رسانه اقتصاد نوآوری ایران

بازار برمی‌گردد؟ وقتی بیت‌کوین از روی دست آمازون نگاه می‌کند

بررسی بازار رمزارزها در هفته‌ای که گذشت

زمان مطالعه: 3 دقیقه

می‌توان گفت بررسی رمزارزها در هفته‌ای که گذشت می‌تواند موید همان جمله‌ای باشد که باسابقه‌های بازار می‌گویند: در بازار رمزارز نباید با یک غوره سردی کرد و با یک مویز گرمی! حالا هم بازار نشانه‌های امیدواری از خود نشان داده اما هنوز برای «گرمی کردن» خیلی زود است!

بیت‌کوین در روز شنبه به بالاترین سطح قیمتی خود در دو هفته اخیر رسید و امیدواری‌ها به احیای مسیر حرکتی روبه‌رشدش را بعد از دو هفته سخت افزایش داد.

هیت‌مپ بازار رمزارزها در 24 ساعت قبل از تنظیم گزارش

بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ارز دیجیتال جهان به قیمت ۴۱۹۸۳ دلار هم رسید که از پایین‌ترین نرخ روز پنجشنبه آن نزدیک به ۱۶ درصد افزایش داشت و نسبت به پایین‌ترین سطح قیمتی سال ۲۰۲۲ که 72/32950 دلار بوده افزایش ۲۷ درصد را ثبت کرد.

قیمت بیت‌کوین در روز جمعه پس از چندین روز حرکت آهسته و کمی صعودی افزایش یافت و در واقع بیت‌کوین به سطح اولیه‌ای که در ژانویه از آن سقوط کرد، بازگشت و پایین‌تر از میانگین متحرک 50روزه نزولی و میانگین متحرک 200روزه باقی ماند.

روند تغییرات سلطه بیت‌کوین در هفته گذشته

اتر، رمزارز متصل به شبکه بلاکچین اتریوم هم برای اولین‌بار از 21 ژانویه به سطح قیمتی 3000 دلار رسید. 11 درصد بیشتر از قیمت این رمزارز در روز جمعه و البته بزرگ‌ترین افزایش یک‌روزه اتریوم از اواسط ژوئن سال قبل تاکنون! به نظر می‌رسد بازار تکانی خورده، هرچند هنوز برای نتیجه‌گیری‌های قطعی کمی زود به نظر می‌رسد.

البته نباید تأثیر تغییرات بازار سهام آمریکا در بازار رمزارزها را هم نادیده گرفت. بازار سهام روزگار چندان خوشی ندارد و ریزش‌های شدید در سهام برخی شرکت‌های فناوری شاید چندان در رشد و احیای بازار کریپتو بی‌تأثیر نبوده باشد. البته معدل بازار سهام در مجموع برای اقتصاد فناوری راضی‌کننده بود و نزدک که از نظر حجم سهام فناوری بورس سنگین‌وزنی محسوب می‌شود، با وجود نوسانات شدید، هفته را با افزایش سپری کرد.

از جمله رشد قوی آمازون آن‌قدر بود که نتایج ناامیدکننده متا، پلتفرم مالک فیس‌بوک را هم خنثی کرد.
کارشناسان می‌گویند این حرکات و تغییرات نشان می‌دهد که چگونه بیت‌کوین به یک دارایی اصلی برای بسیاری از سرمایه‌گذاران تبدیل شده که توسط دیگر نوسانات بازار سرمایه خود را منعطف نشان می‌دهد.

«اد هندی»، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری صندوق تأمینی ارز دیجیتال Tyr Capital در سوئیس می‌گوید: «هراس و نوسانات کنونی پیرامون بیت‌کوین بر اساس سوءتفاهم اساسی درباره آن به‌عنوان یک طبقه دارایی است. هنگامی که ارزش نزدک سقوط می‌کند، سرمایه‌گذاران نهادی کم‌حوصله شروع به نقد کردن موقعیت‌های بیت‌کوین به‌صورت انبوه می‌کنند. انگار بیت‌کوین سهام یک شرکت فناوری است!»

بهبود سهام باعث افزایش قیمت سهام برخی شرکت‌های رمزارزی فهرست‌شده در بورس شد و برای نمونه سهام ماینر بلاکچین پس از اعلام افزایش بیش از دوبرابری تولید بیت‌کوین در ژانویه نسبت به مدت مشابه سال قبل، با افزایش روبه‌رو شد.

هلدینگ دیجیتال ماراتن هم پس از گزارش افزایش تولید بیت‌کوین، با بالا رفتن قیمت سهام خود روبه‌رو شد. سهام صرافی ارز دیجیتال کوین‌بیس هم که بزرگ‌ترین صرافی رمزارزی دنیاست، بیش از هفت درصد افزایش یافت.

روند ارزش بازار آلت‌کوین‌ها در هفته گذشته

رابطه آمازون و بیت‌کوین!
به نظر می‌رسد محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال دنیا به نحوی از انفجار آمازون در روز جمعه بهره زیادی برده است. نکته جالب ‌توجه این است که اخیراً ارزهای دیجیتال هر جا که سهام و شاخص‌های آن در شرکت‌های فناوری تجربه خوبی را داشته باشند، بلافاصله نشانه‌های مثبتی از خود نشان می‌دهند.

این یک پیشرفت نسبتاً جدید است؛ زیرا قبلاً – مثلاً همین چند ماه پیش – بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و سایر رمزارزها و حتی فعالان این بازار تمایل داشتند بدون ارتباط زیاد با سایر کلاس‌های دارایی معامله شوند و معامله کنند، اما حالا می‌بینیم این ارزهای دیجیتال هفته را با جهش قطعی به پایان رساندند؛ درست مانند آمازون، NASDAQ-100 و S&P 500.

انگار از روی دست آنها نگاه می‌کنند. این یک تغییر بزرگ است؛ البته اگر پایدار باشد. فعلاً تماشای اینکه چقدر قیمت‌های کریپتو با «ریسک» سهام بزرگ نزدک (به هر دلیلی) مرتبط هستند، حداقل جالب خواهد بود.

روند ارزش بازار رمزارزها در هفته گذشته
لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/07bc
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.