کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تجربه‌ای جدید برای کم‌ درآمدهای برزیل

درباره “فسیلی” و فرصتی که در تجارت آمریکای لاتین شکار کرده است

«فسیلی»، یک بازار تجارت اجتماعی مستقر در سائوپائولو، در سال گذشته بی‌سروصدا بیش از 366 میلیون دلار سرمایه در چهار دور مختلف جذب کرده است. اخیراً فسیلی در سری دی که توسط دی ایکس ونچرز و دلیوری هیرو مستقر در برلین رهبری می‌شد، موفق به جذب 250 میلیون دلار شد. این سرمایه‌گذاری ارزش استارتاپ را به 850 میلیون دلار رساند.

رشد 43 برابری فسیلی!

هیچ‌یک از تأمین مالی‌های قبلاً اعلام نشده بود و همگی در 12 ماه گذشته انجام شده بودند. این شرکت گفته است که حجم فروش آن از ژانویه تا سپتامبر 43 برابر افزایش یافته است. تنها در ماه اکتبر، فسیلی بیش از هفت میلیون کالا تحویل داده است. اکنون منابع نزدیک به شرکت می‌گویند که فسیلی در حال جمع‌آوری سرمایه بیشتری است که ارزش آن را به بیش از یک میلیارد دلار می‌رساند.

دیگو دزودان، لوسیانو فریتاس و ویتور زانینوتو در سال 2018 فسیلی را با هدف از بین بردن موانع تجارت الکترونیک سنتی و برای فراهم کردن دسترسی بهتر جمعیت کم‌درآمد در برزیل و آمریکای لاتین به محصولات مقرون‌به‌صرفه تأسیس کردند.

به عبارت ساده‌تر فسیلی قصد دارد تجربه تجارت الکترونیکی فراگیرتری را ارائه دهد تا به تولیدکنندگان پول بیشتری بپردازد و به کسانی که محصولات را از طریق برنامه‌اش می‌خرند، ارزان‌تر بفروشد و مشتریان را از طریق خرید گروهی به بهترین قیمت‌ها متصل کند.

این شرکت می‌گوید با ارائه نقاط تحویل در شهرهایی که در آن فعالیت می‌کند و ارائه انواع گزینه‌های پرداخت، از انتقال بانکی گرفته تا پول نقد و بدون احتساب هزینه حمل‌ونقل، خرید آنلاین را برای افراد کم‌درآمد آسان‌تر می‌کند. این مدل جالب است، زیرا مانند اکثر کشورهای آمریکای لاتین، بسیاری از برزیلی‌ها حساب بانکی ندارند.

بنابراین امکان خرید آنلاین بدون نیاز به استفاده از کارت اعتباری یا به روش نقدی، راه را برای بسیاری از افرادی که قبلاً نمی‌توانستند به صورت آنلاین خرید کنند و احتمالاً هزینه‌های بالاتری را برای خرید محصولات مشابه پرداخت می‌کردند، باز می‌کند.

یکی از سه اپ پردانلود

دزودان، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل فسیلی اشاره می‌کند که حدود 85 درصد از جمعیت برزیل کم‌درآمد هستند. وی می‌گوید: «مصرف‌کنندگان در این بخش‌ها به طور متوسط 65 درصد از درآمد خانواده خود را صرف غذا می‌کنند و تاکنون عملاً از تجارت الکترونیک متداول کنار گذاشته شده‌اند. فسیلی به‌راحتی به این نیاز پاسخ می‌دهد، زیرا اکثر کاربران ما برای اولین بار خرید آنلاین را تجربه می‌کنند.»

به این ترتیب این شرکت معتقد است که در ابتدای راه استفاده از فرصت بازار خود است. فسیلی ادعا می‌کند که برنامه آن اکنون یکی از سه برنامه برتر در برزیل است که بیشترین دانلود را داشته و یکی از سریع‌ترین برنامه‌های در حال رشد در کشور (طبق گفته اپ انی) و سریع‌ترین برنامه غذایی تجارت الکترونیک در سطح جهان است.

این استارتاپ از فاش کردن ارقام درآمدش خودداری کرد و تنها گفت که در سال گذشته رشد ماهانه تصاعدی را تجربه کرده است. آنها این مدل کسب‌وکار، سبک دارایی و شبکه تدارکات را به‌ عنوان عوامل موفقیت خود معرفی می‌کنند. این استارتاپ قصد دارد از سرمایه جدید خود برای توسعه ملی، جذب شرکای جدید برای فروش در سایت، افزایش سرمایه‌گذاری در فناوری، هوش لجستیکی و بهبود تجربه مشتری استفاده کند.

از کشاورزان تا مصرف‌کنندگان:همه راضی از یک پلتفرم

جاناتان ویتل، یکی از بنیان‌گذاران و شریک مدیریت کوونا که رهبری جذب سرمایه سری آ را بر عهده داشته، در بیانیه‌ای گفته است: «از بازدیدهای اولیه با کشاورزانی که کالاهای تازه را برای فسیلی تولید می‌کنند تا بازدیدهای اخیر از انبار، به طرز باورنکردنی تحت‌تأثیر چشم‌انداز فسیلی از برزیل قرار گرفتم که در آن خرید اقلام مورد نیاز خانواده شما مقرون‌به‌صرفه و تولید آنها سودآور است. پتانسیل زیادی در اینجا وجود دارد و ما خوشحالیم که از این تیم فوق‌العاده حمایت می‌کنیم.»

جان گرین از لوکسور کپیتال با این نظر موافق است و اشاره می‌کند که شرکت او در فسیلی خدمات کاملی را می‌بیند که هنوز پتانسیل زیادی برای رشد و گسترش دارد. او گفته است: «تعداد زیادی از برزیلی‌ها هستند که در تجارت الکترونیک مشارکت ندارند و می‌توانند با پیوستن به این مدل جدید خرید گروهی که توسط فسیلی ارائه شده، پس‌انداز کنند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/437p
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.