رسانه اقتصاد نوآوری ایران

به هر شکلی مشغول شوید…

قوانین کار جدید امارات متحده عربی به کارمندان شش مدل متناسب با بازار کار انعطاف‌پذیر ارائه می‌دهد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

دولت امارات متحده عربی 12 نوع مجوز فعالیت کاری را اعلام کرد. این مجوزها به کارمندان بخش خصوصی این امکان را می‌دهد که طبق قانون کار جدید، از بین شش مدل کاری مختلف انتخاب کنند.

قوانین کار اصلاح‌شده که برای اولین‌بار توسط دولت در ماه نوامبر ارائه شد، گزینه‌هایی را ارائه می‌دهد که قبلاً در دسترس نبود و حقوق کارمندان را تقویت می‌کند.

دکتر «عبدالرحمن الاعور»، وزیر منابع انسانی این کشور می‌گوید: «این سیستم مدل‌های کاری متنوع انعطاف‌پذیری را فراهم آورده تا هم نیازهای مختلف را برآورده کرده و هم استعدادها را از سراسر جهان جذب کند.»

شش مدل کاری ارائه‌شده عبارت‌اند از: کار تمام‌وقت معمولی، کار از راه دور، مشاغل مشترک، قراردادهای کاری پاره‌وقت، موقت و منعطف.

نمونه‌ای از یکی از مجوزهای جدید شامل مجوزی است که به نوجوانان بین 15 تا 18 سال داده می‌شود تا اجازه کار در مؤسسه‌ای که در این وزارتخانه ثبت شده است، داشته باشند.


شش مدل کار موجود چیست؟


تمام‌وقت: کار برای یک کارفرما برای یک روز کاری کامل.

کار از راه دور: این طرح کارمندان تمام‌وقت و پاره‌وقت را قادر می‌سازد تا در صورتی که ماهیت کارشان اجازه می‌دهد، به‌طور کامل یا جزئی در خارج از دفتر کار کنند.

مدل شغلی مشترک: تقسیم مسئولیت‌های شغلی و پرداخت بین بیش از یک کارمند بر اساس توافق با کارفرما. قراردادهای کارمندان تحت این مدل توسط مقررات مشاغل پاره‌وقت کنترل می‌شود.

پاره‌وقت: کار برای یک یا چند کارفرما در تعداد ساعت یا روز مشخص.

کار موقت: قراردادی برای یک دوره زمانی خاص یا برای یک پروژه که با تکمیل کار به پایان می‌رسد.

کار منعطف: بر اساس قراردادی که ساعات، روزها و وظایف مورد نیاز را پوشش می‌دهد، بسته به شرایط و الزامات شغلی، به کارمندان آزادی کار در زمان‌های مختلف را می‌دهد.

الاعور می‌گوید: «قانون کار جدید به شکلی انعطاف‌پذیرند که می‌توانند نیازهای کارمندان و کارفرمایان را برای تعیین نوع قراردادی که منافع هر دو طرف را برآورده کند، پوشش دهند.»

وی ادامه می‌دهد: «آیین‌نامه اجرایی که اخیراً به تصویب هیئت وزیران رسیده، شرایطی را که بر هر مدل شغلی حاکم است و وظایف کارکنان و کارفرمایان را مشخص می‌کند.»


شرایطی برای جذب نیروی خارجی


جهت اجازه آموزش و استخدام نوجوانان بالای 15 سال توسط مؤسسات ثبت‌شده در وزارت منابع انسانی، اکنون می‌توان مجوز آموزش دانشجویی نیز درخواست داد. همچنین برای به‌کارگیری شهروندان اماراتی، شهروندان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و دارندگان ویزای طلایی، مجوز این وزارتخانه لازم است.

ساکنانی که مایل‌اند بدون حمایت مالی یا امضای قرارداد با کارفرما با ویزای شخصی خود کار کنند، می‌توانند برای مجوز کسب‌وکار مستقل اقدام کنند.

مجوزهای دیگر شامل یک مجوز برای استخدام کارگر از خارج از کشور، انتقال شغل کارگر از یک مرکز ثبت‌شده در وزارتخانه به مرکز دیگر و مجوز برای افراد غیرشهروندی تحت حمایت یکی از اعضای خانواده می‌شود. همچنین در این لیست یک مجوز کار موقت و یک مجوز «یک‌مأموریتی» گنجانده شده که به کارفرمایان اجازه می‌دهد فردی را از خارج از کشور برای کار در یک شغل خاص تا زمان تکمیل آن یا برای مدت‌زمان مشخصی استخدام کنند.

بر اساس قانون جدید، انعام پایان‌خدمت و تخصیص مرخصی سالانه هر مدل شغلی در قراردادی تعیین می‌شود تا حقوق هر دو طرف را حفظ کند. این تغییرات به کارمندان اجازه می‌دهد تا زمانی که بیش از 48 ساعت در هفته کار نمی‌کنند، بیش از یک مدل شغلی را ترکیب کنند. آنها همچنین می‌توانند با توافق کارفرمای خود قراردادها را از یک مدل کاری به مدل دیگر تغییر دهند.

امارات متحده عربی چند سالی است که در پی تسهیل فضای کسب‌و‌کار و فعالیت در این کشور است تا بتواند نیروهای کار فعلی را نگه دارد و افراد مستعد را به شکل‌های مختلف وارد این کشور کند. سیستم جدید کاری این کشور نیز در راستای سیاست‌های پیشین آن است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ve6t
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.