رسانه اقتصاد نوآوری ایران

بی‌اعتمادی کسب‌وکارهای نوآور به نماد اعتماد الکترونیک!

بستن درگاه سیتکس و بلورین و… چه پیامی به کسب‌وکارهای اینترنتی دارد؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بسته شدن درگاه‌های پرداخت کسب‌وکارهای اینترنتی توسط اینماد یا بهتر بگوییم با درخواست اینماد را باید فصل تازه چالش‌های این حوزه دانست. مرور اتفاقات چند هفته گذشته نشان می دهد که مسئولان اینماد قصد جدی کرده‌اند زعامت خود به عنوان یک گلوگاه مجوزی را به صاحبان و کارآفرینان این حوزه اثبات کنند.

سیتکس، بلورین و احتمالا ده‌ها و شاید صدها کسب‌وکار نوآور دیگر این روزها با بسته شدن درگاه‌های پرداخت خود روبه رو شده‌اند بدون اینکه کسی از آن‌ها خبر دار شده باشد. ما رسانه‌های تنها مشتی می‌بینیم از خروارها مانعی که هر روز پیش پای لنگ کسب‌وکارهای نوآور در کشور گذاشته می‌شود.

اینماد و وزارت صمت و همه آن‌ها که در چندماه گذشته مدافع سرسخت آن بوده‌اند باید امروز به میدان بیایند و از وعده‌ها و رویه‌های آسانی که سخن گفته بودند دوباره بگویند… اما این‌بار حقیقت را. آنچه روشن است اینکه اینماد تا اینجا با کسب‌وکارهای اینترنتی صادق نبوده است.

اینماد که قرار بود نماد اعتمادزایی برای کاربران شود حالا با مشخص شدن خلف وعده‌اش به کسب‌وکارهای اینترنتی خود به نماد بی‌اعتمادی در میان بخش خصوصی اقتصاد دیجیتال بدل شده است. این یک امتیاز منفی برای نمادی است که داعیه‌دار شفافیت و بهبود وضعیت کسب‌وکار در این حوزه بوده است.

حالا مشخص شده آنچه به عنوان ترس و واهمه اهالی کسب‌وکارهای دیجیتال در چندماه گذشته مطرح می‌شد و گاه متهم به این بود که با چاشنی اغراق و هراس‌انگیزی آمیخته است نه‌تنها به جا بوده بلکه اساسا اینماد و قدرت مسدودسازی آن دست کم هم گرفته شده است!

تسهیل‌گری و بهبود فضای کسب‌وکار را باید آخرین کلیدواژه دستمالی شده‌ای دانست که در سال ۱۴۰۰ دولتمردان جدید زیاد آن را خرج و مدام پیشینیان خود را سرکوفت کردند که سنگ پیش پای جوان‌ها و کارآفرینان کشور گذاشته‌اند و آن‌ها آمده‌اند تا راه‌ها را هموارتر و ایده‌ها و فکرهای بازدارنده و سرعتگیر را کمتر کنند.

کارنامه اینماد در سال ۱۴۰۰ و به‌خصوص در دو سه ماه اخیر نشان می‌دهد که وزارت صمت دولت رییسی نه‌تنها از مسیر نادرست قبلی بازنگشته بلکه برخوردهای سلبی آن با نوآوران عرصه دیجیتال شدت هم گرفته است.

نشانه‌ها و حمایت‌های مثبتی که در این مدت از مجلس و برخی نهادهای نظارتی دیگر هم دیده شده بود حالا با اتفاقات هفته گذشته بیش از همیشه بی‌اثر و الکن شده‌اند. این یک وضعیت آچمز برای همه ماست! به‌خصوص برای آن‌ها که فکر می‌کردند اینماد نه یک مجوز بلکه یک نماد اعتمادزاست.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/zndl
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.