رسانه اقتصاد نوآوری ایران

بررسی‌ وضعیت محدودیت‌های اینترنتی در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد / ایران در رتبه دوم کشورهای پرهزینه از لحاظ اعمال فیلترینگ

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ثریا حقی / لیست جدیدی که از سوی استاتیستا (Statista) در مورد هزینه‌های محدودیت اینترنت منتشر شده، هشت کشور پرهزینه جهان در سال 2022 از لحاظ اعمال محدودیت در اینترنت و فیلترینگ معرفی شده‌اند که ایران، پس از روسیه، رتبه دوم این لیست را به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارش این وب‌سایت، مجموع هزینه اعمال محدودیت و سانسور اینترنت ایران در سال 2022 میلادی، چیزی در حدود 773 میلیون دلار بوده که آن را بالاتر از کشورهایی همچون قزاقستان، میانمار و ازبکستان، در رده دوم جهانی جای داده است.

رتبه نخست جهان در این لیست، مربوط به کشور روسیه است که با مسدود کردن دسترسی کاربران خود به شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خبری، گران‌ترین مسدودی اینترنت در سال 2022 را با رقم قابل ملاحظه 21590 میلیون دلار رقم زده است.

هزینه سانسور اینترنت در این کشور از زمان حمله آن به اوکراین در ماه فوریه 2022 تا پایان این سال، چیزی در حدود 21.6 میلیارد دلار بوده که با توجه به اعمال محدودیت در سراسر کشور، کاربران اینترنت زیادی را تحت‌الشعاع قرار داده است. بر اساس گزارش استاتیستا، تعداد کاربران روسیه‌ای که تحت تاثیر این سانسورها قرار گرفته‌اند، 113 میلیون نفر بوده است.

هزینه‌های محدودیت اینترنت در جهان: کل بهای اقتصادی ناشی از محدودیت‌ها و قطعی اینترنت در کشورهای مختلف در سال 2022 (به میلیون دلار)

دومین کشور در این لیست، ایران است که بر اساس گزارش، اعمال محدودیت در اینترنت و سانسورها در سال گذشته و در پی مرگ مهسا امینی و اعتراضات مردمی از سپتامبر 2022، نزدیک به 72 میلیون کاربر ایرانی را تحت تاثیر قرار داده و چیزی در حدود 773 میلیون دلار هزینه در پی داشته است.

ایران از انتهای تابستان در پی اعتراضات مردمی به مرگ مهسا امینی، دسترسی کاربران به شبکه‌های اجتماعی محبوبی نظیر اینستاگرام و وات‌ساپ را محدود کرده و اینترنت و بسیاری از وب‌سایت‌های خبری را نیز از دسترس کاربران خارج کرده است.

این محدودیت‌ها همچنان ادامه دارد و انواع نامه‌نگاری‌ها از سوی صنف‌های مختلف و حتی دفتر رئیس جمهوری برای برداشته شدن آنها تاکنون کارساز نبوده است.

سومین کشور در این لیست، قزاقستان است که هزینه محدودیت و سانسور اینترنت در آن، در سال گذشته و پس از اعتراضات مردمی به گران شدن سوخت، در حدود 400 میلیون دلار گزارش شده است. این محدودیت‌ها، بیش از 16 میلیون کاربر اینترنتی در این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

کشورهای دیگری که در لیست استاتیستا در این زمینه معرفی شده‌اند، عبارتند از:

  • میانمار، با 241 میلیون دلار هزینه و 16.7 میلیون کاربر
  • ازبکستان، با 220 میلیون دلار هزینه و 1.3 میلیون کاربر
  • هند، با 184 میلیون دلار هزینه و 120.7 میلیون کاربر
  • اتیوپی، با 146 میلیون دلار هزینه و 1 میلیون کاربر
  • و در نهایت، نیجریه، با 83 میلیون دلار هزینه و 104.4 میلیون کاربر
لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/de2v
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.