ایستگاه اول؟

مختصری درباره ایستگاه نوآوری شریف

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ایستگاه نوآوری شریف زمینی گسترده متشکل از چندین سوله و ساختمان است که نام برندهای آشنا و ناآشنا را بر سردر آن‌ها می‌بینید. سجاد روستاآزاد، رئیس ایستگاه نوآوری شریف، یکی از محاسن این مکان را نزدیکی به دانشگاه شریف می‌داند که باعث تسهیل رابطه دانشجویان این دانشگاه با ایستگاه شده است.

روستاآزاد درباره نوع واحدهای مستقر در ایستگاه می‌گوید: «ما دو لایه از شرکت‌ها و مجموعه‌های مستقر را داریم. بخشی مجموعه‌های مادر هستند که شامل هلدینگ‌ها، شتابدهنده‌ها و مجموعه‌های متولی که با ما در ارتباط هستند، می‌شوند. در لایه دوم همین مجموعه‌ها با مجموعه‌های کوچک‌تر مثل استارتاپ‌ها در تعاملند که اگر جمع این شرکت‌ها و استارتاپ‌ها را در نظر بگیریم، به عددی بالای صد می‌رسیم.»

نقش شرکت‌های بزرگ‌تر برای کوچک‌ترها
به گفته رئیس ایستگاه نوآوری شریف، بخشی از این شرکت‌های بزرگ در نقش شتابدهنده ظاهر می‌شوند، عده‌ای توسعه‌دهنده هستند و بخشی هماهنگ‌کننده میان شتابدهنده‌ها و نیازها هستند. برخی در قالب استارتاپ‌استودیو فعالند و یکی، دو مجموعه هم فضای کار اشتراکی ایجاد کرده‌اند. روستاآزاد می‌گوید نقش حضور این شرکت‌ها متفاوت است اما هرکدامشان به نوعی پل ارتباطی میان ایستگاه و شرکت‌های کوچک‌تر هستند.

در ایستگاه چه می‌گذرد؟
در ایستگاه نوآوری شریف به جز امکانات اولیه‌ای که شامل اسکان و نیازهای عمومی می‌شود، امکانات زیرساختی چون فضاهای ورزشی، سالن اجتماعات و فضاهای کار اشتراکی وجود دارد و به صورت 24 ساعته فعال است.

اما روستاآزاد قدم بعدی را که هدف سال 1400 به بعد ایستگاه نوآوری شریف است، این‌گونه توضیح می‌دهد: «بعد از ایجاد زیرساخت و استقرار شرکت‌ها، می‌خواهیم در قالب پروژه‌های ملی، کارهایی را با این شرکت‌ها صورت دهیم.

به علاوه در تلاشیم در کنار خدمات زیرساختی، خدمات دیگری چون توسعه بازار، برندینگ و… را نیز در اختیار شرکت‌های مستقر در این ایستگاه قرار دهیم. در گام بعدی می‌خواهیم یک سرویس سنتر راه بیندازیم تا خدماتی را که لازم است به شرکت‌ها ارائه شود، تسهیل کند. »

به گفته روستاآزاد از ابتدا قرار بوده این مجموعه در سه حوزه سلامت، رسانه و تولید محتوا و آی‌تی و آی‌سی‌تی فعالیت کند و تا امروز به این قرار پایبند بوده است. در بخش آی‌تی و آی‌سی‌تی، حضور ایرانسل به عنوان یک شرکت بزرگ کمک‌حال شرکت‌های کوچک‌تر است و در بخش تولید محتوا و رسانه نیز صداو‌سیما چندین شتابدهنده و مجموعه مرتبط دارد.

مراقبت از گفتمان نوآوری
روستاآزاد معتقد است علیرغم همه مزایای گسترش فرهنگ نوآوری در کشور، یک آفت بسیار مهم وجود دارد که باید مراقب آن بود: «بعضا واردات تحت عنوان تولید داخل و فناوری و فکر بومی فروخته می‌شود یا کارهای تزئینی و ویترینی به عنوان فناوری و محصول دانش‌بنیان به کشور عرضه می‌شود.

این آسیب اگر توسعه پیدا کند و جدی شود، باعث می شود نگاه جامعه به این حوزه تغییر کند و آن را نه به چشم فرصتی برای تغییر حرکت کشور، بلکه به چشم نمایشی موقتی نگاه کنند که بعد از مدتی افت می‌کند و از بین می‌رود.» او بهترین شکل مراقبت از این حوزه از آسیب‌ها را سپردن کارها به افراد کاردان، فارغ از نگاه‌های سیاسی می‌داند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.