کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

«ایران» در لیست کشورهای با هزینه بالای اینترنت در سال 2022 قرار گرفت

شاخص ارزش اینترنت ایران در 2022، معادل 0.0071 گزارش شده، که با 10.3 برابر کمتر از میانگین جهانی، در رتبه 88 جهان جای می‌گیرد.

ثریا حقی / وب‌سایت سرف‌شارک در گزارش جدیدی به بررسی میزان هزینه اینترنت در کشور‌های مختلف جهان پرداخته که طبق آن کاربران ایرانی در کنار داشتن اینترنت بی‌کیفیت، هزینه بالایی هم برای اینترنت پرداخت می‌کنند. پیش از این هم سرف‌شارک در گزارشی ایران را دومین کشور دارای بیشترین محدودیت اینترنت معرفی کرده بود.

به گزارش سرف‌شارک، سال 2022 میلادی، شاهد شکاف دیجیتالی عمیقی میان کشورها و مناطق مختلف جهان بوده‌ایم. علاوه بر این‌که پوشش اینترنت در اقصی نقاط جهان، در سال 2022 نیز به مانند سال‌های پیش از آن یکنواخت نبود، بلکه هزینه‌های دسترسی به اینترنت نیز برای ساکنان بخش‌های مختلف کره خاکی کاملاً متفاوت گزارش شده است.

برخی از مردم، در کشورهای توسعه یافته، شاهد کیفیت بالایی از اینترنت بوده‌اند و این در حالی است که در برخی از نقاط دیگر جهان، کاربران به رغم پرداخت هزینه‌های هنگفت بابت اینترنت، دسترسی به اینترنت با کیفیت یا حتی آزاد نداشته‌اند.

سال گذشته، ایران نیز در رده کشورهایی بوده که علاوه بر عدم دسترسی به جریان آزاد اطلاعات، هزینه‌های بالایی نیز به کاربران اینترنتی تحمیل کرده است.


معرفی شاخص ارزش اینترنت


سرف‌شارک، به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های شناسایی‌شده در خصوص هزینه اینترنت کشورهای مختلف جهان، شاخصی تحت عنوان «شاخص ارزش اینترنت (Surfshark’s 2022 Internet Value index) سال 2022» را معرفی کرده است که در ادامه، این شاخص را در کشورهای مختلف جهان و ایران را بررسی خواهیم کرد.

 شاخص ارزش اینترنت سرف‌شارک، در واقع شاخصی برای تعیین کیفیت زندگی دیجیتال (Digital Quality of Life (DQL)) کاربران در ۱۱۷ کشور مختلف جهان است که قریب به ۹۲ درصد از کل جمعیت جهان را شامل می‌شوند. سرف‌شارک، با تقسیم سرعت اینترنت بر قیمت معرفی‌شده برای آن توسط هر کشور، شاخصی را معرفی کرده است که مشخص می‌کند مردم اقصی نقاط دنیا، چه مبلغی را در ازای دسترسی به اینترنت پرداخت می‌کنند؛ اینکه آیا این رقم پرداختی، منصافه است یا خیر.


هزینه اینترنت در کدام کشورها بالاتر از میانگین جهانی است؟


داده‌های سرف‌شارک، حاکی از آن هستند که بالغ بر ۶۱ درصد از مردم جهان، در ازای دسترسی به اینترنت، هزینه بیش از حد پرداخت می‌کنند.

میانگین جهانی شاخص ارزش اینترنت در سال 2022 میلادی، 0.0729 معرفی شده است. در حقیقت، افرادی که در کشورهایی با شاخص ارزش اینترنت بالاتر از این میانگین زندگی می‌کنند، در دسته کاربران با دسترسی به اینترنت مقرون‌به‌صرفه طبقه‌بندی می‌شوند.

این در حالی است که این طبقه، تنها حدود یک سوم از کاربران کل جهان را تشکیل می‌دهند و دیگر مردم جهان، از جمله ایرانیان، بابت دسترسی به اینترنت، هزینه مازاد پرداخت می‌کنند؛ چیزی در حدود 5 میلیارد نفر!

صدرنشینان رده‌بندی شاخص ارزش اینترنت سرف‌شارک، که مقرون‌به‌صرفه‌ترین اینترنت‌های جهان را در اختیار دارند عبارتند از:

  • رژیم صهیونیستی اسرائیل با شاخص 9.1 برابر بیشتر از میانگین جهانی
  • سنگاپور با شاخص 8.5 برابر بیشتر از میانگین جهانی
  • دانمارک با شاخص 6.6 برابر بیشتر از میانگین جهانی
  • فرانسه با شاخص 5.5 برابر بیشتر از میانگین جهانی
  • استرالیا با شاخص 3.5 برابر بیشتر از میانگین جهانی

اما آخر این طیف، کشورهایی هستند که بالاترین هزینه را برای دسترسی به اینترنت به کاربران خود تحمیل کرده‌اند:

  • موزامبیک با شاخص 73 برابر کمتر از میانگین جهانی
  • کامرون با شاخص 94 برابر کمتر از میانگین جهانی
  • اوگاندا با شاخص 100 برابر کمتر از میانگین جهانی
  • زیمباوه با شاخص 104 برابر کمتر از میانگین جهانی
  • یمن با شاخص 202 برابر کمتر از میانگین جهانی

شاخص ارزش اینترنت ایران در سال 2022، معادل 0.0071 گزارش شده است، که با 10.3 برابر کمتر از میانگین جهانی، در رتبه 88 جهان جای می‌گیرد.


اقیانوسیه و اروپا از نظر شاخص ارزش اینترنت پیشتاز جهان هستند


با وجود اینکه ایران، جزو کشورهای با نرخ بالای اینترنت در جهان معرفی شده (در طبقه‌بندی هشتاد تا صدمین کشور) اما دیگر کشورهای قاره آسیا (به غیر از کشورهای آسیای جنوبی و میانه) از وضعیت مطلوبی به لحاظ بهای اینترنت برخوردار هستند. در حقیقت، ایران، به رغم حضور در قاره آسیا، از نظر کیفیت اینترنت و هزینه‌های مبتنی بر آن در کنار کشورهای محروم آفریقایی و آمریکای جنوبی جای گرفته است.

بر اساس نمودار بالا، در سال 2022 میلادی، قاره آسیا، با میانگین شاخص ارزش اینترنت قریب به 0.08، پس از اقیانوسیه و اروپا، سومین منطقه ارائه دهنده اینترنت مقرون ‌به‌صرفه به کاربران معرفی شده که متاسفانه، شاخص ارزش اینترنت ایران، بسیار پایین‌تر از آن گزارش شده است.


شاخص ارزش اینترنت در آسیا


متوسط شاخص ارزش اینترنت در قاره آسیا، معادل 0.0752 گزارش شده است، که 38 درصد از کاربران آن، قابلیت دسترسی به اینترنت مقرون‌به‌صرفه را دارند. این در حالی است که قریب به دو سوم از آسیایی‌ها، از جمله مردم ایران، در سال 2022 هزینه‌های بالایی را در ازای دسترسی به اینترنت پرداخت کرده‌اند.

کشورهای آسیایی پرچم‌دار در شاخص ارزش اینترنت عبارتند از:

  • رژیم صهیونیستی اسرائیل با شاخص 8.8 برابر بیشتر از میانگین منطقه
  • سنگاپور با شاخص 8.2 برابر بیشتر از میانگین منطقه
  • کره جنوبی با شاخص 2.2 برابر بیشتر از میانگین منطقه

اما کشورهای پرهزینه اینترنت در قاره آسیا، کشورهای زیر معرفی شده‌اند:

  • تاجیکستان با شاخص 17.5 برابر کمتر از میانگین منطقه
  • پاکستان با شاخص 22.4 برابر کمتر از میانگین منطقه
  • یمن با شاخص 208 برابر کمتر از میانگین منطقه

کشورمان ایران، با شاخصی 10.6 برابر کمتر از میانگین منطقه ( قاره آسیا ) در رتبه بیست و هشتم قاره جای گرفته و چهارمین کشور در آسیای جنوبی به شمار می‌آید که بابت اینترنت، مازاد پرداخت داشته است. قرار گرفتن ایران در رده 28، در میان 34 کشور آسیایی، نشان از وضعیت نامطلوب هزینه‌های اینترنت در کشورمان دارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/7zea
منبع سرف‌شارک
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.