کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

بلندپروازی در وال‌استریت

چند پروژه فناوری نوآورانه که در حال بازتعریف وال‌استریت هستند

وبسایت اینسایدر با مدیران ارشد فناوری در چندین شرکت حاضر در وال‌استریت مانند تو سیگما، مورگان‌استنلی، بلک‌راک و من‌گروپ درباره بلندپروازانه‌ترین پروژه‌های فناوری که در حال حاضر روی آن‌ها کار می‌کنند، گفت‌وگو کرده است. فناوری‌هایی که گفته می‌شود می‌توانند آینده این بازار مالی را دگرگون کنند.

شرکت: AQR، یک فناوری همه‌کاره ابری با سرویس جدید ذخیره داده‌های مالی

پروژه: مدیریت ساختمان داده، ذخیره‌سازی و تجزیه و تحلیل در فضای ابری

مدیر اجرایی: استفان ماک، رئیس و مدیر ارشد فناوری AQR

استفان ماک، یکی از رؤسا و مدیر بخش فناوری شرکت سرمایه‌گذاری ۱۴۳ میلیارد دلاری AQR، مدیر اجرایی یک پروژه‌ جدید ابزار تحلیل و ذخیره داده‌هاست که روی یک فضای ابری میزبانی‌ می‌شود.

ماک در ایمیلی به اینسایدر گفت: «ما در فرایندهایمان نیاز داریم داده‌هایی را از چندین منبع جمع‌آوری کنیم، همچنین سوابق امنیتی روزانه را نگهداری کنیم؛ کاری که چندین دهه است انجام می دهیم، زیرا دقت در مؤثر بودن بک‌تست/ مدل‌ها اهمیت زیادی دارد.»

این ابزار داده‌ها را از منابع متعدد می‌گیرد و ذخیره می‌کند. همچنین به مدیریت داده‌ها کمک می‌کند و به شرکت اجازه می‌دهد داده‌ها را از منابع مختلف دریافت و آن‌ها را تجزیه و تحلیل کند و ارجاع متقابل دهد.

ماک می‌گوید که منبع‌یابی ارجاعات امنیتی و تجزیه و تحلیل اوراق بهادار و ایجاد یک ستاد امنیت داخلی (نرم‌افزاری که بهترین داده‌ها را جدا کرده، در منابع مختلف ترکیب و سپس ذخیره می‌کند) می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

شرکت: بانک آو آمریکا

پروژه: ارتقای اپلیکیشن موبایلی از طریق افزودن و ادغام ویژگی‌های جدید

مدیران اصلی: دیوید تایری سرپرست دیجیتال و آدیتیا باسین سرپرست بخش فناوری مصرف‌کنندگان و مدیریت ثروت

بانک آو آمریکا بیش از 40 میلیون مشتری دیجیتالی فعال دارد که همگی تحت نظارت باسین و تایری هستند. تمرکز اصلی این دو مدیر بر نرم‌افزار بانک است. فقط در سال گذشته میلادی بیش از ۱۵۰۰ مورد ارتقا توسط این تیم‌ها بر اپلیکیشن موبایلی بانک انجام شد.

به‌روزرسانی نرم‌افزار بانک بر عهده تیم‌های باسین و تایری است. یکی از این به‌روزرسانی‌ها راه‌اندازی ابزار برنامه‌ریزی مالی بلندمدتی به نام «برنامه زندگی» در پاییز گذشته بود. در حال حاضر بیش از پنج میلیون مشتری بانک آو آمریکا از این برنامه مدیریت مالی استفاده می‌کنند. از دیگر قابلیت‌های جدیدی که امسال در دسترس مشتریان قرار گرفت، راه‌اندازی معاملات درون‌برنامه‌ای بود.

در پروژه ادغام زله (خدمات پرداخت بین بانکی که توسط جی‌پی‌مورگان و بانک آو آمریکا راه‌اندازی شده است) با اپلیکیشن بانک، باسین و تایری برای بهبود تجربه مشتریان بر توسعه برنامه‌ها نظارت داشتند. به گفته این بانک، تراکنش‌های مشتریانشان در زله در سه ماهه دوم سال نسبت به مدت‌زمان مشابه در سال گذشته، بیش از 70 درصد افزایش یافته است.

شرکت: بلک‌استون

پروژه: راه‌اندازی ابزارهای جدید برای منبع‌یابی و تجزیه و تحلیل سرمایه‌گذاری‌ها

مدیر ارشد: جان استچر، مدیر ارشد فناوری

جان استچر در سال 2020 به عنوان مدیر ارشد فناوری به بلک‌استون پیوست. مأموریت او توسعه ابزارهای نوینی بود که به متخصصان سرمایه‌گذاری بلک‌استون کمک می‌کرد معاملات را منبع‌یابی و تجزیه و تحلیل کنند.

استچر به اینسایدر گفته است: «ما کسب‌و‌کارهای مختلفی داریم که هرکدام مجموعه‌ای از داده‌های جالب و قدرتمند را در اختیار دارند، اما این اطلاعات در سیستم‌های سفارشی و ایزوله خاص خود ثبت شده‌اند. بخشی از تلاش شخصی من و آنچه ما به عنوان شرکت انجام می‌دهیم، این است که این اطلاعات را از حصار بیرون بیاوریم و به شکل دموکراتیک در دسترس باقی کسب‌و‌کارهای مجموعه قرار دهیم. با به‌اشتراک‌گذاری این داده‌ها، متخصصان سرمایه‌گذاری در سراسر بلک‌استون می‌توانند تصمیم‌های آگاهانه‌تری بگیرند.»

استچر و تیمش از امکاناتی همچون نرم‌افزارهای ویژه صنعت به عنوان ابزار خدماتی استفاده کرده‌اند تا اپلیکیشن جدیدی را برای گروه‌های سرمایه‌گذاری بلک‌استون توسعه دهند.

استچر می‌گوید: «بی‌معنی است دوباره چرخ را اختراع کنیم، زیرا پیش‌تر افرادی این کار را به بهترین نحو انجام داده‌اند.»

یک مثالش پروژه‌ای است که تمرکز آن بر داده‌های مستغلات است. این اپلیکیشن موبایلی سفارشی‌شده افزون بر داده‌های ملکی و جغرافیایی، اطلاعات پورتفولیوی مشاوره املاک بلک‌استون و محتواهای تولید و منتشر شده توسط دیگران را نیز نمایش می‌دهد. استچر گفته ساخت این ابزار حدود شش ماه به طول انجامید.

او می‌افزاید: «این ابزار به ما کمک می‌کند تا واقعا ببینیم پورتفولیوی جهانی ما چگونه به نظر می‌رسد، معاملات ما چگونه است، روندهای نوظهور هر بخش چه هستند و ما می‌خواهیم در کدام بخش از جهان سرمایه‌گذاری کنیم؟»

شرکت: بلک‌راک

پروژه: توسعه روش‌های شفاف جدید برای مشاهده داده‌های جایگزین

مدیر ارشد: ملیسا فراز، رئیس جهانی ایفرانت اینسایت

ملیسا فراز و تیمش استراتژی داده شرکت بلک‌راک و سرمایه‌گذاری مشتریانش در بازارهای خصوصی را هدایت می‌کنند. فراز هدایت ایفرانت اینسایت را بر عهده دارد که داده‌های صندوق را ارائه می‌دهد و درباره دارایی‌های اساسی صندوق در بازارهای خصوصی تجزیه‌وتحلیل‌هایی عرضه می‌کند.

این نقش، نقشی است که روز‌به‌روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود، چراکه مشتریان بلک‌راک به دنبال سرمایه‌گذاری‌های جایگزین برای افزایش بازده سرمایه خود هستند. هدف اصلی فراز مقابله با مانع اصلی سرمایه‌گذاری در بازارهای خصوصی یعنی عدم شفافیت داده‌ها و نحوه استفاده از آن برای شکل دادن به سرمایه‌گذاری است.

60 شرکت با مسئولیت محدود در سطح جهان از ایفرانت اینسایت استفاده می‌کنند که تقریبا هشت هزار صندوق و 120 هزار دارایی را پوشش می‌دهد.

شرکت: سیتی‌بانک

پروژه: توسعه رویکردی فعال برای تجربه کاربری مشتریان دیجیتال

مدیر اجرایی: مایتلی کمث، مدیر خدمات ارتباطات و استراتژی خدمات فعال

مایتلی کمث در سیتی‌بانک نیازهای مشتریان را قبل از اینکه آن‌ها متوجه شوند، شناسایی می‌کند. تیم او مسئولیت استراتژی خدمات فعال بانک را بر عهده داشته و همکاری نزدیکی با تیم‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها، تجربه کاربری و واحد خدمات و عملیات دارد. آن‌ها با هم ابزارهایی برای فضای دیجیتال می‌سازند که نیازهای مشتری را پیش‌بینی و برطرف می‌کند.

اگر اعتبار حساب جاری مشتری برای پرداخت کافی نباشد، سیتی‌بانک پیام یا ایمیلی برای او ارسال می‌کند که در آن قابلیت اضافه کردن وجوه بیشتر وجود دارد. این کار باعث می‌شود مشتری متحمل هزینه‌های اضافه برداشت نشود. اگر مشتری کارت اعتباری خود را گم کند یا این کارت به سرقت رود، می‌تواند از طریق اپلیکیشن تلفن همراه بانک اقدام و درخواست کارت جایگزین کند. همچنین مشتری این امکان را دارد که در صورت رخ دادن یک تقلب آن را اعلام کند و در مورد تأخیر یا زمان تحویل کارت جدید خود به صورت خودکار مطلع شود.

همه این امکانات به لطف تیم کمث فراهم شده‌اند که چنین ابزارهایی را به وسیله ارتباط داده در سراسر کانال‌های و سازمان‌های مختلف فعال کرده است.

شرکت: فیدیلتی

پروژه: بررسی تأثیر محاسبات کوانتومی بر مدیریت ثروت

مدیر اجرایی: آدام شوئلا، رئیس فناوری نوظهور در مرکز فناوری کاربردی فیدیلتی

جا انداختن ایده استفاده و سرمایه‌گذاری در محاسبات کوانتومی روند سختی در وال‌استریت داشته است.

برای برخی مانند جی‌پی مورگان، ظرفیت‌های موجود در انجام سریع‌تر محاسبات پیچیده هنوز به هزینه‌اش نمی‌ارزد. اما این چیزی است که آدام شوئلا از فیدیلتی بر آن تأکید دارد. شوئلا به عنوان مدیر فناوری‌های نوظهور در مرکز فناوری کاربردی فیدیلتی، در حال بررسی پتانسیل محاسبات کوانتومی است.

سال گذشته اف‌سی‌ای‌تی یک همکاری مشترک با آزمایشگاه راه‌حل‌های کوانتومی آمازون برای یک اثبات مفهوم داشت که در آن نشان دادند که می‌توان از یک سرویس وب آمازون (آمازون براکت) برای توسعه الگوریتمی جهت تقلید رفتار شاخص بازار استفاده کرد.

شوئلا در آن زمان در وبلاگ خود نوشت اثبات این مفهوم، حکم کاتالیزوری را برای آموزش کارکنان داشت؛ اینکه چگونه به روش الگوریتم‌های کوانتومی فکر کنند و برای محاسبات کوانتومی برنامه بنویسند.

امسال کار شوئلا بر ساختن منابعی متمرکز بود که موارد استفاده احتمالی و ارزش محاسبات کوانتومی را نشان دهد؛ چیزی که می‌توان به مشتریان فدیلیتی و به شکل وسیع‌تر، به صنعت مدیریت ثروت پیشنهاد داد.

برای مثال تیم او دو ویدئو تهیه کرده است. یکی از شبیه‌سازی واقعیت مجازی استفاده می‌کند که به کاربران امکان کاوش در یک کامپیوتر کوانتومی را می‌دهد. ویدئوی دوم نشان می‌دهد چگونه شبیه‌سازی مونت‌کارلو ـ یک مدل مالی رایج ـ احتمال تأمین مالی در دوران بازنشستگی را با کامپیوتر کوانتومی سریع‌تر از رایانه سنتی پردازش می‌کند.

شرکت: من‌گروپ

پروژه: پوشش همه‌جانبه روی فضای ابری عمومی با ابزار تجزیه و تحلیل جدید ESG

مدیر ارشد: هیو دیویدسون، مدیر بخش مهندسی و رئیس مدیریت داده‌ها برای پلتفرم معاملاتی و تیم اصلی فناوری

هیو دیویدسون و تیمش در من‌گروپ مسئول توسعه ESG Analytics 2.0 هستند که نسخه جدیدی از داشبورد سرمایه‌گذاری مسئولانه این شرکت سرمایه‌گذاری است. این داشبورد داده‌های مالی و غیرمالی سرمایه‌گذاری مسئولانه را در تمام کلاس‌های دارایی و پورتفولیوها کنار هم قرار می‌دهد که شامل منبع داده‌های خود شرکت و نیز ارائه‌دهندگان خارجی می‌شود.

من‌گروپ یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های پوشش ریسک در جهان است و بیش از ۱۳۵ میلیارد دلار سرمایه تحت مدیریت دارد. بر اساس نتایج نیم سال این شرکت، بیش از ۴۶ میلیارد دلار از این سرمایه با استراتژی‌های ESG ادغام شده است.

هنگامی که دیویدسون به دنبال به‌روزرسانی ابزار ESG بود، می‌دانست تیمش باید داشبورد بزرگ‌تر، سریع‌تر و انعطاف‌پذیرتری داشته باشد تا بتواند از مدیران داخلی و مشتریان بهتر پشتیبانی کند.

من‌گروپ در نهایت با مایکروسافت آزور برای میزبانی ESG Analytics 2.0 همکاری کرد. چالش کلیدی پروژه ESG پیوند دادن قابلیت‌های داده آزور و ابزارهای تجسم داده تبلو سافت‌ور (Tableau Software) بود که دیویدسون می‌گوید گروهش قبلا از این ابزار برای گزارش‌دهی به مشتری استفاده کرده است.

من‌گروپ به تیمی از مهندسان متکی بود که مهارت‌های خود را با فناوری آزور تطبیق داده‌ بودند، به این معنی که تیم دیویدسون نیازی به استخدام افراد جدید نداشت.

شرکت: میلنیال منیجمنت

پروژه: انتقال فانکشن‌های پس از معامله و فانکشن‌های شرکت‌ها به فضای ابری عمومی

 مدیر اجرایی: پائولو آلوئه، رئیس جهانی بخش عملیات و فناوری شرکت‌ها

پائولو آلوئه با استفاده از میلنیال منیجمنت انتقال 52 میلیارد دلار از صندوق مدیریت ریسک به فضای ابری عمومی خدمات وب آمازون را هدایت می‌کند که بخش قابل توجهی از آن فانکشن‌های پس از معامله و فانکشن‌های شرکتی هستند؛ تغییری که در سال 2018 آغاز شد و قرار است در سال 2023 به پایان برسد.

آلوئه رئیس جهانی بخش عملیات و فناوری شرکتی است که سال ۲۰۱۸ از بارکلیز به این شرکت پیوست. او پیش از این در بارکلیز مدیر اجرایی و مدیر فناوری بانک سرمایه‌گذاری و شرکتی قاره آمریکا بود.

استقبال شرکت از فناوری فضای ابری در جذب و حفظ مدیران سبد سهام میلنیال تأثیرگذار بوده است. میلنیال فعالیت‌های خود را در اروپا و آسیا به‌شدت افزایش داده است.

در شرکت میلنیال تیم آلوئه مسئول تغییر بخش خزانه‌داری، حسابداری پورتفلیو، عملیات، منابع انسانی و فانکشن‌های تطبیق با خدمات وب آمازون است.

شرکت: مورگان استنلی

 پروژه: ایجاد ای‌پی‌آی‌ها و توسعه سندباکس‌ها برای مشتریان آشنا به فناوری کارگزاری اصلی

 مدیر ارشد: جاناتان داپلین، رئیس فناوری کارگزاری اصلی

جاناتان داپلین به عنوان رئیس فناوری کارگزاری اصلی جهانی در مورگان استنلی، بر نحوه تعامل بانک با مشتریان صندوق پوشش ریسک خود نظارت داشته است.

ابزارهای جدید شامل ارتقای ای‌پی‌آی، قابلیت اتصال و توسعه سندباکس‌ها برای مشتریان است. داپلین به اینسایدر می‌گوید: «هدف ارائه دسترسی برنامه‌ای به داده‌ها و سرویس‌های داخلی به مشتریان و اشخاص ثالث است.»

شرکت: تو سیگما

پروژه: توسعه جریان داده‌ها و ابزارهای ذخیره‌سازی داده در مقیاس‌های بزرگ

مدیر ارشد: کامیل فورنیر، رئیس مهندسی پلتفرم

کامیل فورنیر به عنوان رئیس مهندسی پلتفرم در تو سیگما بر علم و ساختار داده نظارت می‌کند.

او در ایمیلی به ما می‌گوید که به همراه تیمش در حال سرمایه‌گذاری در ایجاد خدمات جریان داده است. او می‌گوید: «تیم پژوهشی تو سیگما به‌ طور فزاینده‌ای نیاز به استفاده از مجموعه‌ای از داده‌های ساختاریافته و بزرگ دارد که باید سریع، قابل اعتماد و در دسترس باشند.»

او همچنین می‌افزاید: «در دنیای علم داده، اکوسیستم منبع بازی غنی وجود دارد ولی بیشتر آن برای پشتیبانی از عملکردها و نیازهای با مقیاس بزرگی که ما با آن روبه‌رو هستیم ایجاد نشده‌اند.»

فورنیر و تیمش رویکردی چندجانبه به توسعه قابلیت‌های داده‌ای شرکت دارند. تو سیگما از گزینه‌های منبع‌بازی مانند آپاچی آیس‌برگ و آپاچی آرو، خدمات ابری عمومی و ویژگی‌های اختصاصی برای توسعه ابزارهای مورد استفاده تیم پژوهشی خود استفاده می‌کند.

او می‌گوید: «پژوهشگران ما به ‌طور فزاینده‌ای از داده‌های ساختاریافته در مقیاس بزرگ استفاده می‌کنند و ما می‌خواهیم برای تأثیرگذاری آن‌ها تعاملات سریع، قابل اعتماد و به‌راحتی در دسترس باشند، به‌ویژه در اکوسیستم علم داده پایتون.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/al9k
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.