کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گفت‌وگو با مدیرعامل بریت پیمنتز در مورد آینده بانکداری باز و روندهای مورد انتظار / پیشرفت‌های خیره‌کننده برای بانکداری باز در سال ۲۰۲۳

لنا هاکلور، مدیرعامل و بنیان‌گذار گروه پرداخت بریت (بریت پیمنتز) یک شبکه پرداخت روبه‌رشد اروپایی است. بریت مشتریان را قادر می‌سازد با استفاده از حساب بانکی خود، پرداخت‌ها را انجام دهند و از پیشرفته‌ترین فناوری بانکداری باز برای پردازش پرداخت‌های فوری در سراسر اروپا بهره ببرند.

هاکلور بیش از ۱۰ سال در فضای فین‌تک تجربه دارد و فعالیت خود را از کلارنا آغاز کرده است. هاکلور هفت سال در کلارنا مشغول به کار بود و در آنجا روزبه‌روز ترقی کرد و در نهایت به‌عنوان مدیر بازاریابی کلارنا منصوب شد. در ادامه گفت‌وگوی هاکلور را با سایت خبری فین‌تک می‌خوانید.

آیا در سال جاری شاهد پیشرفت‌های بزرگی در بانکداری باز خواهیم بود؟ اگر چنین باشد، این پیشرفت‌ها دقیقاً چه خواهند بود؟

بله. پیشرفت‌هایی در فضای باز بانکی شکل خواهند گرفت. ما در حال حاضر شاهد شکل‌گیری PSD3 در اروپا هستیم که اتفاقی مثبت است. اگرچه هنوز اجرایی نشده و زمان می‌برد. PSD3 یک چهارچوب پیشنهادی برای تنظیم پرداخت‌های الکترونیکی و اکوسیستم بانکی در منطقه بازار واحد اروپا (EEA) تنظیم است. دستورالعمل تجدیدنظر‌شده می‌تواند مزایای بسیاری برای این فضا داشته باشد، به‌خصوص اگر به توصیه اخیر سازمان بانکداری اروپا در مورد نیاز به استانداردسازی API بانکداری باز عمل کند.

به‌علاوه تا برقراری پرداخت‌های دوره‌ای حساب‌به‌حساب (A2A) که یکی دیگر از نوآوری‌های بزرگ بانکداری باز محسوب می‌شود، چیزی نمانده است. اقتصاد اشتراکی به‌ جزء جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره تبدیل شده، اما هنوز تا خلق تجربه‌ای بی‌عیب و نقص برای مشتری فاصله زیادی باقی مانده است. برای مثال یکی از این عیب‌ها پرداخت‌های ناموفقی است که اغلب به دلیل تغییر جزئیات یا کارت‌های پرداخت منقضی‌شده پیش می‌آیند.

پرداخت‌های دوره‌ای A2A می‌توانند این مشکل را تا حدودی حل کنند. در نتیجه کسب‌وکارهایی که به مشتریان اشتراک می‌فروشند، برای کاهش ریزش مشتریان و باز کردن فرصت‌های جدید، می‌توانند از این حساب‌ها استفاده کنند. به همین دلیل است که فکر می‌کنم در سال آینده شاهد رشد چشم‌گیری در این حوزه خواهیم بود.

به نظر شما روند اصلی در پرداخت‌های فوری چیست؟

الان بهترین وقت برای این است که یاد بگیریم صرفه‌جویی کنیم. پرداخت‌های فوری می‌تواند موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها برای بازرگانان شود. این حوزه باید به کمک طرح پیشنهادی تقنینی اخیر کمیسیون اروپا تقویت شود. این طرح پیشنهادی به دنبال آن است تا شهروندان و مشاغل دارای حساب بانکی در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا را قادر سازد تا در ۲۴ ساعت از شبانه‌روز و در تمام روزهای سال بتوانند پرداخت‌های فوری یورویی انجام دهند. با توجه به اینکه پرداخت‌های فوری باعث صرفه‌جویی در هزینه و کاهش کلاهبرداری می‌شوند، فراگیر‌شدن آنها در سراسر اروپا اتفاق بسیار خوبی است.

فکر می‌کنید ادامه رکود اقتصادی بر حوزه فین‌تک تأثیر می‌گذارد؟

فین‌تک و تمام حوزه فناوری قبلاً این رکود را حس و خود را برای مواجهه با آن آماده کرده‌اند. در واقع آنها برای حرکت در خلاف جهت آب آماده هستند. با این حال نمی‌توان چشم بر این واقعیت بست که سال‌های اوج سرمایه‌گذاری خطرپذیر تمام شده و شرکت‌های نوپا اکنون در شرایط سختی قرار دارند و باید برای جذب سرمایه بجنگند و راه سختی را بپیمایند.

شرکت‌های بزرگ‌تر نیز باید در جهت تثبیت موقعیت خود و سهم خود از بازار بکوشند. یک رکود اقتصادی گسترده‌تر می‌تواند فین‌تک را از چند جهت تحت تأثیر قرار دهد. کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده و کاهش حجم پرداخت‌ها به مصرف کمتر خدمات ارائه‌شده توسط فین‌تک‌ها منجر می‌شود.

برای مثال هر‌چه خرید کمتری انجام شود، حجم تراکنش‌ها نیز کمتر می‌شود. با این حال، بنا به دلایلی می‌توانیم فکر کنیم مردم بیش‌ازپیش به فین‌تک روی می‌آورند، زیرا به آنها کمک می‌کند تا با پول خود کارهای بیشتری انجام دهند یا نرخ‌های مطلوب‌تری برای خدمات مالی ضروری، مانند وام‌ها دریافت کنند. صرف‌نظر از رکود اقتصادی و عواقب آن، اتفاقات سال گذشته نشان داد فین‌تک‌هایی که منضبط هستند و به اصول تجاری قوی، پایدار و معقول پایبندند، هنوز هم می‌توانند پیشرفت کنند.

اگر بتوانید در مورد هزینه‌های جذب مشتری واقع‌بین باشید، هزینه‌ها را با دقت کنترل کنید و توانایی خود را در ایجاد درآمدهای قابل توجه نشان دهید، باور داشته باشید که می‌توانید از این مخمصه قوی‌تر از همیشه بیرون بیایید. علاوه بر این، تعداد زیادی از فین‌تک‌ها راه‌حل‌هایی با مزایای ملموس به مشتریان و کسب‌وکارها ارائه می‌دهند.

به غیر از پرداخت‌ها، در ۱۲ ماه آینده شاهد چه تغییرات دیگری در صنعت هستیم؟

رشد پرداخت‌های A2A با روند اصلی دیگری تلاقی می‌کند؛ امور مالی نهفته. امور مالی نهفته حوزه‌ای است که من نیز به آن علاقه دارم. دیجیتالی‌شدن مداوم خدمات روزمره موارد استفاده جدیدی ایجاد می‌کند و تقاضا برای این محصولات در حال رشد است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/nxr9
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.