بزرگان فناوری و چالش‌های همراهی با نوآوری

تلاش اینتل برای بازسازی الگوی شتابدهی شرکتی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

تازی ویسفلد، مدیر برنامه مربی‌گری اینتل، موسوم به اینتل ایگنایت (Intel ignite) وظیفه دشواری بر عهده گرفته و تلاش می‌کند دو شرکت فناوری درخشان سیلیکون‌ولی – مایکروسافت و اینتل – را دوباره احیا کند. هر دو شرکت مشتاق هستند از قافله توسعه فناوری عقب نمانند، در جست‌و‌جوی راه‌های نوین برای همکاری با کسب‌وکارهای نوپا هستند، اما همواره در این مورد تردید داشته‌اند.

ویسفیلد که پیش از این به مدت هشت سال برنامه Microsoft for Startups را اداره می‌کرده، می‌گوید: «شرکت‌های نوآور دعوت از مایکروسافت برای حضور در برنامه روزهای ارائه را متوقف کردند، چراکه نگران به سرقت رفتن طرح‌هایشان بودند.» حالا او در اینتل می‌گوید مدیر ارشد اجرایی باب سوان از وی خواسته برنامه کسب‌وکارهای نوپا را راه‌اندازی کند تا این دیدگاه درباره شرکت را تغییر دهد.

ویسفلد می‌گوید: «بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا پیوندی بین خودشان و اینتل نمی‌یابند و از نظر آن‌ها اینتل تنها یک برچسب روی CPU است؛ اما اینتل تعدادی خرید از جمله Mobileye و Habana Labs داشته که به معنای فراتر رفتن از یک شرکت هوش مصنوعی یا داده‌های رایانه‌ای یا شرکت ریزپردازنده است. ما باید دیدگاه زیست‌بوم نسبت به خود را تغییر دهیم و با کسب‌وکارهایی که نظم موجود را برهم می‌زنند، کار کنیم.»

ممکن است یک برنامه شتابدهی پاسخی روشن نباشد. احساس می‌شود الگوی کار شتابدهنده‌ها کسالت‌بار است و در کمک به کسب‌وکارهای نوپا سابقه ضعیفی دارند، به ویژه شتابدهنده‌های شرکتی که میزان موفقیتی کمتر از اکثر شتابدهنده‌ها دارند. «این روزها کسی نمی‌خواهد سراغ شتابدهنده‌ها برود، زیرا آن‌ها الگوی تجاری ترسناکی دارند. جدا از وای‌کامبینیتور (YCombinator) و تک‌استارز (Techstars) که بهترین نمونه‌ها هستند، برای شرکت‌ها بسیار دشوار است که از مسیر شتابدهنده‌ها به موفقیتی دست یابند.» بر این پایه ویسفلد تلاش می‌کند چگونگی کار شتابدهنده‌های شرکتی را بازسازی کند. او می‌گوید: «لازم نیست کسی الگو را به طور کامل بنویسد، اما روشن است که نیاز داریم پیرامون خود را پاکیزه کنیم.»

گرچه اینتل ایگنایت هنوز برنامه 12 هفته‌ای برای کسب‌وکارهای نوپا ارئه می‌کند اما ویسفلد الگوی کاری را زیر و رو کرده و قواعد جدید برپا ساخته که عبارتند از:

– این را یک شتابدهند نخوانید. این یک «برنامه رشد کسب‌‌وکارنوپا»ست. تنها تغییر نام کافی نیست اما طرز فکر درباره چگونگی اجرای کارها را تغییر می‌دهد.

– از کسب‌وکارهایی که به برنامه شما پیوسته‌اند سهام دریافت نکنید.

– تأمین مالی برنامه را به‌درستی انجام دهید.

– حمایت مدیران عامل را جلب کنید. برنامه باید توسط شخص ارشد، ترجیحا مدیرعامل حمایت شود.

– کار را خیلی شرکتی نکنید. گرچه دنبال کردن اهداف راهبردی شرکت وسوسه‌انگیز است اما پیوستن به برنامه را برای بنیان‌گذاران کسب‌وکارهای نوپا دشوار می‌کند.

– کارآفرینان سریالی را جذب کنید. بنیان‌گذارانی که برای نخستین بار وارد چنین برنامه‌هایی می‌شوند در همه چیز نیاز به کمک دارند، اما کارآفرینان سریالی می‌دانند در چه زمینه خوب هستند و در چه مورد کمک می‌خواهند.

– برنامه جامع داشته باشید. بسیاری از شتابدهنده‌ها تنها یک فضای کاری مانند WeWork‌ و چند سخنرانی هستند.

– برنامه روز ارائه را کنار بگذارید. این قالب نیز مانند برنامه شتابدهنده‌ها قدیمی شده و فرصت تجاری واقعی برای کسی خلق نمی‌کند.

– شاخص‌های درست موفقیت را دنبال کنید. دو معیار موفقیت کسب‌وکار نوپا یک‌سال پس از خروج آن است که چقدر پول جذب کرده‌اند و چقدر فرهنگ سازمان/ شرکت حمایت‌کننده اصلی را تغییر داده‌اند. محاسبه این موارد دشوار است اما می‌توان از برخی روش‌های بازخورد کیفی استفاده کرد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/n0x6
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.