به اکووات را ساده کند و دامنه مشتریان این شرکت جوان را به‌شدت گسترش دهد.

اکووات امروز به غیر از تولیدات معمول، لامپ‌های ریلی و نیز طیف وسیعی از تولیدات تجاری و صنعتی نیز به مشتریانش ارائه می‌کند. همین عوامل موجب شده تا اکووات در دو سه سال اخیر روند رشدی قابل توجه داشته باشد. رشدی که به نظر می‌رسد می‌تواند از ناحیه طرح‌هایی نظیر صیانت از کاربران در فضای مجازی یا مشکلاتی مثل تحریم یا یک فضای کسب‌وکار بسیار پرنوسان تحدید شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/rutd
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.