کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تسلا ارزان می‌شود

قیمت تسلا تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد و شاید این نشانه خوبی از وضعیت ایلان ماسک نباشد

اگر خیلی وقت است که دوست دارید یکی از خودروهای تسلا را داشته باشید، شاید الان وقتش رسیده باشد! به نظر می‌رسد ایلان ماسک هزینه آرزوی پیوستن به باشگاه خودروهای الکتریکی را بسیار کمتر کرده است. با توجه به تغییراتی که در قیمت لیست خودروها در سایت تسلا در روز پنجشنبه ایجاد شده، به نظر می‌رسد این شرکت قیمت چند مدل برتر خود ازجمله Y SUV و Model 3 را تا ۲۰ درصد در سراسر ایالات متحده و اروپا کاهش داده است.

با اینکه این خودروها هنوز هم گران هستند، اما این کاهش قیمت بسیار چشم‌گیر است. این مسئله نشان می‌دهد تسلا اکنون،‌ پس از ماه‌ها افزایش تدریجی قیمت، در حالت دفاعی قرار دارد. دلیل این افت قیمت را می‌توان عدم تحقق انتظارات این شرکت در مورد تحویل و فروش خودرو؛ آن هم در بحبوحه رکود اقتصادی دانست، زیرا این اتفاق ارزش بازار تسلا را از یک تریلیون دلار به کمتر از ۴۰۰ میلیارد دلار کاهش داد. اگرچه ماسک قبلاً در مورد کاهش قیمت خودروها صحبت کرده بود، اما به ‌احتمال زیاد افت قیمت به دلیلی که در بالا اشاره شد، رخ داده است.

ماسک از زمانی که مدیریت توییتر را بر عهده گرفت، مدام از این پلتفرم استفاده کرد تا نارضایتی خود را از روشی که فدرال‌رزرو برای افزایش نرخ بهره به کار گرفته، اعلام کند. به نظر می‌رسد فدرال‌رزرو قصد دارد با این کار نرخ تورم را به ۲ درصد برگرداند. در ماه نوامبر، این میلیاردر در توییتی نوشت که فدرال‌رزرو باید فوراً نرخ بهره را کاهش دهد زیرا با این کار ممکن است یک رکود اقتصادی شدید را رقم بزند.


تأثیر افزایش نرخ بهره بر تسلا


سهام شرکت تسلا نیز مانند سهام شرکت‌های فناوری به دلیل مشابهی افت کرده است؛ در حال حاضر سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری روی شرکت‌هایی دارند که مدام در حال قمار روی آینده هستند. در واقع سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند پول خود را روی سهام‌های ایمن‌تر بگذارند. این مسئله نشان می‌دهد باید در مورد دسته‌بندی تسلا تجدید نظر کرد و نمی‌توان به‌راحتی گفت که تسلا باید به‌عنوان یک شرکت خودروسازی معمولی قیمت‌گذاری شود یا یک شرکت فناوری.

با توجه به اینکه تسلا نوآوری‌های بزرگی در صنعت خودروسازی ارائه می‌دهد، افزایش نرخ بهره سرمایه‌گذاران را به احتیاط بیشتری وامی‌دارد. افزایش نرخ بهره همچنین هزینه‌های تأمین مالی خرید تسلا را افزایش داده و این امر برای مصرف‌کنندگانی که قبلاً تحت تأثیر تورم قرار گرفته‌اند، تغییر را دشوارتر می‌کند. چنانچه ماسک در توییتر در مورد مصرف‌کنندگانی که قبل از افزایش نرخ بهره وام گرفته بودند و بعد از این اقدام مجبور شدند بازپرداخت خود را تسریع کنند، گفت:«این بزرگ‌ترین بحران مالی در تاریخ است.»


مشکل بزرگ، مسئله تقاضاست، نه فدرال رزرو


دن ایوز، تحلیلگر ارشد تحقیقات سهام در ودباش سکیوریتیز در یادداشتی تحقیقاتی می‌گوید: «بر کسی پوشیده نیست که تقاضا برای خودروهای تسلا کاهش یافته، زیرا رکود اقتصادی که از سال ۲۰۲۲ آغاز شده تا سال ۲۰۲۳ هم ادامه پیدا می‌کند.»

سیمون مورز، مدیرعامل بنچمارک مینرال اینتلجنس نیز اظهار می‌دارد: «کاهش تقاضا برای بازار جهانی خودروهای برقی، محرک بزرگ‌تری برای کاهش قیمت‌ها نسبت به افزایش نرخ بهره است.»


نبرد خودروهای الکتریکی


در نهایت می‌توان گفت تسلا دیگر تنها بازیگر در بازی خودروهای الکتریکی نیست. تسلا سال‌ها در صنعت خودروهای الکتریکی یکه‌تاز بود، اما اکنون خودروسازان سنتی برای مصرف‌کنندگانی که به دنبال جایگزین کردن سوخت خود هستند، پیشنهاد‌های بسیاری دارند.

طبق آمار گزارش اکسپرین در مورد صنعت خودرو که در دسامبر منتشر شد، تسلا ۶۵.۴ درصد از ثبت‌نام‌های جدید خودروهای برقی در ایالات متحده را از ژانویه تا سپتامبر سال ۲۰۲۲ تشکیل داده که نسبت به سال‌های ۲۰۲۱ (۶۸.۲) و ۲۰۲۰ (۷۹.۴) کمتر است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/uedf
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.