کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

فدرال‌رزرو بی‌طرف است

بازخورد محور اصلی اقتصاد آمریکا در قبال رمزارز ملی مثبت‌تر از پیش‌بینی‌هاست

یک هفته‌ای بود که همه منتظر بودند ببینند یکی از مهم‌ترین نهادهای مالی آمریکا چه چیزی از چنته خود بیرون می‌دهد. نهادی که در دو سال اخیر با حوزه رمزارزها زیاد سرشاخ شده و گاه سیگنال مثبت به آن داده و گاه تهدید و اخطار و محدودیت روانه‌اش کرده است.
حالا با انتشار یک سند تازه مشخص شده فدرال رزرو می‌خواهد رفتار میانه‌ای در پیش بگیرد. یک جور اعلام بی‌طرفی که احتمالا برای فعالان رمزارز در آمریکا یک موضع حمایتی تعبیر خواهد شد.

پنجشنبه گذشته وایت‌پیپر مورد انتظار فدرال‌رزرو ایالات متحده آمریکا در خصوص تولید و توسعه رمزارز ملی ایالات متحده تحت نظر بانک مرکزی این کشور منتشر شد. حالا فدرال‌رزرو که در عموم موارد مربوط به رمزارزها نگرش منفی غیرمستقیمی از خود بروز می‌داد، از جانب‌داری اجتناب کرده است.

در این گزارش ۴۰ صفحه‌ای، فدرال‌رزرو با لحنی بی‌طرفانه که باعث تعجب بسیاری است، معایب و مزایای توسعه یک رمزارز ملی را بیان می‌کند و در عین حال هیچ توصیه‌ای برای سیاست‌گذاری ارائه نمی‌دهد. این گزارش در حالی منتشر شد که بسیاری از کشورهای دیگر، از جمله چین و روسیه در حال پیشبرد جدی رمزارزهای ملی خود هستند.

چین قبلاً کیف پول‌هایی را برای آزمایش ارز eCNY خود راه‌اندازی کرده بود که امیدوار است تا بازی‌های المپیک زمستانی امسال راه‌اندازی شود. روسیه در ماه دسامبر فاش کرد که به سمت توسعه رمزارز ملی خود حرکت می‌کند؛ حرکتی که بسیاری معتقدند پاسخ روسیه به تهدیدهای رقبا مبنی بر احتمال قطع ارتباط بانک‌های روسی از سیستم مالی جهانی است.

فدرال‌رزرو آمریکا در مقایسه با برنامه‌های پیشرو و پرشتاب رقبای اصلی خود، رویکرد محتاطانه‌تری در پیش گرفته است. «جروم پاول»، رئیس فدرال‌رزرو بارها بر لزوم حرکت دقیق و قانونمندانه بانک مرکزی این کشور در هر برنامه‌ای که به رمزارز ملی مربوط باشد، تأکید کرده است و در ماه مارس اعلام کرد ایالات متحده نباید لزوماً در خصوص تولید رمزارز ملی اولین باشد، اما موظف است بهترین باشد.

اظهارنظری که وقتی در کنار سندفعلی این نهاد قرار بگیرد مشخص می‌شود آمریکایی‌ها برای این حوزه برنامه‌های مدونی در ذهن دارند اگرچه هنوز درباره آن شفاف صحبت نکرده باشند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/rd1y
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.