کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

بازاری که 50 میلیارددلاری خواهد شد

برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی برای گرفتن سهم بازار از یک تجارت در حال رشد

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، از یوتیوبِ آلفابت گرفته تا اسنپ و توییترو فیس‌بوک، سرمایه‌گذاری زیادی روی ویژگی‌های خرید می‌کنند تا رشد درآمدی خود را افزایش دهند؛ موضوعی اصلی که در نتایج سه‌ماهه دوم فعالیت آن‌ها در سال جاری ظاهر شده است.
این شرکت‌ها در بخشی از صنعت به نام تجارت اجتماعی رقابت می‌کنند که بر توانایی کاربران برای کشف و خرید محصولات از طریق شبکه‌های اجتماعی متکی است. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۳ در ایالات متحده فروش سالانه از این طریق از ۳۶ میلیارد دلار به ۵۰ میلیارد دلار برسد.
موفقیت تجارت اجتماعی از هدف‌گذاری محصول بر اساس علایق کاربر ناشی می‌شود. با هر فروش داده‌های بیشتری از ترجیحات خریداران به دست می‌آید که می‌توان از آن‌ها برای تبلیغات و گسترش محصولات در آینده استفاده کرد.
فیس‌بوک – که به طور گسترده در تجارت اجتماعی پیشرو محسوب می‌شود – و گوگل به خرده‌فروشان کمک کردند تا فروش خود را در سه ماهه گذشته افزایش دهند. شاپیفای به عنوان یکی از مهره‌های تجارت الکترونیک اعلام کرد که نرخ رشد محصولات فروخته‌شده از طریق پلتفرم این دو شرکت فناوری چند برابر وب‌سایت‌های اداره‌شده توسط خود بازرگانان است.
مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیس‌بوک، گفت که فعال کردن تجارت و تسهیل ارتباط کسب‌و‌کارها با مشتریان از طریق برنامه‌های مسنجر و واتس‌اپ، یک انتخاب بلندمدت مناسب است.
خرده‌فروشان به طور فزاینده‌ای از این جریان استقبال می‌کنند، زیرا محدودیت‌های کووید ۱۹ بر فروش آن‌ها تاثیر می‌گذارد. برندهایی از خانه مد لوکس بربری تا غول مد سریع اچ‌اند‌ام، از افراد مشهور و اینفلوئنسرها تقاضای همکاری کرده‌اند تا میلیون‌ها فالوئر خود را با استوری و پست‌های تبلیغاتی تشویق به خرید آنی کنند.
در حالی که این تجارت هنوز گسترش چندانی نیافته است، غول‌های رسانه‌های اجتماعی به داده‌های تولیدشده از عادات خرید و بازدید کاربران برای تبلیغات هدفمند توجه می‌کنند. به گفته کارشناسان تبلیغات، از آنجا که تغییرات اخیر حریم خصوصی از سوی کمپانی اپل، توانایی شرکت‌های فناوری برای ردیابی کاربران آیفون و ارائه تبلیغات شخصی‌سازی‌شده را محدود می‌کند، تقلا برای به دست آوردن داده‌های کاربر از قبل مهم‌تر شده است.
فیس‌بوک فروشگاه‌ها را در می ‌۲۰۲۰ و در اوج همه‌گیری راه‌اندازی کرد و برندها را با روش آسان خود برای فروش مستقیم اقلام از طریق فیس‌بوک و اینستاگرام و مصرف‌کنندگان را با روشی سفارشی‌شده و شخصی‌شده برای کشف لباس‌های مد روز یا کالاهای خانگی جذب کرد.
بر اساس نظرسنجی انجام‌شده توسط ای‌مارکتر، در ژوئن ۲۰۲۰، فیس‌بوک برترین پلتفرم تجارت اجتماعی بود و ۱۸ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته بودند که محصولی را از طریق فیس‌بوک خریداری کرده‌اند. در آن زمان ۱۱ درصد از آن‌ها خرید خود را از طریق اینستاگرام تحت مالکیت فیس‌بوک انجام داده بودند و ۳ درصد هم از طریق پینترست.
تحلیلگران می‌گویند حتی با رفع محدودیت‌ها بعید است که تقاضا برای خرید آنلاین کاهش یابد. دیو هگر، تحلیلگر ادوارد جونز، می‌گوید: «مردم به خرید آنلاین عادت کرده‌اند. من فکر نمی‌کنم که آن‌ها از نظر خرید به همان روند قبلی خود برگردند.» کمپانی اسنپ در حال سرمایه‌گذاری روی فناوری واقعیت افزوده است که به کاربران کمک می‌کند تا به صورت مجازی اقلامی مانند ساعت، جواهرات و سایر پوشاک را امتحان کنند تا نرخ مرجوعی خریدهای خود را کاهش دهند؛ مشکل عمده‌ای که خرده‌فروشان آنلاین با آن مواجه هستند. ایوان اشپیگل، مدیر اجرایی کمپانی اسنپ، به‌تازگی گفته است کاربران اسنپ‌چت می‌توانند با این برنامه از لباس دوستان خود عکس بگیرند و لباس یا پیشنهاد محصولات مشابهی را بیابند. ریچ گرینفیلد، یکی از شرکای لایت شد پارتنرز، نیز گفته است: «هدف والای تبلیغات، فروش واقعی کالاست. در حالی که این ابتکارات هنوز در مراحل اولیه هستند، ما معتقدیم تعداد فزاینده‌ای از برندها می‌خواهند با بخشی که تجارت در آن قرار دارد، ارتباط پیدا کنند.»
برنامه ویدئویی کوتاه محبوب تیک‌تاک در حال آزمایش خرید پخش مستقیم با برندهای منتخب در بریتانیاست و به بینندگان اجازه می‌دهد لباس‌هایی را که اینفلوئنسرها طی برنامه زنده می‌پوشند، به صورت آنلاین خریداری کنند.
توییتر، پلتفرمی که بیشتر برای دنبال کردن اخبار فوری یا رویدادهای جاری شهرت دارد، به‌تازگی اعلام کرده که به صورت آزمایشی قابلیت خرید را فعال خواهد کرد و به کاربران امکان می‌دهد اقلام فروشی را در بالای صفحه نمایه یک برند جست‌و‌جو کنند. فیلیپ شیندلر، مدیر ارشد کسب‌و‌کار گوگل، نیز اذعان کرده است که سایت یوتیوب که به «آن‌باکسینگ» (ویدئوهایی که یوتیوب‌بازها در آن اسباب‌بازی‌ها یا ابزارهای فناوری را بررسی می‌کنند) معروف است، می‌خواهد امکان خرید مستقیم را به پلتفرم خود اضافه کند.

این مطلب با حمایت مالی تضمین‌چی تولید شده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/jlus
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.