کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تأثیرات فناوری اطلاعات بر کیفیت زیست شهری

هادی محضرنیا، سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران

بر اساس مطالعات رسمی بین‌المللی، جمعیت شهرنشین به‌سرعت رو به افزایش است و تا سال ۲۰۴۰ میلادی، بیش از ۶۵ درصد از جمعیت جهان در شهرها و به‌ویژه کلان‌شهرها اقامت خواهند داشت. این روند رو‌به‌تزاید شهرنشینی و افزایش جمعیت، مشکلات و چالش‌های متعددی را با خود به همراه خواهد داشت. این امر مدیران شهری را وادار کرده تا تلاش کنند با به‌کارگیری فناوری‌های نوین شیوه مدیریت خود را با چالش‌ها و نیازهای شهرها و شهروندان منطبق سازند.

شهرهای هوشمند عرصه‌ای توسعه‌یافته برای شهرنشینی است که توسعه پایدار و کیفیت زندگی بالا را با ایجاد بهترین شرایط در ابعاد اقتصادی، شهروندی، حاکمیتی، جابه‌جایی، محیطی و زندگی فراهم می‌آورد. شهر تهران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مدیریت شهری تهران نیز با درک موضوع، نگاه خود را به سمت تهرانی هوشمند معطوف داشته است. این امر نیازمند برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری، تخصیص منابع و اجرای اقداماتی به‌منظور شناسایی نیازها، خواسته‌ها و الزامات شهروندان و در واقع تمامی ذی‌نفعان است تا گام‌های آغازین هوشمندسازی را بردارد.

در این راستا می‌بایست برای تحقق شهر هوشمند و دستیابی به اهداف توسعه پایدار به نقش پررنگ فناوری اطلاعات و ارتباطات و زمینه‌ها و ابزارهای آن توجه ویژه‌ای کرد. مواردی همچون:

توسعه خدمات دیجیتال فراگیر؛
ایجاد شبکه‌های مادر زیرساخت ارتباطی یکپارچه و امن برای دسترسی آحاد جامعه؛
پلتفرم‌محوری، ایجاد اکوسیستم‌های نرم‌افزاری و گسترش خدمات فناوری اطلاعات در تمام حوزه‌های خدمات شهری منطبق با توسعه پایدار؛
توسعه پلتفرم‌های تبادل داده، توسعه سیاست داده باز و تسهیل دسترسی تمام ذی‌نفعان به داده‌های عمومی؛
توسعه اقتصاد دیجیتال مبتنی بر تبادلات مالی امن با به‌کارگیری فناوری‌های نوین مانند رمزارزها و روش‌های مبتنی بر بلاکچین؛
توسعه نوآوری شهری و کارآفرینی مولد مبتنی بر اقتصاد دیجیتال با نگاه به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی؛
ایجاد زیرساخت‌های اینترنت اشیا و توسعه مدیریت فراگیر و بهینه شهر؛
به‌کارگیری راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی و تصمیم‌سازی‌های مبتنی بر کلان‌داده؛
ارتقای امنیت سایبری و صیانت از داده‌ها و اطلاعات شهروندان.

امید است با توجه به موارد فوق با تلاشی جمعی و همسو بتوانیم چرخه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات را به حرکت درآورده و در سایه آن شاهد تحقق شهر هوشمند و شهروندانی خشنود و شاد باشیم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/odx4
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.