رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اپل در رکود/ وزش باد مخالف ادامه دارد

هرچند اپل تنها بیگ‌تکی است که دست به اخراج‌های گسترده نزده، ولی با مشکلات ناشی از رکود درگیر است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

اپل تنها غول فناوری ایالات متحده است که از اخراج‌های قابل توجه در این روزها اجتناب کرده است. این در حالی است که در کمتر از سه ماه، چهار شرکت از پنج شرکت بزرگ فناوری ایالات متحده، در مجموع ده‌ها هزار کارمند خود را اخراج کرده‌اند و افسانه‌ها در مورد رشد به‌ظاهر غیرقابل توقف این صنعت در هم شکسته است.

اما یک استثنای قابل توجه وجود دارد؛ اپل. اپل تا به امروز هیچ تعدیل نیروی قابل توجهی را اعلام نکرده است. بخشی از آن به دلیل رشد کندتر تعداد کارکنان آن نسبت به برخی از همتایانش در طول همه‌گیری و تداوم تقاضا برای محصولات اصلی این شرکت است. سازنده آیفون قرار است نتایج درآمد سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۲ را در روزهای آتی اعلام کند.

انتظار می‌رود کاهش نادری در درآمد سال به سال خود داشته باشد. در حالی که این انتظارات نشان‌دهنده فشار بر کسب‌وکار اپل است، دن آیوز از شرکت اوراق بهادار «ودبوش» در یادداشتی در هفته گذشته گفت که تقاضای سرکوب‌شده برای آیفون‌های ارتقا یافته همچنان پررنگ است.

آیوز نوشته است: «احتمالاً اپل برخی از هزینه‌ها را کاهش خواهد داد، اما ما انتظار اخراج دسته‌جمعی را نداریم.» تام فورت، تحلیلگر ارشد تحقیقاتی در «دی‌ای دیویدسون» اعلام کرد که کاهش در تعداد کارکنان وجود خواهد داشت، اما احتمالاً به اندازه سایر شرکت‌های بزرگ فناوری نیست. او در مصاحبه اخیر با بلومبرگ گفته است: «هرچند آنها هنوز کاری انجام نداده‌اند، اما اپل نیز مانند سایرین تعداد کارمندان خود را کاهش خواهد داد. آنها تعداد کارمندان خود را با سطح فعلی تقاضا تنظیم می‌کنند.»

بیگ‌تک‌ها با افزایش تقاضا برای محصولات دیجیتال در اوایل بیماری همه‌گیر، شروع به استخدام گسترده کردند. بر اساس داده‌های به اشتراک گذاشته‌شده در پرونده‌های اوراق بهادار این شرکت‌ها، آمازون و متا هر کدام بین سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۹ تا سه‌ماهه سوم ۲۰۲۲ تعداد کارکنان خود را دو برابر کردند.

در آن زمان آلفابت تعداد کارکنان خود را ۶۴ درصد افزایش داد و مایکروسافت نیز تقریباً در همین مدت بیش از ۵۰ درصد به تعداد کارکنان خود افزود. در مقایسه، اپل تعداد کارمندان خود را ۲۰ درصد افزایش داد. اپل در سپتامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که حدوداً ۱۶۴ هزار کارمند تمام‌وقت دارد.

بسیاری از مدیران عامل حوزه فناوری با سطوح مختلف ندامت، استخدام بیش از حد در روزهای اولیه همه‌گیری را عامل اخراج‌های گسترده در حال حاضر می‌دانند. با کاهش محدودیت‌های همه‌گیری در سال گذشته، تقاضا برای خدمات دیجیتال به سطح قبل از همه‌گیری برگشت.

تورم مخارج مصرف‌کننده و کسب‌وکار را تحت فشار قرار داد و افزایش نرخ‌های بهره، پولی را که شرکت‌های فناوری آسان به دست می‌آوردند، از بین برد. یکی پس از دیگری، نام‌های معروف در سیلیکون ولی شروع به اعلام اخراج گسترده برای سازگاری با شرایط جدید کردند.

در حالی که اپل اخراج کارکنان خود را اعلام نکرده، کسب‌و‌کارش از راه‌های دیگری تحت فشار بوده است. مانند دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری، این شرکت با تهدیدهای ضد انحصار در ایالات متحده و اتحادیه اروپا مواجه شده است. اوایل این ماه، اپل همچنین گفت تیم کوک، مدیرعامل این شرکت پس از کاهش حدوداً ۲۷ درصدی سهام آن در سال ۲۰۲۲ و بر اساس رأی سهام‌داران، با کاهش گسترده حقوق در سال جاری موافقت کرده است.

به گفته شرکت تحقیقات بازار «کانالیس»، به دنبال کاهش هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان، فروش جهانی گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، ۱۸ درصد کاهش یافت. کسب‌وکار اپل با موانع زنجیره تأمین مرتبط با قرنطینه‌های کووید در چین و ناآرامی‌هایی مواجه شد.

با این حال اپل رکود را بهتر از برخی دیگر از غول‌های فناوری پشت سر می‌گذارد. این شرکت در جدیدترین گزارش درآمدی خود اعلام کرد که فروش سالانه‌اش ۸ درصد رشد داشته است و به رکورد درآمد سه‌ماهه سپتامبر برای آیفون دست یافته است.

نتایج درآمد روزهای آتی نشان خواهد داد که آیا اپل می‌تواند به این روند ادامه دهد یا خیر. تحلیلگران «موننس»، «کرسپی» و «هارد» در یادداشتی برای سرمایه‌گذاران نوشته‌اند: «اپل به مسیر خود در نوآوری با محصولات با کیفیت بالا و پیشرو در صنعت که توسط یک پلتفرم دیجیتال قدرتمند پشتیبانی می‌شود، ادامه می‌دهد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ke7q
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.