کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

بازاری برای هنر دیجیتال

گفت‌و‌گو با سامان رئوفی، مدیرعامل پارس‌استاک درباره فروش آثار و طرح‌های گرافیکی و هنری

امروزه در فضای اقتصاد جهانی، کسب‌و‌کارهای تازه حرف ول را می‌زنند. در این کسب‌و‌کارها مهم‌ترین نکته‌ای که موجب سوددهی و بازدهی بالا می‌شود، بدون شک ایده‌پردازی است. بر همین اساس کسانی که مطابق با پیشرفت استانداردهای فضای اقتصاد هنر، کسب‌و‌کار خود را به‌روزرسانی می‌کنند، شانس بیشتری برای موفقیت و پیشرفت اقتصادی دارند. «پارس‌استاک» عنوان مجموعه‌ای است که بیش از 13 سال است در حوزه ارائه آثار گرافیکی فعالیت می‌کند. این سامانه در ابتدای امر بر بستری حقیقی و فیزیکی مشغول به کار بود، اما با تغییر فضای ارائه داده و دیجیتالی شدن انتقال دیتا در عالم فناوری‌های نو، پار‌س‌استاک نیز خود را به‌روز کرد و همین امر سبب شد که امروز یکی از سامانه‌های موفق ارائه داده گرافیکی در ایران لقب بگیرد. در گفت‌و‌گوی پیش رو سامان رئوفی، مدیر و ایده‌پرداز اصلی پارس‌استاک، از فراز و فرودها و چند و چون کار مجموعه‌اش در بیش از یک دهه فعالیت می‌گوید.

در پلتفرم پارس‌استاک چه می‌گذرد؟
پارس استاک کلکسیون و بانک هوشمند تصویر و گرافیک در ایران و خاورمیانه است. درواقع ما با سیستم جست‌و‌جوی هوشمند و تگ‌گذاری که برای تصاویر انجام شده، به کاربر این امکان را می‌دهیم که تصاویر خود را در کمترین زمان ممکن با بالاترین کیفیت پیدا، دانلود و برای مصارف مختلف استفاده کند.

ایده‌اش از کجا آمد؟
از سال 2008 با توجه به نیاز بخش چاپ و تبلیغات و با گسترش استفاده از دوربین‌های دیجیتال در آن دوره، احساس نیاز به چنین مجموعه‌ای شکل گرفت. در آن برهه زمانی در دنیا تعداد محدودی سایت وجود داشت که چنین خدماتی را ارائه می‌دادند، اما نمونه داخلی برای آن نبود و عملا مرجع فارسی‌ای نداشتیم که چنین بانک عظیمی از تصاویر را به حوزه تولید و چاپ کشور ارائه دهد. با در نظر گرفتن جمیع این مسائل پارس‌استاک متولد شد.

نمونه‌های مشابه خارجی که به آن‌ها اشاره کردید، چقدر در فضای بین‌المللی موفق بودند؟
نمونه‌های مشابه در دنیا بسیار پرشمار هستند که هر روز به تعداد آن‌ها نیز افزوده می‌شود، اما هنوز سیستمی که بتواند مثل پارس‌استاک به صورت فارسی و با سئوی مناسب به علاقه‌مندان خدمات ارائه دهد، در ایران وجود ندارد و پارس‌استاک در این زمینه پیشروست. در حال حاضر چیزی بیش از 40 هزار کاربر ثبت‌نام‌شده در سرویس پارس‌استاک وجود دارد و محتوای بارگزاری‌شده در این سامانه بیش از 600 میلیون بار کلیک از مخاطب گرفته است.

خارجی‌‌ها از آنجا که با محدودیت‌های ما در کشور مواجه نیستند و با مسائلی چون تحریم، عدم انتقال وجه، سیستم‌های محدود مالی و این قبیل مشکلات دست‌و‌پنجه نرم نمی‌کنند، کارشان در این حوزه به توسعه مناسبی رسیده است. این در حالی است که ما در ایران هم منابعمان محدود است، هم تحریم هستیم و هم نمی‌توانیم با خارج از کشور مراودات مالی داشته باشیم.

چالش‌هایی که در آغاز کار با آن‌ها مواجه بودید، چه بود؟
در آن برهه هنوز استفاده مردم از محتوای دیجیتال، وابسته به سی‌دی و دی‌وی‌دی بود و مجبور بودیم آثارمان را از طریق دی‌وی‌دی به مخاطبان عرضه کنیم. اما به‌مرور و با گسترش اینترنت، شرایط برای ما بهتر شد و توانستیم از بستر فضای مجازی به‌خوبی سود ببریم. همچنین افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند نقش عمده‌ای در توسعه کاری پارس‌استاک داشت، چنان که در حال حاضر 75 درصد از مخاطبان ما از طریق گوشی‌های هوشمند اقدام به خرید اشتراک در سامانه کرده‌اند و از راه تلفن همراهشان از پارس‌استاک استفاده می‌کنند. حقیقت امر این است که در ابتدا آماده‌سازی بستر مناسب و مهم‌تر از آن فرهنگسازی تعامل با پارس‌استاک در فضای مجازی خیلی سخت و کند پیش می‌رفت، اما با تلاش مضاعف تیم‌های تحقیق و توسعه و مارکتینگ، این امر محقق شد. به مرور زمان و با افزایش فعالیت پارس‌استاک، بیزینس‌های خرد هم در این زمینه به راه افتادند.

از حیث آمار و ارقام، سیر پیشرفت پارس‌استاک در این ‌سال‌ها چگونه بوده است؟
در ابتدای امر رشد میزان استفاده مخاطبان از پارس‌استاک خیلی کند بود، ولی در سه چهار سال اخیر شرایط بسیار بهتر شده است. در آغاز فعالیت ماهانه حدود 50 تا 100 عضو به پارس‌استاک افزوده می‌شد ولی این رقم در ماه‌های اخیر، به طور متوسط به ماهانه 1500 عضو جدید رسیده است.

عده‌ای معتقدند هنر در کشور ما از حیث مادی صرفه اقتصادی و انتفاع لازم را ندارد. شما در پارس‌استاک از حیث اقتصادی چقدر موفق بوده‌اید؟
اینکه ما بگوییم در حیطه هنر انتفاع مالی وجود ندارد اساسا اشتباه است. شاید برای هنرجویان یا هنرمندنماها یا کسانی که صرفا با گذراندن چندین دوره آموزشی، بدون خلاقیت یا سبک خاصی وارد بازار هنر شده‌اند، صرفه اقتصادی و موفقیتی در بازار وجود نداشته باشد، اما برای کسانی که این حوزه را به‌درستی درک کرده‌اند، سابقه و تجربه دارند و به خاطر برخورداری از عیار هنری آثارشان نسبت به سایر هنرمندان برتری دارند، اتفاقا بازار بسیار خوبی وجود دارد.

شاهد این قضیه بسیاری از اساتید هستند که حتی دیگر در ایران کاری نمی‌فروشند و وارد بازار جهانی شده‌اند. پارس‌استاک اساسا از خلق هنر و عرضه آن به شیوه سنتی متمایز است. پارس‌استاک بستر جدیدی را برای هنرمندان ایجاد کرده که به صورت دیجیتال آثارشان را در قالب فایل تصویر به بازار ایران و فضای تولید عرضه کنند. برای مثال شرکتی را در نظر بگیرید که در زمینه تولید روسری و شال فعالیت می‌کند.

این شرکت نیز می‌تواند مخاطب ما باشد و آثار هنری هنرمندان را از سامانه ما دریافت کند و روی روسری‌هایش چاپ کند. ما آثاری داریم که حتی قابل استفاده برای پارچه‌های قواره‌ای است یا در زمینه دکوراسیون داخلی طرح‌هایی داریم که هم به‌روز و باکیفیت بالا هستند و هم می‌توان آن‌ها را در قاب‌های مختلف گذاشت. این‌ها امکاناتی است که پارس‌استاک در این بستر تازه به آن بها داده است و از این حیث در بازار پیشروست.

شیوع بیماری کرونا روی کسب‌و‌کار شما نیز تأثیر داشته است؟
قطعا بیزینس‌هایی که با کار تولید در کشور سروکار دارند و در دوره قرنطینه عمومی یا فعالیتشان محدود شد یا دچار چالش شدند، مخاطبان پارس‌استاک بودند و طبیعی است که از این حیث هرچقدر بازار محدود شود، ما نیز محدود خواهیم شد. اما به لحاظ تغییرات اساسی در زیرساخت، فرصت بسیار خوبی برای شناخت بیشتر نیازهای مشتریان و تحقیق و پژوهش در این زمینه و در نهایت بها دادن هرچه بیشتر به مشتریان و مخاطبان پارس‌استاکپدید آمد و سیستم توانست توسعه مناسبی در این برهه زمانی را تجربه کند. ما در یک سال و نیم گذشته پیشرفت خوبی در حوزه توسعه داشته‌ایم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xjct
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.