کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

بلوبانک زمین بازی را عوض می‌کند؟

نشست خبری بلوبانک با حضور مدیران و اصحاب رسانه برگزار شد

نشست خبری مدیران بلوبانک روز یکشنبه ۲۵ مهرماه با حضور خبرنگاران در خانه کارمان لواسان برگزار شد. در این مراسم مدیران بلوبانک ضمن تشریح دستاوردها و برنامه‌های آینده این شرکت، به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

در ابتدای این مراسم جمال غضنفری، معاون ارشد فنی بلوبانک، در مورد مهم‌ترین دلایل را‌‌ه‌اندازی و ایجاد بلوبانک گفت: «بلوبانک نتیجه تفکر، دوراندیشی و سرمایه‌گذاری بانک سامان و همراه شدن آن با تیم جوانی است که به راهکارهای نوآورانه تکیه می‌کند.»

معاون ارشد فنی بلوبانک با اشاره به اهداف بلوبانک گفت: «ارائه خدمات یکپارچه برای عموم جامعه، کاهش هزینه‌های بانکداری و افزایش بهره‌وری، افزایش شفافیت، سهولت دسترسی به خدمات بانکی، تحقق عدالت اجتماعی و اثربخشی بانک‌ها مهم‌ترین اهداف بلوبانک است.»

به گفته معاون ارشد فنی بلوبانک تاکنون ۷۰۰ هزار نفر در بلوبانک افتتاح حساب کرده‌اند و بیش از ۲۲ میلیون تراکنش در آن به ثبت رسیده است.

کاهش اصطکاک

در ادامه این نشست خبری محسن محمدیان، مدیر منابع انسانی بلوبانک، با اشاره به اصطکاکی که بانکداری سنتی با مشتریان ایجاد می‌کند، یکی از اهداف بلوبانک را که تماما دیجیتال است، کاهش این اصطکاک‌ها دانست و مزیت‌های بلوبانک را به عنوان کسب‌و‌کاری فناورانه، دسترسی آسان، سادگی، شفافیت، بازدهی، امنیت، داده‌محوری، پشتیبانی و برندینگ دانست.

محمدیان تصریح کرد آنچه بلوبانک به دنبال آن است، بازگشت به اصول اولیه یک بانک، بازآفرینی فرایندها و محصولات بانکی مبتنی بر تکنولوژی روز و بهبود قابل توجه تجربه مشتریان است. در واقع بلو قصد دارد طعم دیگری از یک عملیات بانکی روزمره را به مشتریان بچشاند.

محمدیان با اشاره به اینکه بلوبانک مشتریان 18 تا 30 را هدف قرار داده است، تأکید کرد که حذف شعبه، فرایندهای کاملا دیجیتال و پرهیز از بوروکراسی از مزیت‌های بلو است که می‌تواند توجه این گروه سنی را بیش از سایر گروه‌ها به خود جلب کند. تمامی خدمات نئوبانک‌ها مثل افتتاح حساب، برداشت و پرداخت، صدور کارت و انتقال وجه تنها از طریق گوشی‌های هوشمند یا وبسایت ارائه می‌شود.

به گفته محمدیان قرار گرفتن در بستر فناوری کمک کرده تا هزینه‌ها کاهش پیدا کند به گونه‌ای که هزینه‌های نیروی‌ انسانی یک دهم و هزینه‌های جذب کاربر تنها یک پنجم بانک‌های سنتی است.

مدیر منابع انسانی بلوبانک، در ادامه به کمپین جدید این شرکت که با عنوان «زمین بازی را عوض می‌کنیم» آغاز شده، اشاره کرد و از اهداف بلوبانک برای تحول در ارائه خدمات مالی و خلق بانکی دوست‌داشتنی خبر داد.

ارزش‌های بلوبانک

بخش بعدی این مراسم به تشریح ارزش‌ها و قابلیت‌های محصول بلوبانک اختصاص داشت. احمد ابراهیمی، مدیر محصول بلوبانک، از سه عامل «خلق تجربه ساده و آسان»، «خلق حس جوان و جذاب» و «پشتیبانی درجه یک» به عنوان مهم‌ترین ارزش‌های بلوبانک نام برد.

به گفته ابراهیمی تجربه آسان بلوبانک باعث شده تا کاربران در هر زمان و مکانی بتوانند افتتاح حساب کنند. بر این اساس ۶۰ درصد افتتاح حساب‌ها در ساعات غیر کاری از ۱۶ تا ۶ صبح اتفاق افتاده است. ۲۵ درصد از مشتریان بلوبانک در شهر تهران و ۷۵ درصد از سایر شهرها اقدام به افتتاح حساب کرده‌اند.

مدیر محصول بلوبانک با اشاره به طراحی منحصربه‌فرد کارت‌های بلوبانک گفت : «با وجود همه چالش‌ها که در طراحی، ساخت و چاپ کارت‌های عمودی بلو داشتیم اما توانستیم به کمک تحقیق و توسعه گسترده، کارت بانکی منحصربه‌فردی خلق کنیم که علاوه بر جذابیت بصری، مقاومت بالایی هم دارد.»

بلولاین، سرویس پشتیبانی ۲۴ ساعته بلوبانک است که از طریق چت آنلاین به کاربران پاسخ می‌دهد. به گفته مدیر محصول بلوبانک، این سرویس تاکنون توانسته رکورد پاسخگویی به پنج هزار چت در یک روز و میانگین زمان انتظار ۱۲ ثانیه‌ای را به ثبت برساند.

بلو نئوبانک است؟

در بخش پایانی این مراسم مدیران بلوبانک به پرسش‌های خبرنگاران حاضر پاسخ دادند. در این مراسم رسول قربانی با اشاره اینکه نئوبانک در دنیا تعریف مشخصی دارد و نئوبانک خواندن بلو توسط مدیران آن نادرست است، گفت: «بلوبانک با استفاده از مجوز بانک سامان تأسیس شده و حتی هشت رقم ابتدایی کارت‌های بلو مشابه بانک سامان است. در تعریف نئوبانک صراحتا گفته می‌شود نئوبانک، بانکی است که هیچ‌گونه پارتنرشیپ یا همکاری با بانکی سنتی ندارد. با این تفاسیر، بلو در دسته دیجیتال‌بانک‌ها قرار می‌گیرد و نباید آن را نئوبانک خطاب کرد.»

جمال غضنفری، معاون ارشد فنی بلوبانک، در پاسخ به این انتقاد گفت: «به دلیل نگرانی‌ها و صلاحدید رگولاتور مجوز جدید صادر نشده است. بر اساس مجوزی که ما داریم در حال حاضر بلوبانک به عنوان شعبه دیجیتال بانک سامان فعالیت می‌کند، اما همه زیرساخت‌ها به شکل کاملا مستقل آماده شده و هر زمانی که بانک مرکزی مجوز فعالیت نئوبانک‌ها را صادر کند ما آمادگی داریم تا به عنوان بانک مستقل فعالیت خود را آغاز کنیم.»

موضوع به سوددهی رسیدن بلوبانک یکی دیگر از سؤالاتی بود که معاونت ارشد فنی بلوبانک در پاسخ به آن گفت: «بر اساس نقشه‌راهی که طراحی کردیم، طبیعتا نقطه سودآوری را در نظر گرفته‌ایم، اما در حال حاضر در حال برداشتن قدم‌های اولیه هستیم. ضمن اینکه برای استارتاپ‌ها، خلق ارزش‌ و رشد و توسعه محصول، مهم‌تر از سوددهی است و این شامل بسیاری از استارتاپ‌های مطرح جهان می‌شود.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xuyc
1 نظر
  1. آرا می گوید

    کدمعرف:
    MF5FOY

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.