کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
استارتاپ «بینجبار» بستری برای فروش مستقیم برنج است و سعی میکند واسطههای فروش برنج را کنار بزند تا کشاورزان شمال کشور منفعت بیشتری از کارشان ببرند. بینج در گویش مازندرانی به معنای برنج (شلتوک برنج) است. بینجبار فقط فروشنده برنج نیست و به پشتیبانی فنی و آموزشی کشاورزان هم میپردازد.
این استارتاپ میگوید قصد دارد با آموزش آخرین راهکارهای کشاورزی دنیا توسط متخصصان کشاورزی، میزان مصرف سموم و کودهای شیمیایی را کاهش دهد و کشت بهینهتری را برای کشاورزان به همراه آورد.
بینجبار از محصولات کشاورزان بهصورت تصادفی نمونهگیری میکند و این نمونهها پخته میشود. در صورت تأیید پخت، نمونه برنج به آزمایشگاه پژوهشکده ژنتیک برنج دانشگاه کشاورزی مازندران میرود و فاکتورهای کیفی آن بررسی میشود. در صورت داشتن استانداردهای لازم و تأیید آزمایشگاه، برای محصول کشاورز گواهی صادر میشود و محصول در سایت قرار میگیرد.
این استارتاپ برای کشاورزانی که محصول ارسالیشان با نمونه تستشده مغایرت داشته باشد، جریمه در نظر گرفته است و این کشاورزان باید ۲۰ درصد هزینه را به عنوان جریمه پرداخت کنند. همچنین در صورت تکرار، کشاورزان متخلف از سامانه بینجبار حذف میشوند.
بینجبار در کنار هر محصولی یک تستر رایگان از همان محصول را هم به خریداران ارائه میکند. امکان مرجوعی رایگان محصولات بینجبار نیز به شرط استفاده از تستر و باز نشدن محصول اصلی تا یک هفته پس از دریافت محصول وجود دارد.