کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ترکش‌های تغییرات در سرآوا / رضا کلانتری‌نژاد از هم‌آوا رفت

سرآوا بعد از یک دوره سه‌ساله رکود، این روزها پرخبر شده است. از رفتن رضا کلانتری‌نژاد تا ویدئوی سعید رحمانی؛ پشت‌پرده ماجرا چیست؟

در هفته‌های گذشته نوشته بودیم که هیئت‌مدیره «سرآوا» در حال تغییر است. حالا این روزها نشانه‌های بیشتری از این تغییرات در حال ظهور است. از یک سو خبر می‌رسد «هم‌آوا» که به‌نوعی شتاب‌دهنده این شرکت سرمایه‌گذاری چندملیتی است، مدیرعامل جدیدی خواهد داشت و از سوی دیگر با ویدئویی که سعید رحمانی، بنیان‌گذار سرآوا منتشر کرده، مشخص شده که تحولات این کسب‌وکار سرمایه‌گذاری در حال پررنگ‌تر شدن است. سرآوا یکی از وی‌سی‌های استارتاپی است که در اوایل دهه 90، سرمایه‌گذاری‌های زیادی روی استارتاپ‌های مختلف انجام داد و حالا به ‌نظر می‌رسد بعد از چند سال توقف فعالیت‌هایش، در سال 1402 با تغییرات و اتفاقات زیادی همراه خواهد بود.


در هم‌آوا چه خبر است؟


گفته می‌شود رضا کلانتری‌نژاد که چند سالی در کارخانه نوآوری مستقر بود و مدیرعاملی هم‌آوا را برعهده داشت از این مسئولیت کنار رفته و قرار است مازیار فرمانی به جای او بنشیند. خروج یکی از چهره‌های فعال استارتاپی در سال‌های گذشته که با رفتن سعید رحمانی از کشور، بخشی از بار تیم‌سازی و فعالیت سرآوا برعهده او بود یکی از نشانه‌های تغییر در گروه کسب‌وکارهای سرآواست. به نظر می‌رسد کلانتری‌نژاد که از چهره‌های علمی و پژوهشی این تیم بود، با سخت‌تر شدن فعالیت در کارخانه نوآوری که بخشی از آن ناشی از ابهام در آینده این کارخانه و بخش دیگر ابهامات مربوط به ترکیب مدیریتی آینده سرآواست از هم‌آوا جدا شده و گفته می‌شود احتمالاً ادامه زندگی حرفه‌ای خود را در خارج از کشور پی خواهد گرفت.

رضا کلانتری‌نژاد

مدت‌هاست که خبرهایی مبنی بر توقف برخی فعالیت‌های هم‌آوا به گوش می‌رسد و به نظر می‌رسد این تغییر مدیریتی تلاشی است برای خروج از این وضعیت. هم‌آوا با پایان فعالیت آواتک و خروج چهره‌هایی چون محسن ملایری از دایره مدیران سرآوا تلاش داشت جایگزین آن شتاب‌دهنده و توسعه‌دهنده فعالیت‌های سرآوا در زمینه سرمایه‌گذاری و رشد تیم‌ها و ایده‌های کوچک استارتاپی شود. تلاش‌هایی که اگرچه در غیاب سعید رحمانی و توقف سرمایه‌گذاری‌های سرآوا، به‌نوعی تنها فعالیت مشهود سرآوا در اکوسیستم طی یکی، دو سال اخیر بوده، اما هیچ‌گاه نتوانست اتفاقاتی را که در ابتدای دهه 90 توسط آواتک رقم خورد، تکرار کند.


پیام ویدئویی رحمانی چیست؟


سعید رحمانی که در سه سال گذشته در خارج از کشور به سر می‌برد و گفته می‌شود از راه دور هدایت سرآوا را برعهده داشته در ویدئویی که به‌تازگی منتشر شده، تلاش کرده به برخی اتهام‌هایی که به این شرکت و استارتاپ‌های زیرمجموعه آن زده می‌شود، شخصاً پاسخ بدهد. رحمانی که درنتیجه فشارهای وارده به سرآوا در سال‌های گذشته مجبور به ترک کشور شده، در این ویدئوی کوتاه (قرار است نسخه کامل‌تری از این ویدئو هم منتشر شود) تلاش دارد موضوع وابستگی کسب‌وکارهای زیرمجموعه این هلدینگ به نهادهای نظامی را رد کند. البته او در گزاره‌ای دوپهلو تأکید می‌کند از نظر او اکثریت کسب‌وکارهای اینترنتی چنین وابستگی‌ای ندارند و اگر زمانی استارتاپ‌های سرآوا از این وابستگی‌ها پیدا کنند درباره آنها حرف خواهد زد!

سعید رحمانی، مدیرعامل سابق سرآوا

انتشار این ویدئو در روزهایی که خبر رسیده هیئت‌مدیره سرآوا تغییر کرده، اما این تغییرات مورد رضایت تیم رحمانی نیست، نشان می‌دهد دعوای اصلی بر سر ترکیب هیئت‌مدیره آینده و مدیرعامل آن است و این ویدئو تلاشی است جهت برگرداندن این تغییرات یا متعادل کردن آن.

با لیستی که از اعضای جدید هیئت‌مدیره سرآوا منتشر شده (ترکیبی که گفته می‌شود هنوز نهایی و امضا نشده) تیم سعید رحمانی احتمالاً در برابر دیگر سهامداران سرآوا در آینده مدیریتی آن نقش کمتری خواهد داشت و این چندان مطلوب رحمانی و همفکرانش در سرآوا نخواهد بود.

همان‌طور که گفته بودیم سرآوا و استارتاپ‌های آن احتمالاً در روزها و ماه‌های آینده تحولات زیادی پشت سر خواهند گذاشت و این ویدئو و تلاش برای یارگیری بیشتر در ترکیب هیئت‌مدیره، نقش مهمی در این تغییرات بازی خواهد کرد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/07ja
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.